2012-10-09, 18:47
Medlem
Rippless avatar
Hej. Vi har adopterat en hund från Rumänien som är världens finaste tik. Det finns inget liknande i hundväg vad det gäller uppfostran, omtänksamhet och skönhet. Hon är 6 år och vi älskar henne jättemycket. Vi har också en hanne som är 10 år som har varit kung i huset i 10 år, men nu får han inte all uppmärksamhet längre då vi är med tiken lika mycket. Tiken kom till oss i förrgår och i igår var hannen väldigt märklig och ynklig. Han sov hela natten och idag blev det bättre, men nyss så blev tiken attackerad när de hade fått leksaker. Tiken sa ifrån rejält och båda blev sams, men nu efteråt upptäckte vi ett sår på tiken i ansiktet som hon fått av hannen. Det är ett litet sår som inte är djupt alls utan det är bara lite blod. Det är ungefär mitt emellan nosen och ögonen och vi undrar om det kan vara något farligt? Hon är f.ö. lika glad som innan.
Citera
2012-10-09, 18:49
Medlem
ganglere2s avatar
Antagligen inget farligt. Jag skulle tvätta och hålla koll på det.
Citera
2012-10-09, 18:56
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Antagligen inget farligt. Jag skulle tvätta och hålla koll på det.

Skönt att höra! Vi tvättade direkt med en bomullstuss.
Citera
2012-10-09, 19:05
Medlem
Mossilurs avatar
Jämför med om såret skulle vara på en människa, skulle du åka in på sjukhuset för det så kan det vara värt att kolla upp, annars så tycker jag hundar verkar tåla och läka det mesta.
Citera
2012-10-09, 19:09
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossilur
Jämför med om såret skulle vara på en människa, skulle du åka in på sjukhuset för det så kan det vara värt att kolla upp, annars så tycker jag hundar verkar tåla och läka det mesta.

Alltså, det är ca 0,5x0,5cm stort och inte alls djupt. Det beror ju på hur man fått såret. Skulle jag blivit biten av en människa så skulle jag blivit orolig, men hundar har väl renare bett än människor? Jag tycker bara så synd om henne, hon har inte haft ett kul liv i Rumänien, men hon är stark och borde fixa det här utan problem tycker jag.
Citera
2012-10-09, 19:21
Medlem
Mossilurs avatar
Det verkar inte allvarligt alls, om inte hunden har rabies eller nåt. I sverige tror jag risken för någon allvarlig smitta från hund är minimal om det är det du oroar för, speciellt om det är dina egna.
Citera
2012-10-09, 19:23
Medlem
triasperiods avatar
Ge dom inte leksaker utan att ha full koll på hundarna, det skapar konkurrens. Då händer sånt här... Hanen har ju inte accepterat tiken som en i flocken än, i hans värld är det hans hus.

Men såret är nog ingen fara, håll det rent bara
Senast redigerad av triasperiod 2012-10-09 kl. 19:38.
Citera
2012-10-09, 23:52
Medlem
Vi hade en bordercollieblandning (hane) och skaffade en dobermann (tik) efter några år (ett år yngre bara, omplacering). Och fy helvete vad dom slagits, enbart när tiken har löpt dock, så nu går hon på sprutor i väntas på riktig kastrering.

Varit in till sjukhuset iaf 3-4 gånger med tiken (korthårig hund får MYCKET lättare sår och liknande skador) men då har det handlat om lite värre än ett litet hack också.

OT: Det är ingen fara.. Som någon sa, jämför med om en människa fått samma skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in