2012-10-03, 19:09
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag satt och pillade på FM-bandet på min världsmottagare och fick till min förvåning in P3 på 78.20 MHz, vilket är förvånande eftersom FM-bandet sträcker sig mellan 87.5 till 108.0 MHz i hela världen (nu för tiden), utom i Japan där 76.0 till 90 MHz används.

För vem sänder man alltså på denna märkliga frekvens i Sverige? 99,9 procent av alla radioapparater och andra manicker med inbyggd radio i Sverige kan nämligen bara ställas för mottagning av frekvenser mellan 87.5 till 108.0 MHz. Man behöver en världsmottagare eller annan multibandsmottagare för att kunna få in denna frekvens. Att ändå sända på denna frekvens tycks vara bortkastat med tanke på den handfull svenskar som har möjlighet att lyssna på den.

Jag har googlat för att se om man släppt på FM-bandet i Sverige men på Teracoms hemsida finns det ingenting som tyder på det. 78.20 finns inte listad. http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/?region=E&ft=radio

En annan sak som är mysko är att när jag kör auto-scan över frekvensen 78.20 så låser inte radion på sändaren trots att signalen är väldigt stark. Radion klarar att låsa på knappt hörbara FM-sändare men på denna frekvens är det som om det inte fanns någon signal alls att låsa på.

Kan det vara en service för någon speciell funktion i samhället? För tågtrafiken eller någonting liknande? Eller för turistande japaner som släpat med sig sin Sony till Svedala?

Detta drama utspelar sig i norra Örebro Län. Jag vet inte om signalen kommer från masten i Lockhyttan eller om det är en lokal sändare jag fått in.
Citera
2012-10-03, 19:41
Medlem
sommarlovs avatar
De listade sändarna finns alla på ganska exakt på 1,25 gånger 78,2.
Kanske har din mottagare en bugg på starka signaler, om frekvensen är en jämn multipel?
Citera
2012-10-03, 19:52
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De listade sändarna finns alla på ganska exakt på 1,25 gånger 78,2.
Kanske har din mottagare en bugg på starka signaler, om frekvensen är en jämn multipel?

Jag misstänker också att det kan röra sig om en spöksignal från de reguljära frekvenserna, eller rent av ett fel i själva radion.

Det vore intressant att se om någon annan kunde bekräfta att P3 finns på frekvensen. Den är starkast på 78.20 MHz, men var den ligger exakt vet jag inte eftersom jag inte kan få radion att låsa på sändaren.

Innan jag fått bekräftat att det är spöksignaler, eller att radion är paj, så skyller jag på Bilderberg, judekonspirationer och kraschade flygande tefat.
Citera
2012-10-10, 11:58
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Har aldrig hört talas om att de skulle göra det, är det inte bara en spegelfrekvens?
Citera
2012-10-10, 23:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Har aldrig hört talas om att de skulle göra det, är det inte bara en spegelfrekvens?

Jag har googlat fenomenet spegelfrekvens men måste medge att jag inte begriper riktigt vad det är. Hur avgör man om det skulle röra sig om en spegelfrekvens?
Citera
2012-10-16, 20:46
Medlem
Poechalis avatar
Långt svar:

Man måste förstå hur en radiomottagare fungerar för att förstå vad spegelfrekvens är.

I korthet (och väldigt förenklat) fungerar det så att när man ställer in frekvenserna på radion så ändrar man en signal i radion som är lite högre eller lägre i frekvens än det man vill ta emot. Dessa två blandas och resultatet blir en signal med med en frekvens som är skillnaden mellan dessa två. Denna signal filtreras och demoduleras till ljud. Signalen kallas mellanfrekvens och fördelen är att det är lättare att göra jättebra filter för en frekvens än ett komplicerat filter för hela FM-bandet (och en del andra orsaker).

Spegelfrekvens i korthet är att radion även tar emot andra blandningsprodukter så att radion tar emot saker på fel frekvens.
Mellanfrekvensen i en FM-radio brukar vara 10,7 MHz och det är inte ovanligt att det blir en spegelfrekvens på 2x10,7 dvs 21,4 MHz ifrån.

78,20+21,40 blir 99,6. Om P3 normalt sänder på 99,6 i din ort, tex Stockholm så är det det.

76-88 MHz används till åkeriradio och annat. Inte rundradio.
Citera
2012-10-17, 20:07
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Långt svar:

- Man måste förstå hur en radiomottagare fungerar för att förstå vad spegelfrekvens är.

- 78,20+21,40 blir 99,6. Om P3 normalt sänder på 99,6 i din ort, tex Stockholm så är det det.

- 76-88 MHz används till åkeriradio och annat. Inte rundradio.
Tackar för ditt utförliga svar!

- Nu förstår jag bättre hur en radiomottagare fungerar och vad spegelfrekvens är.

- Det stämmer precis! Det är således bortom allt rimligt tvivel bevisat att jag har med en spegelfrekvens att göra.

- Om 76 - 88 MHz används av privata funktioner, sänder de då med AM på dessa frekvenser? Om de sände med FM borde jag väl kunna få in deras sändningar med min radioapparat som klarar dessa frekvenser i FM-läge?
Citera
2012-10-18, 19:00
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
- Om 76 - 88 MHz används av privata funktioner, sänder de då med AM på dessa frekvenser? Om de sände med FM borde jag väl kunna få in deras sändningar med min radioapparat som klarar dessa frekvenser i FM-läge?

Du kan ta en titt på frekvenslistan http://www.frekvenslista.com/lista.php?region=1 för att få en bild av vad som finns på 76-88. Det är kommunikationsradio mellan bilar och "högkvarteret" till stor del. Man sänder med smal FM som ger sämre kvalitet än rundradio men fungerar bra för tal och ger fler kanaler. De flesta användare kanske gått över till mobiltelefon och räddningstjänsten har RAKEL som man inte kan avlyssna. Men någon liten taxibil eller budfirma kanske du kan få in om du snurrar runt i bruset ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in