2010-05-18, 11:54
Medlem
Ot:

Lånar tråden lite har en fundering angånde cykel sporten.

Varför cyklar man alltid 2 alt 3 i bredd minst även underträning ?.
Citera
2010-05-18, 13:09
Medlem
Markmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten

Oftast i två "led". Men det är ju eftersom man rullar runt på alla cyklister. Alla tar en förning, och går sedan bakåt i ledet.
Citera
2010-05-18, 22:20
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Ot:

Lånar tråden lite har en fundering angånde cykel sporten.

Inte precis alltid kanske, men oftast ja. Det beror på att man vill öka klungans totala genomsnittsfart genom att varje cyklist tar en vända i täten (förning som Markmag skriver) och därmed tar kampen med vindmotståndet. De som ligger bakom ligger ju i lä och får mindre luftmotstånd och ansträngningen är då väsentligt mindre. För att göra detta system så effektivt som möjligt så bildar men en "kedja", där den som ligger främst viker av åt vänster och faller bakåt i kedjan så att den som legat bakom hamnar i täten. Sen så snurrar man vidare så, en man i taget till rakning.

Ligger man fler än två i bredd brukar det oftast vara ett tecken på att det inte går så fort i klungan.

Vad tros om morgondagens etapp? Drygt 26 mil och med en del klättringar. Hoppas att Vino blir av med tröjan i alla fall.
Citera
2010-05-19, 10:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
---
Vad tros om morgondagens etapp? Drygt 26 mil och med en del klättringar. Hoppas att Vino blir av med tröjan i alla fall.

Jag tror nog kazaken kommer att besitta den rosa tröjan även efter dagens långa etapp mellan Lucera och L'Aquila. Lucera har för övrigt en intressant, unik historia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lucera

Citat:
In 1224 AD, Holy Roman Emperor Frederick II, responding to religious uprisings in Sicily, expelled all Muslims from the island, transferring many to Lucera - "Lugêrah", as she was known in Arabic - over the next two decades. In this controlled environment, they couldn't challenge royal authority and they benefited the crown in taxes and military service. Their numbers eventually reached between 15,000 and 20,000, leading Lucera to be called Lucaera Saracenorum because it represented the last stronghold of Islamic presence in Italy. During peacetime, Muslims in Lucera were predominately farmers. They grew durum wheat, barley, legumes, grapes and other fruits. Muslims also kept bees for honey.[2]

The colony thrived for 75 years until it was sacked in 1300 by Christian forces under the command of Charles II of Naples. The city's Muslim inhabitants were exiled or sold into slavery,[3] with many finding asylum in Albania across the Adriatic Sea.[4] Their abandoned mosques were demolished, and churches were usually built in their place, including the cathedral S. Maria della Vittoria.[5]

Jag gissar på att en utbrytning håller med ett par minuter i dag, kanske med åkare som Gerdemann, Wiggins, Efimkin, Sarmiento, Bertogliati, cyklister som är minst en åtta-tio minuter efter i sammandraget:

http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2010/classifiche/classifica.shtml?t=10&classifica_btn=tab_02&subcla ssifica_btn=ct_01&lang=en
Citera
2010-05-19, 11:21
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Jag gissar på att en utbrytning håller med ett par minuter i dag, kanske med åkare som Gerdemann, Wiggins, Efimkin, Sarmiento, Bertogliati, cyklister som är minst en åtta-tio minuter efter i sammandraget:

http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2010/classifiche/classifica.shtml?t=10&classifica_btn=tab_02&subcla ssifica_btn=ct_01&lang=en

Inte omöjligt och jag kastar in två av mina favoriter som brukar vara duktiga att gå med i rätt utbrytningar nämligen David Moncoutie och Thomas Voeckler följer med i dagens utbrytning.
Citera
2010-05-19, 11:21
Medlem
E.Merckxs avatar
Det kan bli en svettig etapp idag, mycket upp och ner, högsta punkt på banan 1277 öh. Ytterst svårtippat, håller klungan någorlunda ihop, tror jag på Evans. Kanske dags för Gustav att försöka sig på att gå med i en utbrytning.
Citera
2010-05-19, 14:19
Medlem
Zalkmans avatar
Är det någon som tittar på etappen som kan beskriva vad som händer? Läste att utbrytningen fått 17 minuter!? Vad gör BMC, Astana, Liquigas och Lampre egentligen?

Tacksam för Svar!
Citera
2010-05-19, 15:07
Medlem
snaskas avatar
men fyfan va jag hatar tennis. kräker ner mig.
Citera
2010-05-19, 15:14
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Är det någon som tittar på etappen som kan beskriva vad som händer? Läste att utbrytningen fått 17 minuter!? Vad gör BMC, Astana, Liquigas och Lampre egentligen?

Tacksam för Svar!
Snacka om namnkunnigt folk i utbrytningen Sastre, Porte, Millar, Wiggins, Tondo och Agnoli (ingen av mina två tippade cyklister )försprånget är nu just över 15min.
Citera
2010-05-19, 15:33
Medlem
E.Merckxs avatar
Skall tilläggas: 43 cyklister i utbrytargruppen, utbrytargruppen lika stor som klungan, regnet vräker ner, total panik.
Citera
2010-05-19, 15:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Snacka om namnkunnigt folk i utbrytningen Sastre, Porte, Millar, Wiggins, Tondo och Agnoli (ingen av mina två tippade cyklister )försprånget är nu just över 15min.

Fick för mig att Voeckler är med, och Efimkin...Sitter med laptopen utomhus och kollar La Gazzettas sändning. Riktigt besvärlig etapp, flera (bl.a. Gasparotto och Iglinskij) som tvingats bryta. Fem mil kvar nu, hur mycket kommer utbrytarledningen att vara i mål?!
Citera
2010-05-19, 16:12
Medlem
CrapStacks avatar
Jag börjar kolla nu, vad faan är det som händer?
Hur kunde det bli en sådan stor grupp som kom loss utan topp trion?
Snacka om sjukt , Evans och Vina är med och rullar runt för att ta sina pass som alla andra, alla hjälpryttare verkar ju vara borta som vanligt.
Nåja, i detta Girot kan allt hända och regnet bara öser ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in