2012-10-10, 11:16
Medlem
MRs avatar
Min flickvän var hos läkaren och tog gardasil sprutan. Där hon även fick reda på att det är mannen som är det smittbara(?), att vi män bär på smittan och under samlag så kan kvinnan smittas.
Jag och flickvännen har haft oskyddat sex en massvis gånger, enda skyddet hon använder är en p-stav i armen.
Hon frågade även läkaren om det kan finnas chans till att hon har kunnat fått livmoderhalscancer och läkaren sa ja.

Nu undrar jag bara hur stor/liten risken är?
Tidigare är jag oskuld, så hon är den enda jag legat med, men hon har dock legat med någon annan före.

Sedan nämnde hon även till mig att män också bör ta gardasil spruta.
Och jag hatar sprutor känns som jag hellre vill få ett pistolskott i foten än en spruta i armen.
Citera
2012-10-10, 11:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Läkaren verkar ju något rubbad. Gardasil skall skydda mot Livmoderhalscancer som i sin tur kan utvecklas från cellförändringar som i sin tur utvecklats från HPV-virus som kommer från kondylom.
Säker på att läkaren inte var veterinär eller nåt?
Citera
2012-10-10, 11:44
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Läkaren verkar ju något rubbad. Gardasil skall skydda mot Livmoderhalscancer som i sin tur kan utvecklas från cellförändringar som i sin tur utvecklats från HPV-virus som kommer från kondylom.
Säker på att läkaren inte var veterinär eller nåt?
Osäker om det var läkare eller veterinär.
Men det jag uppfattade vad flickvännen sa, som jag tror jag uppfattat rätt. Så eftersom vi haft sex INNAN hon tagit gardasil sprutan, så kan hon ha fått livmoderhalscancer innan? och kanske ha det väl nu?
Men hur som helst, måste även killen ta gardasil spruta? eller vore det säkert nu att ha samlag utan kondom?
Citera
2012-10-10, 11:44
Medlem
Hon kan inte smittas med cancer. Det är inte så cancer fungerar. Hon kan smittas med HPV, vilket har kopplats till de cellförändringar som ger livmoderhalscancer. En mängd "kanske" och "med otur" i detta.

Män betalar för sin vaccination om de vill göra en, det är helt upp till dig och är inte något som någon har rätt att kräva av dig.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hpv-infektion/
Citera
2012-10-10, 22:17
Bannlyst
Alla kvinnor blir från 23 års ålder erbjudna att göra cellprovtagning vart tredje år. Det kan ju vara en bra idé att gå på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in