Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Nej den personen jag skrev med avslutade varje mening med en massa punkter och formulerade sig märkligt, kanske utav just den anledningen någon tog upp tidigare i tråden, att dom förmodligen inte är sugna på att sälja något till mig.
Ja alltså jag är inte ute efter några svar, utan mer hur det möjligen skulle vara att ha en Schäfer själv.
Tack för svaret
Ja alltså jag är inte ute efter några svar, utan mer hur det möjligen skulle vara att ha en Schäfer själv.
Tack för svaret

Skall du ha schäfer så skippa kennlar med utställningslinjer. Dem känner du igen på att hundarna går på bakhasorna om inte annat .... Utställning är ofta liktydigt med att man inte är så noga med det mentala - och eftersom du inte kan tyda linjer, så skippa de sidan helt.
Brukslinjer betyder att du får en hund som behöver aktivitet. Med det menar man INTE att springa en massa timmar varje dag som vissa inbillar sig - utan att du både lär hunden lydnad och ser till att den får arbete/uppgifter att utföra - samt balanserad motion.
Lämpligt arbete är till exempel spår/sök om du är ny inom bruksdelen.
Du skall givetvis vända dig till en uppfödare som ger dig stöd - både i form av uppföljning under valptiden och som erbjuder läger och engagemang även när hunden är vuxen. Dvs där du ser att det finns uppföljning och intresse för att hjälpa valpköparna framåt endera enbart i träningen/ägandet eller som tävlingsekipage.
Köp inte av första bästa och var beredd på att en bra schäfer är en utmärkt kamrat, men du måste som ägare var beredd att göra lite mer än gå långa promenader och klappa den på huvudet om din hund skall ha det bästa och bli det bästa.