2012-10-08, 14:01
Medlem
Hallå! Jag har lite frågor till akvariekunnigt folk.

För en tid sedan (ca 2-3 månader) tog jag över ett akvarium av min f.d. styvfar. Han hade uppenbart inte tagit hand om akvariet på länge och att de flesta fiskar gått hädan gick inte att ta miste på då det enbart var 6 individer kvar. Det var två svärdbärare (en hane och en hona), tre neontetror och en ancistrusmal.

Akvariet var helt igengrott av alger så direkt när jag fick hem akvariet påbörjades räddningsarbetet. Vi var tre personer som skurade och skrubbade ALL inredning i akvariet så som insidan, locket, pumpanordningen (som plockades isär och rensades ur med tandborste), sten och stock.
Och sanden sköljdes noggrant ur.
Vi använde inga som helst skurmedel, men däremot något medel som skulle i vattnet. Vilket de fått när de köpte akvariet ifrån början.
Det är ett sexkantigt akvarium på 60 eller 80l.

När fiskarna sen kom i vattnet hade det ju såklart gått bra lång tid så jag var orolig att de legat i påse för länge.
Men alla verkade pigga utom ancistrusmalen som var jätteslö och dog redan dagen efter.

Sedan dess har jag köpt in lite nya fiskar, några platys och några guppys. Och en ancistrus.
Och efter det att den första ancistrusen gick hädan har nu också svärdbärarhanen, den nya ancistrusen och en av platysarna också dött.

Akvariet fick sig en storrensning igen förra veckan då det hela tiden, av någon anledning jag inte alls kan förstå (vilket jag hoppas att någon av er gör), så blir det jättemycket alger och även mögel på sina ställen i akvariet. Och det säger ju sig själv att i en sån miljö kan inte fiskarna trivas..

Inredningen består av en pump, en doppvärmare, några nya och fräscha blommor, en stengrotta och en stock.
Fiskarna får inte överdrivet med mat eftersom att jag hört att det är lätt att ge för mycket och att det av den anledningen blir mycket alger.

Min fundering nu är om jag skulle försöka få tag på ett nytt akvarium att sätta dem i och sedan starta om det här ifrån början och låta det stå en vecka innan man sätter i fiskarna igen. Och även byta ut "svampen" och "stenringarna" som hör till pumpanordningen.
Men jag har inget extra akvarium. Inte heller har jag så pass mycket pengar att ha råd att fixa det där.
Utöver det så tillkommer mer problem då jag har 15mil till närmsta djuraffär och ingen tillgång till bil..

Så: Tips och råd tack!
Citera
2012-10-08, 14:47
Medlem
Den vanligaste orsaken är att man byter för mycket vatten när man gör rent akvariumet, även filtren ska man inte rengöra överdrivet ofta eller för noggrant.

Så tipset är att nog att du tar ett vattenprov, åker in till zoo affären så får du ett kvitto på vad det är för fel.

Sen i fortsättningen enbart byter ca. 20% av vattenmängden, köp lite algätare istället för att göra rent så ofta, man ska inte rubba så mycket i ett kretslopp!
Citera
2012-10-08, 16:37
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Den vanligaste orsaken är att man byter för mycket vatten när man gör rent akvariumet, även filtren ska man inte rengöra överdrivet ofta eller för noggrant.

Så tipset är att nog att du tar ett vattenprov, åker in till zoo affären så får du ett kvitto på vad det är för fel.

Sen i fortsättningen enbart byter ca. 20% av vattenmängden, köp lite algätare istället för att göra rent så ofta, man ska inte rubba så mycket i ett kretslopp!

Är det inte så att man ska/kan byta 60% av vattnet?

Men jag håller med, gör inte för rent och byta inte för mkt av vattnet.
Kan vara så att dom reagerar på att vattnet var för "rent"
Citera
2012-10-08, 16:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amztaff
Akvariet var helt igengrott av alger så direkt när jag fick hem akvariet påbörjades räddningsarbetet. Vi var tre personer som skurade och skrubbade ALL inredning i akvariet så som insidan, locket, pumpanordningen (som plockades isär och rensades ur med tandborste), sten och stock.
Och sanden sköljdes noggrant ur.
Inte mycket rätt du gjort, överdriven städning av akvarier är en vanlig orsak till just alger och att djuren dör, sand exempelvis ska sköljas ur lite lätt och snabbt i kallt vatten, i sanden finns åtskilliga miljarder bakterier och andra nyttodjur.
Inredning kan lätt göras rent i ett klorinbad men måste sköljas rent ordentligt efteråt.

Citat:
och även mögel på sina ställen i akvariet. Och det säger ju sig själv att i en sån miljö kan inte fiskarna trivas..
"mögel" är vanligt på bl.a nya rötter och kan komma vid överdriven matning, vad du tycker är en dålig miljö kan va rena himmelriket för fiskar och alger är väldigt sällan ett problem för fiskar.

