2005-04-05, 09:45
Medlem
Haecceitys avatar
Visst är det så. Inte ens nu, när man längtat efter sängen hela natten kan man pallra sig dit.
Citera
2005-04-08, 03:06
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Det är en jävligt konstig byggfirma om man beter sig så där, det kan jag lova...

Jag jobbar just nu som rörmokare, det här är våra tider:

07:00 Börjar jobba, ibland en halvtimmes kaffe innan allvaret börjar...
09:00 Frukost
09:30 Jobba jobba
11:00 Händer det att vi har rast, men det hör inte till det normala.
13:00 Middag
13:30 Jobba!
16:00 Slut för dagen, om man har tur...

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat arbetsmoralen i byggbranschen. Du som verkar stå med åtminstone ena benet i den; varför börjar oväsendet så ohemult tidigt? Det har ju inte med tidsbrist att göra, byggare verkar bara ha tidigarelagt hela arbetsdagen jämfört med andra?
Citera
2005-04-08, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beo
Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat arbetsmoralen i byggbranschen. Du som verkar stå med åtminstone ena benet i den; varför börjar oväsendet så ohemult tidigt? Det har ju inte med tidsbrist att göra, byggare verkar bara ha tidigarelagt hela arbetsdagen jämfört med andra?

Arbetsmoralen har nog förbättrats nu när kraven på att bygga snabbt ökar. Det håller inte att sega då får företaget dåligt rykte och kan itne gå med vinst.

Dom byggde garage här nyligen. Jäklar vad snabbt det gick vill jag lova. Dom byggde från 7 till sent på kvällen. Bodde i husvagnar. Ingen lathet märktes.
Citera
2005-04-08, 03:48
Medlem
Jag läste denna tråd och tyckte att de flesta jobbar för mycket... Ta en titt på min arbetsdag:

1900 - 1910 jobba lite
1910 - 2150 äta frukost och kolla på TV
2150 - 2200 jobba lite
2200 - 0100 kolla på TV
0100 - 0105 jobba lite
0105 - 0350 äta lunch, kolla på TV och surfa lite
0350 - 0405 jobba lite
0405 - 0700 läsa lite bok och kanske sova lite, sen åka hem.

Vad tycks? Ungefär 40 minuters arbetstid/dag, funkar ok. Eller?
Citera
2005-04-08, 16:28
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safir100
Jag läste denna tråd och tyckte att de flesta jobbar för mycket... Ta en titt på min arbetsdag:

1900 - 1910 jobba lite
1910 - 2150 äta frukost och kolla på TV
2150 - 2200 jobba lite
2200 - 0100 kolla på TV
0100 - 0105 jobba lite
0105 - 0350 äta lunch, kolla på TV och surfa lite
0350 - 0405 jobba lite
0405 - 0700 läsa lite bok och kanske sova lite, sen åka hem.

Vad tycks? Ungefär 40 minuters arbetstid/dag, funkar ok. Eller?

Vad jobbar du med eftersom du har sådär konstiga tider och har möjlighet till så mycket rast?

Är det du som är admin månne?
Citera
2005-04-08, 16:55
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beo
Ja du, det vet jag inte... Så vi ska hinna jobba så mycket övertid som möjligt innan det blir mörkt kanske?
Citera
2005-04-08, 19:31
Medlem
bnks avatar
Om man är på jobbet är det lika bra att jobba... dagarna går fortare.
Citera
2005-04-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Är det verkligen så bra för Sverige att slappa på arbetet?

Du som annars alltid är så noga med att invandrarna inte kan sköta sig.
Väldigt klokt inlägg
Väldigt många har väldigt dålig arbetsmoral, på arbetet jobbar man + att man har kaffe och lunch. Om man inte har något att göra övrig tid så bör arbetstiden förkortas så att man arbetar hela tiden.
Citera
2005-04-08, 20:19
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnk
Så sant så sant... Finns inget värre än när det inte finns något att göra... Har man bara något att pyssla med är det helt plötsligt helg...
Citera
2005-04-08, 22:05
Medlem
ghetto-boys avatar
Vänner,

Jag jobbar statligt ute i en mindre stad och då gör man inte så mycket.

07:15 Ankomst till jobbet, kollar in Expressen, Aftonbladet och läser e-post
08:00 Börjar fundera på vad jag ska göra
08:15 Öppnar lite exceldokument och jobbar lite
09:30 FIKA!
10:00 Hmm. Lite exceldokument igen, blandat med att titta in i väggen
11:30 LUNCH!
12:30 Aftonbladet, Expressen osv.
13:00 Hmm. Exceldokument eller något möte
14:30 FIKA!
15:00 Exceldokument och tänker på hur skönt det är att sluta jobbet
16:30 Avgång!

Där har ni min arbetsdag i ett nötskal. Statsanställda jobbar verkligen häcken av sig. Jo, säkert.
Citera
2005-04-08, 22:07
Medlem
ghetto-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnk

Visst är det så. Problemet är bara att man ska ha något att göra. Jag har stora problem att fylla ut min arbetsdag med arbetsuppgifter dock. På den statliga myndighet jag arbetar på skulle man lätt kunna avskeda 2/3 och ändå göra samma jobb.
Citera
2005-04-08, 23:06
Medlem
flygers avatar
Arbeta i offentlig sektor är visserligen dåligt betalt men det finns en del riktigt lugna jobb också.

Jag har ett jobb där jag ibland skäms över hur lite jag gör. Det är ganska fritt har ingen som håller speciellt bra koll på mig. Men ibland har jag faktiskt problem med att hålla mig undan så folk inte tror att jag bara sitter och dricker kaffe. Mitt smartaste drag är att springa runt med kaffekoppen i handen en stund så ser det ut som att man har jättemycket att göra.
När man kommer till fikarummet hör det också till att sätta sig ner, blunda och sucka djupt som om man vore helt utmattad av arbetsuppgiften.

Annars är det ganska fint att försvinna iväg en timme ibland och styrketräna på arbetstid.

Jag har studerat ut vad som är själva kärnan i mina arbetsuppgifter och koncentrerar mig på att utföra den. Allt annat struntar jag i, om jag skulle ändå skulle göra det som inte är i kärnan skulle ingen märka det eller tacka mig.

Lista helt enkelt ut varför någon betalar din lön och gör det som arbetsgivaren förväntar sig att du ska göra. Varken mer eller mindre.

EDIT: Glömde nämna att det i mitt jobb inte finns något schema jag kan upplysa er om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in