2021-09-26, 16:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Becksmo är verkligen katastrof som kommentator, har varit det hela veckan och kan ingenting om sporten. Tycker vi kan lagstifta om att Vacchi (och Adamson) ska kommentera all cykel som sänds på tv i Sverige.

Skicka en namnlista, jag skriver på
Citera
2021-09-26, 18:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Var på väg till fiasko fast blev brons ändå. Alltid nått!

Hade det inneburit ett fiasko för Valgren om han inte hade tagit medalj?
Citera
2021-09-26, 18:59
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Hade det inneburit ett fiasko för Valgren om han inte hade tagit medalj?

Det var ju det upphajpade danska laget som det hade varit ett mindre misslyckande för. Hade lite motgångar på vägen med krascher och Cort + Asgreen som var otåliga och brände krut tidigt förvisso.
Citera
2021-09-26, 19:51
Medlem
FNLSs avatar
Veckan som gick

Vi säger grattis till tempovärldsmästarna Ganna, van Dijk, Price-Pejtersen, Ivanchenko och Wang, dubbla danska pojkguld alltså. För svensk del blev Karin Söderqvist 14:e i flickklassen och Natalie Eklund 18:e i damklassen. Mixedtempot hade jag i vanlig ordning tänkt ignorera men det går ju inte att undgå att Tony Martin vann karriärens sista lopp.

Och säger vi grattis till Alaphilippe, Balsamo, Baroncini, Bäckstedt och Hagenes som vann linjegulden. Jag trodde banan var lite för lätt för Alaphilippe men det blev andra raka för fransmannen. van Baarle som varit urstark hela året blev tvåa och Valgrens fina september fortsätter med brons. Hans VM-facit är riktigt bra. Belgarna däremot blev utan medalj med Stuyven som fyra och italienarna var i slutet aldrig nära. I herrarnas U23-klass kan vi uppmärksamma Eritreas Ghirmay som tog silver, och blev därmed förste svarte afrikan att ta medalj i cykel-VM.

I Frankrike tog Philipsen sin tredje och fjärde fina seger på nio dagar när han vann till Porte du Hainaut och Paris-Chauny. Fyra raka ettor efter Vueltan. Och i Belgien tog Taco van der Hoorn sin tredje seger för i år.

Veckan som kommer

PARIS-ROUBAIX!!! Två och ett halvt år efter Gilberts seger är det äntligen dags för helvetet i norr igen. Klätterherrarna samlas i Giro dell’Emilia när Roglic möter Pogacar för första gången sedan Touren.

Även damerna kör Giro dell’Emilia, det borde ju vara ett bra lopp för Emilia Fahlin. Samma dag kör damerna även Roubaix vilket borde samla det bästa startfältet, bland annat världsmästaren Balsamo. Sara Penton verkar bli svensk representant.

Bland de mindre endagsloppen för herrarna märks Eurometropole där Ludvigsson är tillbaka efter covid och möter Cavendish, Valgren och Kristoff. Lucas Eriksson ska köra i franska Vitré mot Madoaus och Ghirmay. Och Erik Bergström Frisk kör i Sparkassen Münsterland mot Greipel som gör sitt sista lopp i karriären. Det är också två lopp i Norge, får väl hoppas en och annan svensk för chansen där.

Kroatien runt ser ut att samla några fina namn. I sex dagar ska Foss, Landa och Mohoric göra upp. Valverde ser ut att göra comeback på Sicilien mot Nibali och Froome. Så fullt upp även framöver, ännu är säsongen inte över.
Citera
2021-09-26, 22:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Valverde ser ut att göra comeback på Sicilien mot Nibali och Froome.

Trevligt att även Masterstävlingar uppmärksammas
Citera
2021-09-27, 16:00
Medlem
Citat:
Har som nämnts Cort som vinnare sedan blev det ett litet spel på Andreas Kron. Det är mina danskar.
Lycka till

MvdP kan bli farlig.

Valgren var ett helt okej försökt ändå han vet hur man är på topp i VM..
Citera
2021-09-28, 16:41
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Jag har en fråga. I cykeltävlingar finns en GPS klocka som beräknar avståndet i tid. Är det helt enkelt bara tiden från att utbrytningen passerat en punkt tills klungan gör det. (Oändligt antal punkter då) Eller är det en algoritm som reagerar på om tex utbrytningen höjer tempot? (Framförallt relevant när det är stora avstånd och i tempoetapper).
Citera
2021-09-28, 16:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag har en fråga. I cykeltävlingar finns en GPS klocka som beräknar avståndet i tid. Är det helt enkelt bara tiden från att utbrytningen passerat en punkt tills klungan gör det. (Oändligt antal punkter då) Eller är det en algoritm som reagerar på om tex utbrytningen höjer tempot? (Framförallt relevant när det är stora avstånd och i tempoetapper).

Är inte tekniskt bevandrad, men förmodligen det första.
Citera
2021-09-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tvivlar på att man uppskattar tiden med hjälp av en algoritm. Varför när man kan mäta exakt på det förstnämnda sättet?Min personliga upplevelse är dessutom att tidsdifferensen förändras med fördröjning när jag ser på cykel.

Edit: Hittade en tråd om detta: https://forum.cyclingnews.com/threads/how-does-race-timing-gps-actually-calculate-the-gap.36927/
Senast redigerad av EatableAcrobat 2021-09-28 kl. 17:32.
Citera
2021-09-28, 18:05
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Tvivlar på att man uppskattar tiden med hjälp av en algoritm. Varför när man kan mäta exakt på det förstnämnda sättet?Min personliga upplevelse är dessutom att tidsdifferensen förändras med fördröjning när jag ser på cykel.

Edit: Hittade en tråd om detta: https://forum.cyclingnews.com/threads/how-does-race-timing-gps-actually-calculate-the-gap.36927/
Tackar!
Citera
2021-09-28, 21:16
Medlem
rainbowias avatar
Mycket intressant frågeställning.

Upplever det som kommentatorerna ofta missar detta faktum. Det vill säga t ex på en bergsmålgång säger "Nu har x i ledningen 2 min ledning vid 3kms-skylten" alltså givet att det är bara 3km att tappa ledningen på när det i verkligheten är närmre 4km.
Citera
2021-09-29, 11:19
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Mycket intressant frågeställning.

Upplever det som kommentatorerna ofta missar detta faktum. Det vill säga t ex på en bergsmålgång säger "Nu har x i ledningen 2 min ledning vid 3kms-skylten" alltså givet att det är bara 3km att tappa ledningen på när det i verkligheten är närmre 4km.
Exakt, kommentatorerna är väldigt otydliga.

Var något tempolopp också där A som ledde i mål jämfördes med B och C som var på olika delar av banan och kommentatorn drog märkliga slutsatser kring förhållandet mellan B och C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in