2021-10-03, 17:18
Medlem
cyberkalles avatar
Helt klart Italiens år inom sportensvärld
Citera
2021-10-03, 17:21
Medlem
ingetbranicks avatar
När man vinner Paris-Roubaix så kommer alla känslorna på en och samma gång. Grattis, Sopranos-Sonny!
Citera
Medlem
FNLSs avatar
Best cykellopp ever
Citera
Medlem
Härliga scener, vilken glädje för Colbrelli!
Citera
2021-10-03, 17:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
När man vinner Paris-Roubaix så kommer alla känslorna på en och samma gång. Grattis, Sopranos-Sonny!
Trodde namnet kom från Miami Vice

Vilken spektakulär utveckling och säsong han haft. You roll, Sonny
Citera
2021-10-03, 17:40
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Jag får Sonny Corleone vibbar när jag hör hans namn
Citera
2021-10-03, 20:50
Medlem
FNLSs avatar
Veckan som gick

Det var värt att vänta 903 dagar för vilket Paris-Roubaix vi bjöds på. Det hade alla element ett episkt Roubaix ska innehålla. Regn och lera, punkteringar och krascher av både cyklister och motorcyklar, omkastningar, dramatik och en debutantsegrare. Efter 20 röriga första mil bröt sig Moscon loss i täten och hade ett tag en ledning på över minuten. Men dubbelt oflax, punktering och vurpa, tog honom från pallen. Istället var det en trio som kom tillsammans till velodromen. Mathieu van der Poel var först in men hade inget att säga till om i spurten och slutade trea. Istället var det knallsensationen Florian Vermeersch som drog igång tidigt och sånär höll ända till mållinjen. Men detta är Italiens idrottsår och Europamästaren Sonny Colbrelli vände på steken sista 100 meterna och ordnade Italiens första Roubaixseger sedan 1999. Intressant nog var hela podiet debutanter, det har inte hänt sedan … igår.

För 125 år för sent fick damerna äntligen göra debut i Roubaix och det var Lizzie Deignan som vann den första upplagan. Hon attackerade med 8 mil kvar och blev aldrig inhämtad. En annan gammal världsmästare Vos blev tvåa och Longo Borghini blev trea. Enda svenskan Sara Penton blev 47:a och avslutar därmed sin karriär med denna mytombundna tävling. Damerna körde även Giro dell’Emilia, där vann Garcia före Kubas Sierra som återigen blev tvåa.

Också herrarna körde Emilia och precis som 2019 vann Roglic. Han såg trött och sliten ut på slutet men med några hundra meter från attackerade han sönder tätkvintetten och vann enkelt före Almeida och Woods. Sexan Dan Martin blev anklagad för att vara både britt och belgare och lägger av efter säsongen (kanske inte just därför).

Också André Greipel lägger nu av. Dagens lopp i Münsterland blev tysken sista och han stannar på 158 segrar, 22 av dessa i Grand Tours men den finaste är nog i Hamburg Cyclassic 2015. Passande nog vann hans evige rival Cavendish loppet, hans tionde seger i år och 156:e totalt. Får se om han kommer ikapp Gorillan.

I Norge blev det en fin helg för bröderna Eriksson. Till Hafjelltoppen i Lillehammer blev Lucas trea och Jacob fyra. Och idag blev Jacob femma på Stanges alla kullerstenar, bara sekunden från pallen. Lucas bröt, men han var inte ensam. Bara tio man orkade sig i mål.

På Sicilien blev det dubbla spurtsegrar för Molano, colombianerna kan mer än bara klättra. Sedan blev det veteranernas show. Först vann Valverde direkt efter sin skada men på det kontrade Nibali men sin första seger under pandemin. Det gav också hans första slutseger på fyra år, närmast före Valverde.

Kroatien: Dags att lära sig ännu en tonåring. Kooij vann sina två första seger för Jumbo Vismas förstalag. Håll också koll på lagets tvillingar van Dijke. Tim tog karriärens första seger sista dagen och Mick blev trea totalt. Vi fick även en kroatisk topp-3 placering genom Rumac, det måste varit ett tag sedan. Kungaeatppen vanns av Williams som även vann totalt, brittens första proffssegrar. Tvåa blev norrmannen Markus Hoelgaard som haft en fin höst.

Fler endagslopp från kontinenten. Jakobsen knep årets sjunde seger i Eurometropole och i Roubaix juniorlopp blev det dubbelt norskt på podiet med Fredheim som vinnare och världsmästaren Hagenes som trea. Juniorlopp kördes även i Tyskland där Hugo Lennartsson blev tia på den sista etappen och 19:e man totalt.

Veckan som kommer

Italienska veckan med fyra fina lopp måndag till torsdag innan Lombardiet Runt på lördag, årets sista monument och riktigt stora lopp. Men vi har även Paris-Tours på söndag om man vill ha det lite flackare. Damerna kör etapplopp i Storbritannien med Roubaixvinnaren Deignan i fin form och Caroline Andersson som svensk deltagare. Lucas Eriksson och Erik Bergström Frisk står uppsatta på en fyrdagarstävling i Frankrike men sånt kan ändras.

Året som kommer

Januariloppen i Australien är återigen inställda.
Citera
2021-10-04, 15:56
Medlem
TilleyHats avatar
Tyvärr missade jag det mesta av Roubaix pga jobb, men hann i alla fall se de sista 20 km. Behållningen för mig utifrån detta är Sonny Colbrellis lycka efter målgången. Så underbart att se! Intressant också hur en rookie som Florian Vermeersch kan utmanövrera alla superstjärnor och så när knipa en seger i Roubaix. Kan hans bakgrund som cyclocross-åkare ha varit avgörande?
Citera
2021-10-04, 17:40
Medlem
TilleyHats avatar
Remco Evenepoel vinner ytterligare en tävling idag. Nu kan han sätta Coppa Bernocchi till sin växande meritlista av segrar, hans 22:a i karriären för övrigt (och åttonde i år). Dock "bara" tre av dessa är i World Tour och den enda egentligt tunga segern är Clasica San Sebastian. Var jag orättvis nu?
Citera
2021-10-04, 18:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Remco Evenepoel vinner ytterligare en tävling idag. Nu kan han sätta Coppa Bernocchi till sin växande meritlista av segrar, hans 22:a i karriären för övrigt (och åttonde i år). Dock "bara" tre av dessa är i World Tour och den enda egentligt tunga segern är Clasica San Sebastian. Var jag orättvis nu?

Nä. Konkurrensen är stenhård och han är långt ifrån den enda unga supertalangen. Det är nog bara bra att inse att han inte bara kan "ställa ut cykeln", både för honom själv och alla förståsigpåare. Apropå de senare så var jag skeptisk till beslutet att göra comeback i Girot, och så här i efterhand kan man nog säga att det blev för mycket för honom (han bröt ju också loppet). Detta trots de åtta segrarna, alltså ...
Citera
2021-10-04, 19:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Kanske fel tråd att fråga i, men här frodas ju sportintresserade, nån som vet hur fasen det står till med ESP Player egentligen?
Försökte teckna årsabonnemang men styrdes om till Discovery+ och kom till ett surrealistiskt inloggningsförfarande där man tydligen skulle klicka på bilder av djur....

Och väl förbi den prövningen hittar jag inget alternativ för just ESP Player. Någon som klarat argusögat och kan ge mig lösningen på gåtan. Ska det plötsligt bli flera hundralappar dyrare vet fasen om jag är intresserad.
Citera
2021-10-04, 19:34
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Härliga scener, vilken glädje för Colbrelli!

Helt underbart att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in