2006-11-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan
Nummer 3
Om man kommer körandes på Torslanda på väg mot Älvsb. ser man vid Oljevägsmotet på höger sida in mot berget ett ingång. Och på hitta.se såg jag att det var gamla LV på berget.

Det är väl Göteborgs Energi som äger den. Antar att det är Hisingens ingång till tunneln som går under älven; mynnar vid bron vid fastlandet.

Hm, kan vara. Jag trodde att ingången mitt emot Karl IX:s väg gick under älven. Men de kanske de båda gör.

-----------------------------------------------------------------------
Annan fråga:

Har någon haft en sådan tur när ni har kännt på den dörr så har den varit olåst? Nu menar jag portar in i berget, så ni inte tror jag menar toadörren! :P
Citera
2006-11-20, 23:20
Medlem
Bergrum i Göteborgs Hamn

Efter att ha letat runt lite på nätet om bergrummen för oljelagraing i Göteborgs hamn har jag hittat följande siffror på volymen i kubikmeter på dessa:
Torshamnen 1830 000, Skarvikshamnen 730 000. Sen vet jag att det numera tömda Syrhåla har en total volym på 2 800 000. Alltså en total volym på smått imponerande 5 360 000 kubikmeter!

Är någon som har koll på om det finns ännu fler bergrum i hamnen och hur stora är dessa i så fall?

Källor: Gryab, Göteborgs hamn
Citera
2006-11-20, 23:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baduila
Efter att ha letat runt lite på nätet om bergrummen för oljelagraing i Göteborgs hamn har jag hittat följande siffror på volymen i kubikmeter på dessa:
Torshamnen 1830 000, Skarvikshamnen 730 000. Sen vet jag att det numera tömda Syrhåla har en total volym på 2 800 000. Alltså en total volym på smått imponerande 5 360 000 kubikmeter!

Är någon som har koll på om det finns ännu fler bergrum i hamnen och hur stora är dessa i så fall?

Källor: Gryab, Göteborgs hamn

Shell har ett bergrum för oljelagring, möjligen är detta ett av de båda förstnämnda?

Syrhåan var beredskapslager, och där fanns fyra bergrum. Två av dem används nu av Gryab för deponi från reningsverk, och i två läggs muddermassor.
Citera
2006-11-20, 23:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan
finnd här:

http://vitplister.blogspot.com/2006/06/lgc-spoven.html

Söker man på nätet får man lite olika bud om var det ligger...
Inget fel i det, verksamheten i berget är inte avvecklad, och där jobbar även folk i anslutning till anläggningen. Där är larmat och finns minst en övervakningskamera.

Å andra sidan... Jag har kollat lite vilken information som finns på nätet när det gäller läget. Till den som vill försöka söka sig fram via nätet kan man därför ge några generella råd:

1. Söker man sig till det inslaget som är avbildat i länken ovan, riskerar man en rejäl utskällning, men man skall då också inse det fullkomligt naturliga i detta.

2. Bara för att man vet vad någon civilist gömt berget betyder det inte att man vet vad militären gömt inne i berget.

3. En omväg är inte en genväg utan en senväg.

Hoppas ni blev klokare av detta!
Citera
2006-11-21, 00:24
Medlem
LGC i Thn

Citat:
Ursprungligen postat av griffin
LFC W2 Svalan i Mölndal

LGC i W2...

W 21 Spoven, Göteborg
W 22 Järpen, Borås
W 23 Strutsen, Trollhättan
W 24 "Greger", Munkedal ................. Uppdaterad
W 25 -, -
W 26 -, Horred
W 27 Trasten/Karpen, Skövde (Billingen) ..... Uppdaterad
W 28 -, Bengtsfors

1. Innebär detta att samtliga åtta LGC stod i förbindelse med Svalan i Mölndal tro?
2. Nån som kan fylla upp tomrummen i tabellen ovan?
3. Är det nån som vet var samtliga dessa anläggningar finns och känner för att delge oss andra?

I Trollhättan finns/fanns två bergrum som skulle kunna vara Strutsen. Det ena låg nästan rakt under telemasten vid Slättbergsbanan/Nilsericsongymnasiet. Detta var en stor anläggning av typ tvåvåningshus på fjädrar i ett större bergrum, och med egen brunn, dieselgenerator mm. Denna plomberades nån gång i mitten eller slutet av 90-talet. Jag hade chansen att få besöka det ett tag innan det avvecklades. Tyvärr har jag inga foton därifrån.

