2012-10-02, 21:07
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vem ska betala alla ordentliga löner, har du tänkt dig? Särskilt mot bakgrund av att det för varje dag strömmar in flera hundra nya aspiranter på en ordentlig lön till landet...

Vad jag avsåg var närmast de som har abetslösunderstöd dvs A-kassa-
Citera
2012-10-02, 21:14
Medlem
arcen2011s avatar
Idag är det 32415 personer inskrivna i FAS3.
Citera
2012-10-02, 21:18
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Arbetslösa utnyttjas redan i form av att vara inflationsdämpare, samtidigt som de klassas som andra klassens medborgare. Eftersom NAIRU betonar arbetslöshet som "jämviktsarbetslöshet" och inte något som ska bekämpas, (att det är en medborgerlig rättighet att ha ett arbete att gå till var före Friedmans stolliga idéer) är det mycket tveksamt om det är rätt att skicka ut människor i slavarbete.

Men som du framställer det, så är det ett renodlat straff. 2/3 arbetslösa är inte berättigade till a-kassa (medan de som har det har jobbat det till sig) och ska alltså ut och plocka skräp och rensa hundskit för en "lön" sämre än en sommarjobbare från högstadiet. Ska man skicka ut människor i arbete, så måste de få skälig ersättning för det.
Nej jag har inte framställt det så. Du har tolkat det så.

Se det som ett lägsta skyddsnät. Blir man arbetslös får man jobba med enkla uppgifter, och få en lite ersättning för det.
Citera
2012-10-02, 21:19
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Alldeles för få. Borde det inte kunna vara minst 10 gånger fler. Inte undra på att det inte blir så mycket gjort.
Citera
2012-10-02, 21:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Och det är förjävligt. Vad är nästa steg? Törs inte säga vad jag tänker men det är inte så svårt att räkna ut.
Citera
2012-10-02, 21:21
Medlem
freeriderXIIs avatar
I Kina har man tiotusentals arbetare som påtar i planterade rabatter både mitt mellan motorvägarna som i vägrenen kanske att man skulle kunna ha något liknande de första kilometrarna från Arlanda flygplats och längs arlanda express rutt. Det första av Sverige som möter besökande utlänningar skulle vara en blomstrande prakt.

Trädgårdsjobb sägs ju vara bra för själen.

Att rensa efter skräp längs vägrenen är också bra och något som min skola gjorde gratis när jag var barn.

Viktigast dock är att ge arbetslösa rätt kunskaper för arbetsmarknaden, att ständigt ivrigt vidarutbilda sig på alla möjliga områden.
Senast redigerad av freeriderXII 2012-10-02 kl. 21:24.
Citera
2012-10-02, 21:23
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Nej jag har inte framställt det så. Du har tolkat det så.

Se det som ett lägsta skyddsnät. Blir man arbetslös får man jobba med enkla uppgifter, och få en lite ersättning för det.

Jobb är något alla arbetslösa vill ha, men det kan inte definieras som ett jobb om man inte får betalt. Ett jobb om än lågbetalt skulle göra det mycket enklare att komma ut på den reguljära arbetsmarknaden. Jag skulle mycket gärna gå och plocka skräp, men inte utan lön och samma rättigheter som andra på arbetsmarknaden, det borde väl egentligen vara helt självklart.

Att villkora arbetslöshetsförsäkringen mot att tvingas utföra arbete gratis är inte acceptabelt, kampen mot fas-3-parasiterandet är något som alla som säljer på arbetsmarknaden borde ställa sig bakom. Hur många har skrivits in i fas-3 sedan experimentet startades i mars-2009?
Hur många av dessa har idag jobb? Hur många har fått jobb tack vare fas-3? Hur många har inte fått jobb pga fas-3? Är resultatet värt de två miljarder till parasiterna som det kostar+ att det tar upp mer och mer av AF:s personal att administrera utdelandet av gratis arbetskraft.

Citat:
Vilket är 85 mindre än den officiella statistiken från igår, AF:s statistik är som vanligt inte att lita på.

ur många har skrivits in i fas-3 sedan experimentet startades i mars-2009?
Hur många av dessa har idag jobb?
Hur många har fått jobb tack vare fas-3?
Hur många har inte fått jobb pga fas-3?
Är resultatet värt de två miljarder till parasiterna som det kostar+ att det tar upp mer och mer av AF:s personal att administrera utdelandet av gratis arbetskraft?