Citat:
Fiskarna får inte överdrivet med mat eftersom att jag hört att det är lätt att ge för mycket och att det av den anledningen blir mycket alger.
Generellt sett kommer alger av obalans, ojämna ljusstider, för mycket ljus, för lite ljus, för lite näring åt växter, filter som inte funkar tillfredställande etcetera och alger är mycket vanligt under uppstartsfasen, det kan ta månader ibland över 1år innan ett akvarium kommer i riktigt bra balans.

Citat:
Men jag har inget extra akvarium. Inte heller har jag så pass mycket pengar att ha råd att fixa det där.
Vanlig djävla plastlåda duger utmärkt som tillfälligt boende till fiskar, denna kostar 60kr och är på 47L som jag använder själv som tillfälligt boende, plastlådor är inte gjorda för vatten så långsidorna kan behöva stöd för att inte kollapsa utåt om lådan fylls ända upp.
http://www.biltema.se/ProductImages/28/large/28-441_l.jpg

Det du ska göra helst idag är att fixa vattentest för nitrit (no2), i akvarier som görs rent onödigt mycket så störs bakterierna som omvandlar djurens avfallsprodukter till mindre giftiga substanser och när den inte fungerar kan det väldigt lätt bli för mycket no2 och det är mycket giftigt, är nog en av de vanligaste orsakerna till djurdöd i nystartade akvarier.
Det kan ta lång tid innan bakteriebalansen i ett akvarie är bra, över 1 månad är vanligt och ibland mycket längre än så.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-10-08 kl. 16:47.
Citera
2012-10-08, 18:19
Medlem
Först vill jag tacka er alla tre för jättebra och informativa svar. Som ni säkert förstår så är jag väldigt ny på det här med akvarium och det jag trodde att jag gjorde bra var tydligen dåligt och det där som jag trodde var så dåligt för fiskarna var väl tydligen tvärtom. Så jätteTACK till er!

Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen

Anledningen att jag tvättade filterna var ju just för att hela akvariet var grönt och jag ville få allt rent. Men då vet jag det.
Jag ska ta och fixa ett vattenprov så fort jag kan ta mig till stan nästa gång. För då kanske jag kan få tips och råd på om något ska tillsättas eller så. Hur lång tid tar ett sånt prov att analysera?

Hur många algätare kan jag då ha tillsammans i en tank som denna? För min tanke var att köpa två nästa gång jag kan ta mig dit. Och så köpa sån där pellets till dom också. Men borde jag ha fler ändå?

Jag fick höra att det var 30-40% man ska byta och detta en gång i veckan. Så det har jag gjort resten av gångerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Är det inte så att man ska/kan byta 60% av vattnet?

Men jag håller med, gör inte för rent och byta inte för mkt av vattnet.
Kan vara så att dom reagerar på att vattnet var för "rent"

Ja det verkar ju som att jag, som sagt, gjort för rent. Rookie-misstag av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Text..

Det du ska göra helst idag är att fixa vattentest för nitrit (no2), i akvarier som görs rent onödigt mycket så störs bakterierna som omvandlar djurens avfallsprodukter till mindre giftiga substanser och när den inte fungerar kan det väldigt lätt bli för mycket no2 och det är mycket giftigt, är nog en av de vanligaste orsakerna till djurdöd i nystartade akvarier.
Det kan ta lång tid innan bakteriebalansen i ett akvarie är bra, över 1 månad är vanligt och ibland mycket längre än så.

Jag kan bara tacka så mycket för ett långt och superbra svar. Jag ska suga åt mig som en svamp av detta och försöka "göra om, göra rätt" framöver.

Hur gör man detta test?
Citera
2012-10-08, 19:25
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:

Ja det verkar ju som att jag, som sagt, gjort för rent. Rookie-misstag av mig.

Kan hända vem som helst.
Tänk även på att inte bara hälla i fiskarna i sitt nya vatten när du köpt nya, lägg ner hela påsen och låt vattnet i påsen blanda sig med resten av vattnet och låt fiskarna simma ut från påsen sj.
Fråga i en djuraffär hur man på bästa sätt rengör på rätt sätt med
Citera
2012-10-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Kan hända vem som helst.
Tänk även på att inte bara hälla i fiskarna i sitt nya vatten när du köpt nya, lägg ner hela påsen och låt vattnet i påsen blanda sig med resten av vattnet och låt fiskarna simma ut från påsen sj.
Fråga i en djuraffär hur man på bästa sätt rengör på rätt sätt med

DEN biten har jag iaf gjort. Jag har lagt ner påsen och låtit den ligga en stund för att få typ samma temperatur som resten av vattnet. Och sen gjort ett hål i påsen och låtit dom simma ut själva.
Tur nåt blir rätt iaf. :P haha
Citera
2012-10-08, 19:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hur gör man detta test?
5ml vatten och sen 5 droppar från flaska1 och 5 droppar från flaska2, vänta en minut och kolla färgen.

Bl.a hornbach hittar du vattentester på, kan även beställa det över internet www.pwss.se är en bra butik som kan skicka lågvärdesprodukter med brev.
Undvik test-stickor, de är extremt inexakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in