2012-10-07, 21:01
Medlem
Z1gmas avatar
Universum expanderar, men jag funderade just på ifall det även kanske, eller enbart krymper/växer?

Tänk ifall Jorden var lika stor som Jupiter förra veckan, och vi var lika stora som elefanter.

Men nu en vecka senare har Jorden krympt - vi har krympt, alla andra planeter, stjärnor, galaxer, varenda atom, neutron och proton, ja precis allt i hela universum.

Du består alltså av lika många atomer oavsett om du är stor som en elefant eller stor som en människa, eftersom atomerna också ändrar storlek.

Eller tvärt om.
Vi kanske Växer. (Dock inte lika logiskt atm)

Allt behåller sin skala gent emot allt annat, så det spelar ju egentligen ingen roll.

Frågan är om mörk energi/mörk materia kan växa/krympa på samma sätt, eller om det bara kan expandera, eftersom den inte består av atomer och sånt.

Om allt utom den mörka energin och den mörka materian skulle krympa, så skulle vi uppleva det som om mörkret expanderade.
Expanderar som det faktiskt gör.

Att allt krymper/växer kanske förklarar varför allt "vibrerar".
Senast redigerad av Z1gma 2012-10-07 kl. 21:32.
Citera
2012-10-07, 21:42
Medlem
appe-s avatar
Varför skulle allt växa och krympa, och varför skulle det förklara varför "allting vibrerar"?
Citera
2012-10-07, 23:06
Medlem
Z1gmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Varför skulle allt växa och krympa, och varför skulle det förklara varför "allting vibrerar"?
Snarare *varför inte*? Hajar du?

Citat:
Jag är ingen högexaminerad fysiker.
Det är bara en random tanke.
Jag sa trots allt "kanske".
Citera
2012-10-07, 23:10
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z1gma
Snarare *varför inte*? Hajar du?

Nä, jag hajar inte. Varför inte? Varför är inte alla söndagar bruna?

Arbiträra frågor för arbiträra ändamål går inte utröna med vetenskap, och kan inte besvaras utan någon grund till frågeställningen.
Citera
2012-10-07, 23:48
Medlem
Z1gmas avatar
Citat:
Varför är inte alla söndagar bruna?
För att alla torsdagar är bruna, så alla söndagar får nöja sig med att vara röda, helt enkelt.
Jag vet inte om det finns någon logisk förklaring till det hela, dock :/
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1417821-Veckodagar-f%E4rger
Men den diskussionen passar nog bättre i forum pedagogik

BoT: Jag menar att det är svårt att bevisa att teorin omöjligen kan stämma.
Går dock inte att bevisa att den stämmer heller.

Men det är bara rymdfilosofi från min sida.
Ta't med en nypa salt
Citera
2012-11-20, 18:12
Medlem
Citat:

För att avvika lite från den här lilla krympa/växa-funderingen skull ja vilja passa på att fråga om vi inte skulle uppfatta en rödförskjutning vare sig universum expanderar eller kontraherar..
Citera
2012-11-20, 18:44
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gallium
För att avvika lite från den här lilla krympa/växa-funderingen skull ja vilja passa på att fråga om vi inte skulle uppfatta en rödförskjutning vare sig universum expanderar eller kontraherar..
Det skulle kräva att kontraheringen på något sätt bidrar till att den elektromagnetiska strålningens våglängd ökar. Utan att utforska eventuell forskning på ämnet så tänker jag mig intuitivt att blåförskjutning är mer aktuellt.
Citera
2012-11-20, 21:48
Medlem
Citat:
Det skulle kräva att kontraheringen på något sätt bidrar till att den elektromagnetiska strålningens våglängd ökar. Utan att utforska eventuell forskning på ämnet så tänker jag mig intuitivt att blåförskjutning är mer aktuellt.

Jo, det är nog min tanke också. Jag tänkte nog på att ju längre ifrån ett gravitationscentra ett område befinner sig så blir det frånåkt liksom av mer närliggande områden och att det då gäller alla avstånd inbördes varför en rödförskjutning skulle uppstå ändå. Vi vet ju hur svårtolkat vårt universum kan vara i det här forumet ibland
Citera
2012-11-21, 00:14
Medlem
[S][K]s avatar
Frågan är om den starka kärnkraften skulle bli uttänjd.
hur som helst så är tanken irrelevant till verkligheten.
Citera
2012-11-21, 13:24
Medlem
awestbys avatar
Jag är mer nyfiken på, vad får dig att tro det? eftersom vi kan observera att universum expanderar.
Citera
2012-11-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jag är mer nyfiken på, vad får dig att tro det? eftersom vi kan observera att universum expanderar.

Jag har nog lättare att föreställa mig ett accelerande universum vid kontraktion än vid expansion..
Citera
2012-11-22, 00:16
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gallium
Jag har nog lättare att föreställa mig ett accelerande universum vid kontraktion än vid expansion..
Ok. Ja man trodde ju först att gravitationen skulle sakta ned accelerationen, för universum sedan skulle implodera. Men observationen visar ju att så inte är fallet och därmed kom man upp med en mot kraft Dark energy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in