Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Admin letar efter människor som gör flest rapporteringar, och gör dessa till moderatorer. Nu vet du vilka.

(rätt rapporteringar förstås)
Hur vet du det?
Citera
2012-10-05, 00:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Admin letar efter människor som gör flest rapporteringar, och gör dessa till moderatorer. Nu vet du vilka.

(rätt rapporteringar förstås)
dom som rapporterar inlägg på bästa sätt ska naturligtvis inte ödslas bort som moderatorer. det vore ju fullkomligt bortkastat. moderatorn ska vara den som är objektiv och kunnig i forumet (inte nödvändigtvis expert). att det skulle sammanfalla med den som rapporterar mest är antagligen osannolikt, men framförallt så skulle det ge orimligt mycket arbete åt en moderator att skumma varje tråd. överlåt det åt flitiga rapportörer.

dom bästa moderatorerna är dom som är objektiva, och det är dom oftast genom sin lyckliga okunskap. dom som har en för djup kunskap i ämnet tenderar att lägga sina egna värderingar och åsikter i vågskålen. (nej, jag tänker inte nämna några namn.)
Senast redigerad av stillton 2012-10-05 kl. 00:20.
Citera
2012-10-05, 01:12
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur vet du det?
Jag tror att det finns lagrad information om rapporter bakom kulisserna. Jag har tillochmed fått ett PM angående en RP jag gjorde, vilket styrker min tes. Kanske de raderas efter, säg 30 dagar?
Citera
2012-10-05, 01:21
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
Jag tror att det finns lagrad information om rapporter bakom kulisserna. Jag har tillochmed fått ett PM angående en RP jag gjorde, vilket styrker min tes. Kanske de raderas efter, säg 30 dagar?
trodde du att RP skickades iväg som en flaskpost i rymden, eller vad menar du?
Citera
2012-10-05, 19:38
Medlem
Grytters avatar
Själv tycker jag det skulle vara kul med en slags funktion där man själv ser om sin rapport gick igenom...
Citera
2012-10-05, 23:22
Medlem
Anar lite diagnos på ts, med alla sina frågor...
Men yttrandefrihet, så klart.

Att rp:a bör fortsättningsvis vara helt anonymt. Annars lär nog
folk sluta rp:a i lika stor (förmodad) utsträckning.

Personligen tycker jag rp fungerar väldigt väl. Mycket skit som tas bort
i diverse trådar och gör dem mer lättlästa.
Citera
2012-10-06, 00:03
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
dom som rapporterar inlägg på bästa sätt ska naturligtvis inte ödslas bort som moderatorer. det vore ju fullkomligt bortkastat.

Varför det? Om vi tar mig som exempel så skulle jag fortsätta RP:a i samma utsträckning som jag gör idag. Jag ser verkligen ingen anledning till varför man skulle sluta RP:a bara för att man blir moderator.

Är det något jag missat?

Citat:
Ursprungligen postat av JagBlevFelaktigt
Att rp:a bör fortsättningsvis vara helt anonymt. Annars lär nog
folk sluta rp:a i lika stor (förmodad) utsträckning.

Du menar för vanliga användare, antar jag? Det är givetvis synligt för moderatorn som behandlar RP:n, allt annat vore korkat. Jag kan ta mig själv som exempel i det här fallet också, som jag gjorde ovan på stilltons inlägg.

Jag skulle inte sluta RP:a om det skulle vara så att det blev publikt för vanliga användare att det är jag som skickat RP:n. t.ex. om det skrevs ut i samma ruta som dyker upp när man väljer att RP:a, ”Notera att inlägget redan är rapporterat av Y för X. Vill du rapportera inlägget ändå?” ser ingen som helst anledning till varför man skulle sluta av den orsaken. Man RP:ar inte inlägg för att jävlas, man RP:ar för att inlägget/tråden bryter mot någon av de regler som är uppsatta, eller för att tråden behöver flyttas eller dyl.
Citera
2012-10-06, 00:13
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Varför det? Om vi tar mig som exempel så skulle jag fortsätta RP:a i samma utsträckning som jag gör idag. Jag ser verkligen ingen anledning till varför man skulle sluta RP:a bara för att man blir moderator.

Är det något jag missat?

du skulle ha fullt upp med att ta hand om trådarna istället för att skicka RP. på samma vis som en åklagare behöver poliser. naturligtvis kan man vara både polis och åklagare, men dom flesta moderatorer är nog inte det. men det skulle ju kunna vara intressant att se statistik på hur många rapporter moderatorer gör.
hellre ett fåtal bra moderatorer och många som rapporterar, än många moderatorer som ska dra hela lasset.
Citera
2012-10-06, 00:39
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
du skulle ha fullt upp med att ta hand om trådarna istället för att skicka RP. på samma vis som en åklagare behöver poliser. naturligtvis kan man vara både polis och åklagare, men dom flesta moderatorer är nog inte det. men det skulle ju kunna vara intressant att se statistik på hur många rapporter moderatorer gör.
hellre ett fåtal bra moderatorer och många som rapporterar, än många moderatorer som ska dra hela lasset.