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Och det är förjävligt. Vad är nästa steg? Törs inte säga vad jag tänker men det är inte så svårt att räkna ut.
Att nästa steg är gas-4 är et vanligt skämt fas-3:are emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Alldeles för få. Borde det inte kunna vara minst 10 gånger fler. Inte undra på att det inte blir så mycket gjort.
Ditt drömsamhälle finns redan, ligger strax sydost om Manchuriet, flytta dit.
Senast redigerad av leprasjukling 2012-10-02 kl. 21:52.
Citera
2012-10-05, 02:40
Medlem
Egonssons avatar
Sätt upp kameror utmed vägarna och övervaka vem som slänger skräp, låt sedan de arbetslösa stå vid nästa rödljus med var sin slägga och smasha motorhuvar och vindrutor hos skräpkastarna. Bilplåtslageri- och glasmästeribranschen hade fått ett uppsving på köpet! Win - win

Skämt åsido, det vore bättre att få folk att inte skräpa ner än att tvinga arbetslösa ut bland fartdårar, senildementa och rattfyllerister för att plocka skräp som någon med arbete (dvs bilägare) har varit för lat för att kasta hemma.

Varför ska städningen av kusterna prioriteras ner till förmån för vägar/cykelvägar? Området precis bredvid våra vägar är inte det mest natursköna vi har i landet, även om det inte låg en endaste Mc Donalds mugg eller Dajmpapper i dikena. Havsmiljön däremot är i mycket större behov av att få vara ren och fri från skräp, både för människans rekreationsbehov och ekosystemens.
Citera
2012-10-08, 06:46
Medlem
TS idé är bra i grunden - att ta vara på den tid de arbetslösa har och som nu bara går till spillo. Men anledningen till att de arbetsuppgifter TS föreslår för de arbetslösa är så dåligt betalda är ju att de faktiskt inte betraktas som så värst viktiga att få utförda. Det vore alltså inte någon större samhällsvinst att få dem utförda. Vad sägs om att i stället utbilda de arbetslösa till sådant som det finns mer trängande behov av - lärare, läkare, civilingenjörer och poliser lär det behövas fler av till exempel.

Då uppkommer visserligen problemet att den arbetslöse kanske plötsligt erbjuds jobb inom sitt eget yrkesområde innan han hunnit bli färdigutbildad till detta nya som jag föreslår, och då kanske han väljer att hoppa av utbildningen, och då har samhället lagt ned resurser "i onödan" på en utbildning som inte ledde till jobb. Men vore det ett alltför stort problem att några skulle göra så? Dessutom är väl många arbetslösa outbildade; dessa borde ju föredra att få en utbildning så att de kunde tjäna mer pengar, särskilt om de får utbilda sig medan de får a-kassa. Att utbilda sig medan man får a-kassa borde vara mer lockande än att utbilda sig med det snålare studiebidraget. (Låndelen av studiemedel ska man inte räkna in i sammanhanget, eftersom den ska betalas tillbaka, medan a-kassa inte behöver betalas tillbaka).

Mitt förslag är alltså att man utbildar de arbetslösa till yrken där det behövs mer arbetskraft och där lönerna är bra. Lärarlönerna skulle dock behöva höjas, lärare är ett för viktigt yrke för att vara så lågbetalt som det är nu. Även forskare behövs det fler av, för världens långsiktiga bästa. Om marknaden inte erbjuder fler forskarjobb, får staten gå in och göra det. Grundforskning (inom bl.a. fysik) lönar sig oftast inte för samhället på kort eller medellång sikt, och efterfrågas därför inte av marknaden, men är jätteviktigt för mänsklighetens utveckling på lång sikt, och bör därför stödjas med skattemedel, både i form av a-kassa vid utbildning med inriktning på grundforskning, och lön för arbete inom grundforskning som är jätteviktig men som ett kortsiktigt näringsliv inte vill betala för eftersom resultaten av den ligger så långt fram i tiden. Jag tror många arbetslösa bra mycket hellre skulle studera fysik i några år och sedan forska i fysik för en normal forskarlön, än att som nu hålla på och söka jobb som inte finns eller bara gå och drälla - och hellre än att utan ordentlig lön utföra någon av de mindre roliga och mindre efterfrågade arbetsuppgifter TS föreslår.
Senast redigerad av Lijajn 2012-10-08 kl. 06:49.
Citera
2012-10-08, 07:07
Medlem
Stevies avatar
Ja! Låt alla offer för NAIRU bli slavar!

http://josefsson.net/arkiv/etc2_97sid26_37.pdf
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in