2012-10-09, 21:41
Medlem
Jag undrar om ni vet om det finns ett lån som passar för äldre folk som är över 75 år?
Personen har sökt lån på sin bank men fick nej. Det jag vet är att personen äger en bostad som är värd 400 tusen. Lånet ska ligga på mellan 100-150 000.
Banken inkl Lendo tycker att personen är för gammal. Personen har ca 11 000 i pension.

Tacksam för svar!
Citera
2012-10-09, 21:46
Medlem
flyttadignus avatar
Om man räknar på vad genomsnittsåldern (85?)på oss människor är och räknar in i ekvationen att låntagarna är 75 år kan man nog slå fast att bankerna som chansen som väldigt liten att få tillbaka sina pengar innan låntagaren trilar av pinn.

Blev en rätt lång mening det där Lekmannamässigt svar så förmodligen är det rent åt helvete även fast det i mina ögon låter fullt logiskt
Citera
2012-10-09, 21:48
Medlem
Det kan bli väldigt svårt/omöjligt om det inte finns nån borgenär eller säkerhet. Personen kan ju dö imorgon och pengarna är försvunna då. Väldigt intressant se om det kommer förslag överhuvudtaget på den här.
Citera
2012-10-09, 22:00
Medlem
John-Pauls avatar
Det finns långivare som har upplägg där långivaren tar en del av bostaden och en relativt låg ränta utgår mot att när låntagaren i framtiden antingen avlider eller säljer bostaden så tar långivaren sin del av försäljningslikviden.

Exempel på enkelt fiktivt upplägg:
Låntagaren äger en bostadsrätt värderad till 1 miljon (efter ev. lån), långivaren lånar ut 333 333 kr till låntagaren mot 33% av bostadsrätten och x% ränta.
I ett sånt här scenario är långivaren med och delar risken men samtidigt har chansen att det som pantsätts ökar/minskar värde.
Denna typ av upplägg kan passa t.ex. personer som inte önskar att deras egendom ska gå i arv (Leva upp bostaden men ändå kunna nyttja den samma intill döden)
Senast redigerad av John-Paul 2012-10-09 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in