Fast man kan ju inte ta för givet att alla fungerar så.. För min egen del så kommer nog 95% (och det är en hel del) av mina RP:s från f26 samt f184, så för min del hade det definitivt inte blivit någon skillnad om det skulle vara så att jag skulle moderera någon av dessa delar.

Jag förstår hur du tänker - men samtidigt skulle jag vilja påstå att det är väldigt individuellt, allt handlar om antalet RP:s och hur stor aktivitet det är där man modererar. Men det är inte omöjligt att problem kan uppstå, men det är mycket som spelar in huruvida det blir bättre eller sämre, eller ingen skillnad alls.
Citera
2012-10-06, 00:45
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Fast man kan ju inte ta för givet att alla fungerar så.. För min egen del så kommer nog 95% (och det är en hel del) av mina RP:s från f26 samt f184, så för min del hade det definitivt inte blivit någon skillnad om det skulle vara så att jag skulle moderera någon av dessa delar.

Jag förstår hur du tänker - men samtidigt skulle jag vilja påstå att det är väldigt individuellt, allt handlar om antalet RP:s och hur stor aktivitet det är där man modererar. Men det är inte omöjligt att problem kan uppstå, men det är mycket som spelar in huruvida det blir bättre eller sämre, eller ingen skillnad alls.
ja, jag pratar ju bara rent generellt. jag går bara till mig själv.. skulle jag vara moderator så skulle jag antagligen inte läsa lika många inlägg och vara lika aktiv på det viset. hos några kan säkert en moderatortitel i sig sporra till att vara mer aktiv. jag tror helt enkelt inte på att det är vettigt att alls titta på hur många rapporter en användare gör för att rekrytera moderatorer.
Citera
2012-10-06, 01:30
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
ja, jag pratar ju bara rent generellt. jag går bara till mig själv.. skulle jag vara moderator så skulle jag antagligen inte läsa lika många inlägg och vara lika aktiv på det viset. hos några kan säkert en moderatortitel i sig sporra till att vara mer aktiv. jag tror helt enkelt inte på att det är vettigt att alls titta på hur många rapporter en användare gör för att rekrytera moderatorer.

Aaaah.. Tror jag får be om ursäkt nu när jag läste din sista mening, jag uppfattade det inte så från början.

Jag tänkte att du menade att om en användare som ses över för ev. förfrågan om denne vill moderera visar sig ha en stor mängd korrekta RP:s inte bör ses som lämplig med risk för att färre RP:s kommer in. Självklart så ska en bedömning på huruvida någon anses lämplig eller ej inte vara baserad på hur många RP:s denne skickat - det vore vanvettigt

edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
För min egen del så har RP:andet gått ner, men det beror ju och andra sidan på att jag nu är moderator i de fora som jag RP:ade mest i. Vad gäller övriga fora så slänger jag iväg RPs när jag stöter på konstigheter.

Det kan ju också ha att göra med att du modererar sex delar, då är det självklart att det kan vara svårt att få tid över. Handlar också om vilka delar man modererar, i vissa är det säkerligen inte så överdrivet många rapporter som kommer in, men tittar man på t.ex. I&I så är det förmodligen hutlösa rapporter att gå igenom. Men nu spekulerar ju jag bara, men har svårt att tänka mig något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Det är inte vanligt (som väl är), men det händer då och då i infekterade trådar att folk slänger iväg RP:s för att djävlas med varandra. Naturligtvis ser ju inte den som fått inlägget RP:at vilken RP:aren är, men kan nog räkna ut det ganska lätt. En annan variant är "hota" med RP i tråd, en taktik som i slutändan kommer att leda till varningar för 0.03.

Yes, så är det absolut. Jag vet tyvärr inte hur ofta det sker, men att det sker är ingenting man kan förneka.
Senast redigerad av smurfeh 2012-10-06 kl. 01:37.
Citera
2012-10-06, 01:30
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:

Är det något jag missat?
För min egen del så har RP:andet gått ner, men det beror ju och andra sidan på att jag nu är moderator i de fora som jag RP:ade mest i. Vad gäller övriga fora så slänger jag iväg RPs när jag stöter på konstigheter.

Citat:
Du menar för vanliga användare, antar jag? Det är givetvis synligt för moderatorn som behandlar RP:n, allt annat vore korkat. Jag kan ta mig själv som exempel i det här fallet också, som jag gjorde ovan på stilltons inlägg.

Jag skulle inte sluta RP:a om det skulle vara så att det blev publikt för vanliga användare att det är jag som skickat RP:n. t.ex. om det skrevs ut i samma ruta som dyker upp när man väljer att RP:a, ”Notera att inlägget redan är rapporterat av Y för X. Vill du rapportera inlägget ändå?” ser ingen som helst anledning till varför man skulle sluta av den orsaken. Man RP:ar inte inlägg för att jävlas, man RP:ar för att inlägget/tråden bryter mot någon av de regler som är uppsatta, eller för att tråden behöver flyttas eller dyl.
Det är inte vanligt (som väl är), men det händer då och då i infekterade trådar att folk slänger iväg RP:s för att djävlas med varandra. Naturligtvis ser ju inte den som fått inlägget RP:at vilken RP:aren är, men kan nog räkna ut det ganska lätt. En annan variant är "hota" med RP i tråd, en taktik som i slutändan kommer att leda till varningar för 0.03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in