2012-10-07, 17:47
Medlem
KenJontes avatar
Tja ! Som rubriken lyder så är jag inne på att skaffa hund. Mest som sällskap och lek inte för agillity och allt sånt där. Problemet jag ser är att jag jobbar 07-16 mån-fre och har ingen sambo som kan ta hand om hunden när jag är borta. Är inne på att skaffa valp och jag har förstått att man måste lägga ner mycket tid på hunden då i början (Jag vill lägga ner all min tid/kärlek jag kan) men de är ju som sagt arbetet som kommer lite i vägen för de. Och jag bor inte i närheten av mina föräldrar eller syskon (95 mil) så dom kan inte precis hjälpa mig. Några av mina kollegor har med sina hundar som får hänga i bilen under arbetsdagen men dom är ju inte valpar.

Hur skall jag göra ? Jag vill verkligen ha en hund för har tagit hand om andras hundar men inte ägt en egen och har alltid velat ha en egen sedan jag började prata i stort sätt..

Tack på förhand !
Citera
2012-10-07, 17:55
Medlem
Perolas avatar
Kan du inte ta ledigt nån längre tid då?
Med ditt schema just nu skulle jag avråda dig till att skaffa hund.
Har själv hund och dom behöver så otroligt mycket tid och kärlek. Skulle du skaffa en valp och låta den var hemma skulle den vara rädd, säkerligen kissa och bajsa på dina saker och då är det inte lätt att visa så mycket kärlek.
En hund som inte är van (tycker egentligen ingen) ska absolut inte vara ensam så länge. Du kommer få nerkissade möbler och golv. Det är lätt att hunden tar det som en vana att kissa och bajsa inne.

Men du har rätt inställning, fast hundar behöver lika mycket disciplin som kärlek.
Citera
2012-10-07, 17:55
Medlem
triasperiods avatar
Vänta tills du har semester och kan vara hemma de första fyra veckorna (eller hur många du nu har varje år) Det blir lite mycket för en valp att hänga med redan från början då den är bara 8 veckor gammal. Sen; ta med hunden på jobbet eftersom du nu kan det. Det är ju perfekt att kunna ha sällskap av sin bästa kompis på jobbet
Du kan ju i varje fall inte lämna den ensam 9 timmar om dagen.
Spelar ju ingen roll om det är valp eller vuxen du har med dig på jobbet förresten?

Sen när den är äldre kan du ju kanske ha den med halva dagen för att sen lämna av den hemma på lunchrasten eller nåt, så den är hemma ett par timmar själv då?
Citera
2012-10-07, 17:57
Medlem
Yamamas avatar
Jag jobbar jävligt mycket men jag skaffade hund ändå, fast jag anlitade http://www.rastahunden.se/?page=hem

Jag behöver bara lägga ut nyckeln så kommer det en tjej 4 gånger i veckan och tar med hunden ut på 30 minuters rask promenad, sen tränar hon och kelar med han i 20 minuter.
På Fredagen då tar jag med honom i bilen för då kan jag ta små korta kisspauser.

Blir du ledig till julen ta det då som de andra säger så måste du gå ut med hunden ca 10-15 gånger om du inte vill pajja parketten.
Senast redigerad av Yamama 2012-10-07 kl. 17:59.
Citera
2012-10-07, 17:59
Medlem
jag skulle nog avråda dig från att skaffa hund.. Det är kravande som fan och man ska inte låta hundar vara ensam hela dagarna.. Speciellt INTE valpar då det är extremt beroende av en. Min valp på 6 månader får panik när jag lämnar henne för att gå på toa i en minut liksom..

Skaffa hund när du har tiden så du kan vara hemma valptiden då den är extremt viktig. Hunden kommer till ett helt nytt ställe och det är en väldigt stressig och överväldigande period.

SENARE när valpen har blivit vuxen kanske du kan skaffa en fodervärd, men först måste du knyta dig an valpen och få den att känna sig trygg.
Citera
2012-10-07, 18:01
Medlem
KenJontes avatar
Okej tack för svar ! Nu är de så att jag jobbar som målare och valpar brukar vara rätt livliga och kunden man är hos kanske inte vill ha en hund inne hos sig sedan så bor jag i Åre och de börjar bli kallare här så den kommer ju frysa i bilen om man säger så. Visste jag kan lämna den inne i byschan men jag vet inte hur den kommer klara de ensam jo visst jag är ju precis i närheten men ändå. Sedan eftersom mitt yrke styrs av vädret så kommer de bara att vara innejobb nu i cirka 6-7 månader annars hade jag kunnat ha den utomhus vid arbetet. Måste tänka över saken. Jag kommer dock få en inneboende om cirkus 1 och 1/2 månad och hon jobbar kväll så de är ju också en fördel. Men som sagt måste tänka över saken noga så att inte hunden eller jag far illa pga mig.
Citera
2012-10-07, 18:11
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenJonte
Okej tack för svar ! Nu är de så att jag jobbar som målare och valpar brukar vara rätt livliga och kunden man är hos kanske inte vill ha en hund inne hos sig sedan så bor jag i Åre och de börjar bli kallare här så den kommer ju frysa i bilen om man säger så. Visste jag kan lämna den inne i byschan men jag vet inte hur den kommer klara de ensam jo visst jag är ju precis i närheten men ändå. Sedan eftersom mitt yrke styrs av vädret så kommer de bara att vara innejobb nu i cirka 6-7 månader annars hade jag kunnat ha den utomhus vid arbetet. Måste tänka över saken. Jag kommer dock få en inneboende om cirkus 1 och 1/2 månad och hon jobbar kväll så de är ju också en fördel. Men som sagt måste tänka över saken noga så att inte hunden eller jag far illa pga mig.

Jag har nyligen skaffat en valp. Det är ett jävla jobb, mer än vad jag tänkte mig egentligen. Jag går ut med den 1 gång i timmen (svårt att få någonting vettigt gjort eftersom man måste avbryta hela tiden) och däremellan så leker och myser man ju lite också. Jag har en sambo att byta av med vanligtvis men nu i helgen har jag varit helt ensam och det har varit ansträngande! Eller ja, som sagt, det går ju bra utan problem men man får inte så mycket annat gjort.

Så jag tycker att du ska vänta med att skaffa en liten rackare. För bådas skull! Just för att du inte har någon möjlighet att spendera den tid som behövs när den är så liten.
Citera
2012-10-07, 18:13
Medlem
Perolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenJonte

Väldigt kloka ord. Ja en som tar hand om den på dagtid är ju det optimala.

Tror att du skulle bli en bra hundägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in