Citat:
Ursprungligen postat av griffin
LFC W2 Svalan i Mölndal
LGC i W2...
W 21 Spoven, Göteborg
W 22 Järpen, Borås
W 23 Strutsen, Trollhättan
W 24 "Greger", Munkedal ................. Uppdaterad
W 25 -, -
W 26 -, Horred
W 27 Trasten/Karpen, Skövde (Billingen) ..... Uppdaterad
W 28 -, Bengtsfors
1. Innebär detta att samtliga åtta LGC stod i förbindelse med Svalan i Mölndal tro?
2. Nån som kan fylla upp tomrummen i tabellen ovan?
3. Är det nån som vet var samtliga dessa anläggningar finns och känner för att delge oss andra?
I Trollhättan finns/fanns två bergrum som skulle kunna vara Strutsen. Det ena låg nästan rakt under telemasten vid Slättbergsbanan/Nilsericsongymnasiet. Detta var en stor anläggning av typ tvåvåningshus på fjädrar i ett större bergrum, och med egen brunn, dieselgenerator mm. Denna plomberades nån gång i mitten eller slutet av 90-talet. Jag hade chansen att få besöka det ett tag innan det avvecklades. Tyvärr har jag inga foton därifrån.
Det andra bergrummet, som vad jag vet är mindre, ligger vid Drottninggatan, rätt nära nuvarande polishuset. Det är idag datahall för ett lokalt företag.
Jag har alltid trott att det stora var en HC/LC för länets civilförsvar, och att det mindre var en kommunal ledningscentral, men det är ju inte otroligt att den större också varit LGC Strutsen.
W28 i Bengtsfors låter intressant, jag har undrat lite om det funnits något där uppåt.