2013-01-21, 08:51
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Vem var det som var och ställde till oreda i Jonsered igår då?

Vad hände i Jonsered igår då?
Citera
2013-01-21, 09:32
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Vad hände i Jonsered igår då?

Någon var tydligen inne i ett berg och blev antingen ertappade eller glömde att stänga dörren efter sig. Där stod i alla fall en bil från något företag och en person pratade i telefonen utanför ingången. Vet inte om han lyckades ertappa någon därinne eller om han bara meddelade någon om att dörrarna var öppna, oavsett vilket lär det inte vara möjligt att gå in där längre.
Citera
2013-01-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Gällande vad som står längst till vänster på principschemat så kan jag uttyda "vinkelbänk kompensator position 5 (möjligtvis 3).
Tror du läste nästan rätt. Skall nog vara vinkellänk-kompensator.
Se länken nedan, punkt 3.3.5, sid 12:
http://www.svenskfjarrvarme.se/Global/Rapporter%20och%20dokument%20INTE%20Fj%C3%A4rrsyn/Ovriga_rapporter/Distribution/Kompensatorer_Konstruktion,_inbyggnad,_skador_2006 -3.pdf
Symbolen för kompensator är en sicksack-linje har jag också lärt mig, så jag tror inte att jag har helt fel...
Citera
2013-01-21, 17:26
Medlem
Kan någon förklara vad en teletunnel är och vad den gör vid brudaremossen?
Citera
2013-01-21, 18:31
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Någon var tydligen inne i ett berg och blev antingen ertappade eller glömde att stänga dörren efter sig. Där stod i alla fall en bil från något företag och en person pratade i telefonen utanför ingången. Vet inte om han lyckades ertappa någon därinne eller om han bara meddelade någon om att dörrarna var öppna, oavsett vilket lär det inte vara möjligt att gå in där längre.

Var det sandsilon? Där brukar stå öppet ibland, har jag med nöje noterat...
Citera
2013-01-21, 18:52
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Kan någon förklara vad en teletunnel är och vad den gör vid brudaremossen?

https://www.flashback.org/sp17562214
OMG!! Bilderna finns fortfarande kvar.
Citera
2013-01-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
https://www.flashback.org/sp17562214
OMG!! Bilderna finns fortfarande kvar.
Så ingången till tunneln är den dörr öppningen i berget nedanför brudaremossen?
Citera
2013-01-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Tror du läste nästan rätt. Skall nog vara vinkellänk-kompensator.
Se länken nedan, punkt 3.3.5, sid 12:
http://www.svenskfjarrvarme.se/Global/Rapporter%20och%20dokument%20INTE%20Fj%C3%A4rrsyn/Ovriga_rapporter/Distribution/Kompensatorer_Konstruktion,_inbyggnad,_skador_2006 -3.pdf
Symbolen för kompensator är en sicksack-linje har jag också lärt mig, så jag tror inte att jag har helt fel...
Tummen upp!

Då är frågan om sådana kan finnas både i dricksvattendistributionen såväl som i fjärrvärmenätet och i förlängningen om det hjälper oss att dra slutsatser om vad rören på skissen innehåller? Noterar att din länk är från svenskfjarrvarme.se.
Citera
2013-01-22, 15:11
Medlem
Citat:
Tummen upp!

Då är frågan om sådana kan finnas både i dricksvattendistributionen såväl som i fjärrvärmenätet och i förlängningen om det hjälper oss att dra slutsatser om vad rören på skissen innehåller? Noterar att din länk är från svenskfjarrvarme.se.
Ventilkammaren, vars tavla du fotat heter DC-19. Jag argumenterar för att den beskriver fjärrvärme:
I Guldhetstunneln går D-stammen – påstår jag - och mynnar ut vid Sven Hultins Gata. Där finns t.ex. grön svanhals D-31. Sedan fortsätter stammen vidare österut och förgrenar sig över vidsträckta områden.
I anslutningstunneln till Guldhedstunneln mitt emot Medicinarberget finns, som du visat, DC1 DC2 på en ritning. Sedan har du hittat DC-20 inne i Medicinarberget.
Jag har själv sett DC-6 (grön svanhals) någonstans mellan kuren i fråga och tunnelinslaget till Guldhedstunneln. I omgivningarna har jag sett DCB, DEB, DEF. Jag påstår alltså att DC är avstickare till D, och att den sedan grenar ut sig till Dxx, enl. det system man finner runt om i staden.

På tavlan står T resp. R med tillhörande pilar. Tillopp, Retur. Cirkulerande hetvatten tror jag på, men dito dricksvatten?
Citera
2013-01-22, 18:43
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Tummen upp!

I dricksvattennät? Kanske, men när jag själv var inne i en sådan tunnel så såg jag ingenting sådant. Man skall ju komma ihåg att man aldrig får så stora temperaturvariationer som man får i fjärrvärmenät, men vist varierar det lite även i dricksvattenledningar.

Min tolkning av figuren är att A och B är avstängning av huvudledning som antagligen kan fjärrmanövreras. G och H är avstängning an någon avstickare. C, D, E och F verkar vara tömningsventiler som man kan öppna vid en service. Verkar dock saknas avluftning när man åter tar anläggningen i drift, så hur det går till vet jag inte. 1 och 2 kan jag inte tolka.

Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Ventilkammaren, vars tavla du fotat heter DC-19. Jag argumenterar för att den beskriver fjärrvärme:

...

Cirkulerande hetvatten tror jag på, men dito dricksvatten?
Knappast något dricksvatten, men i övrigt var verkar din beskrivning av stammarna helt riktig.

För övrigt, tag gärna en titt på ME stammen (Hamnen) som ju till större delen går ovan jord. Där har man löst expansionsproblemet på ett helt annat sätt.
Citera
2013-01-31, 10:51
Medlem
Citat:
Kan vi få en bild på det som MrEscimo/viewfinder menar?
RoughsTower visar "pumpstationen" ovanför kyrkogården som är avhandlad tidigare. Jag vågar inte uttala mig om vilket som är riktigt men ser likheterna.
Är den här tunnelsträckningen mellan Alelyckan och Kortedala/Kviberg känd sedan tidigare? Det har jag missat i så fall.

Skattjakt objekt #2
Vi förflyttar oss till Gårdsten: http://i50.tinypic.com/2wdos93.png
Här finns en kort fjärrvärmetunnel som inte sitter ihop med det stora nätet, som väl går i närheten nere på Svarte Filips Gata (grusplan).

http://i50.tinypic.com/28vftc4.png
http://i46.tinypic.com/juefls.png

Utmaningen är att hitta stigorten cirka 270 meter innanför det lilla "inslaget" vid bergväggen i bostadsområdet.

Förresten, förstår att det kanske är fler som varit på SBK och hämtat material. Hoppas det inte känns som att jag "snor åt mig" dessa platser, ni är också välkomna att lägga upp material i så fall!

Hur "kort" tunnel menar du? Den går väl mellan Lövgärdetscentrum och panncentralen A. Finns det inte någon som har en FV karta som bekräftar detta?
Citera
2013-01-31, 11:18
Medlem
Panncentralen A, menar du Rävebergsvägen?

Vi är några som varit inne i nämnd tunnel och kan bekräfta den "korta" sträckningen, enbart 270 meter. I norr lucka vid Lövgärdet centrum. I söder lucka "på tvären" mot en bergvägg i bostadsområde. Uppgifter talar om att GT-tunnel till panncentral finns inte många hundra meter bort men jag kan alltså bekräfta att tunnlaran INTE sitter ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in