2012-10-10, 11:31
Medlem
users avatar
Hej! Har inatt varit vaken hela natten och hostat i stort sett oavbrutet. Jag får såna här slemhosteperioder emellanåt och dom kan sitta i rätt länge och det är jävligt obehagligt.
Idag gick jag till apoteket (bor inte i Sverige) och bad om en SLEMLÖSANDE, hade kollat upp ordet innan.
Kassörskan gav mig då en flaska hostmedicin, berättade att jag skulle ta 10mgx2 varje dag. Hon sa att det var den bästa slemlösande dom hade.
När jag kom hem kollade jag i vanlig ordning upp det aktiva ämnet och det visade sig vara samma som i Mucoangin. Hemma brukar jag oftast använda den tabletten när jag har ont i halsen.

Visst gör det sjukt ont i halsen men det är slemmet som jag måste bli av med och undrar således om det verksamma ämnet i Mucoaginen, Ambroxol är slemlösande?

Och kan ni rekommendera något annat läkemedel eller huskur som mildrar slemhosta så får ni mer än gärna skriva det också!

Tack!
Citera
2012-10-10, 11:50
Medlem
Nyquil/Dayquil funkar utmärkt.. heheheeee.. hatar att det inte får säljas här.

Bromhexin tror jag är det som går att få här... :\ receptfritt.
Citera
2012-10-10, 11:54
Medlem
users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Nyquil/Dayquil funkar utmärkt.. heheheeee.. hatar att det inte får säljas här.

Bromhexin tror jag är det som går att få här... :\ receptfritt.
Tycker dom verkar vara avsedda för vanlig förkylning, när det drabbar mig brukar jag oftast bara ta massa paracetamol och antihistaminer för att slippa rinnande näsa och hostande. Nu måste jag dock hosta för att få upp det förbannade slemmet.
Citera
2012-10-10, 17:37
Medlem
Damorkesterns avatar
En ganska bra huskur för att få slem att bli lättare att hosta upp är att andas in vattenånga. Lättast gör du så att du letar upp en bunke som rymmer 3-4 liter, helst rostfri, och sen kokar du upp ett par liter vatten och häller upp i bunken. Sätt bunken t ex på en stol och dig själv på en annan, häng en handduk över huvudet och luta dig fram över bunken så att det varma vattnets ångor stiger upp mot dig. Sitt så en stund, så länge du orkar och så länge vattnet är någorlunda kokhett. Gå sen upp och rör dig en stund (om du orkar) för det brukar vara lättare att hosta om man är i upprätt läge. Har du tillgång till t ex Vicks Blå halstabletter eller mintpastiller kan du lösa upp några sådana i vattnet, det hjälper till att rensa upp i luftvägarna.

Om du har möjlighet att få tag på receptbelagda läkemedel brukar Acetylcystein vara en bra hjälp mot slem i luftvägarna, det gör slemmet tunnare och lättare att hosta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in