Det andra bergrummet, som vad jag vet är mindre, ligger vid Drottninggatan, rätt nära nuvarande polishuset. Det är idag datahall för ett lokalt företag.

Jag har alltid trott att det stora var en HC/LC för länets civilförsvar, och att det mindre var en kommunal ledningscentral, men det är ju inte otroligt att den större också varit LGC Strutsen.

W28 i Bengtsfors låter intressant, jag har undrat lite om det funnits något där uppåt.
Citera
2006-11-21, 15:49
Medlem
Vässarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoronath
I Trollhättan finns/fanns två bergrum som skulle kunna vara Strutsen. Det ena låg nästan rakt under telemasten vid Slättbergsbanan/Nilsericsongymnasiet. Detta var en stor anläggning av typ tvåvåningshus på fjädrar i ett större bergrum, och med egen brunn, dieselgenerator mm. Denna plomberades nån gång i mitten eller slutet av 90-talet. Jag hade chansen att få besöka det ett tag innan det avvecklades. Tyvärr har jag inga foton därifrån.

Det andra bergrummet, som vad jag vet är mindre, ligger vid Drottninggatan, rätt nära nuvarande polishuset. Det är idag datahall för ett lokalt företag.

Jag har alltid trott att det stora var en HC/LC för länets civilförsvar, och att det mindre var en kommunal ledningscentral, men det är ju inte otroligt att den större också varit LGC Strutsen.

W28 i Bengtsfors låter intressant, jag har undrat lite om det funnits något där uppåt.
Ja det var jävligt syn att dom täppte igen hålet under Slättberg. Men inte fan visste jag att det var så stort!! O så många gånger som man har åkt förbi där!
Citera
2006-11-24, 17:47
Bannlyst
Gemensamhetstunneln vid Valhalla

och vidare uppåt. VART EXAKT går den? Logiskt sett så borde den ju gå under Götaplatsen och vidare mot Chalmers, Sahlgrenska osv.
Citera
2006-11-25, 20:00
Medlem
Stuka69s avatar
Underjordisk spårvagnshållplats

Jag läste ett tidigare inlägg om en tunnelbaneliknande hållplats under jorden som byggdes men aldrig användes på grund av att det aldrig byggdes några bostäder där som planerat.
Den skulle ligga i dom Östra förorterna, Angered, Lövgärdet eller liknande.

Jag har försökt att söka efter inlägget men sökfunktionen är ju inte den bästa.
Citera
2006-11-25, 20:18
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuka69
Jag läste ett tidigare inlägg om en tunnelbaneliknande hållplats under jorden som byggdes men aldrig användes på grund av att det aldrig byggdes några bostäder där som planerat.
Den skulle ligga i dom Östra förorterna, Angered, Lövgärdet eller liknande.

Jag har försökt att söka efter inlägget men sökfunktionen är ju inte den bästa.

Om jag inte missminner mig, finns det en underjordisk station under hammarkullen, vilken dock används?
Däremot skall det finnas ett underjordiskt garage för spårvagn (?) i Göteborg, gör en sökning så hittar du nog mer information.

Vill minnas att garaget står under vatten?
Citera
2006-11-25, 20:35
Medlem
Stuka69s avatar
Hittade inlägget

Citat:
Ursprungligen postat av rot
I Rannebergen finns en "spökstation" för spårvägen som inte används. När man under miljonprogrammet planerade bostadsområdet började man bygga en underjordisk spårvagnsstation under Rannebergen. Den var i princip en kopia av stationen i Hammarkullen söderut på samma sträcka. Av olika skäl drog man busslinjer istället och mynningarna till stationen färdigställdes aldrig. Vid en av mynningarna ligger idag en skola ivägen, så det är högst otroligt att man någonsin färdigställer stationen.

http://susning.nu/Rannebergen

Är det någon som vet mer om stationen ?
Enligt beskrivningen verkar det som den ligger under Rannebergen.
Citera
2006-11-25, 22:03
Medlem
Den ligger enligt säker källa under Rannebergens Centrum.
Citera
2006-11-25, 22:33
Bannlyst
Precis

så är det. Och precis öster om Rannebergens C så finns skolan som byggdes_efter_ tunnelns definitiva död. Där vid Gunnaredsterrassens vänstra sida ligger skolan, dvs tunnelns högra ingång. Det som SKULLE bli en hållplats. Och enligt sägnerna ska den vara en KOPIA av den i Hammarkullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in