2012-09-29, 11:44
Medlem
Hej!

Ja, vad har det egentligen kostat SL/oss (som betalar) att bygga hela tunnelbanesystemet, med alla tunnlar, alla tåg, alla stationer, alla spärrar, all mark och allt som omfattar tunnelbanesystemet. Vad tror ni?

Säg såhär, ni får i uppgift att göra en exakt kopia av det idag på ett ställe med samma priser för mark och allt sådant, vad skulle ni vilja ha för budget till det? Nu räknar jag bara tunnelbana och inte pendeltåg o dyl, dvs. blåa, gröna, röda linjen osv. och inte pendeltåg märsta och sånt.
Citera
2012-09-29, 11:47
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Har för mig att man brukar nämna kostnaden 1 miljon/m.
Citera
2012-09-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg

Så det rör sig alltså bara om cirka 100 mdr kronor för att ha byggt allt? Det låter som ganska lite enligt mig. Sen kostar ju drift också, men man hade ändå förväntat sig mer.
Citera
2012-09-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Hej!

Ja, vad har det egentligen kostat SL/oss (som betalar) att bygga hela tunnelbanesystemet, med alla tunnlar, alla tåg, alla stationer, alla spärrar, all mark och allt som omfattar tunnelbanesystemet. Vad tror ni?

Säg såhär, ni får i uppgift att göra en exakt kopia av det idag på ett ställe med samma priser för mark och allt sådant, vad skulle ni vilja ha för budget till det? Nu räknar jag bara tunnelbana och inte pendeltåg o dyl, dvs. blåa, gröna, röda linjen osv. och inte pendeltåg märsta och sånt.

Jag skulle kunna göra det med en budget på....50Miljoner, då kan du får både tunnelbana och pendeltåg.

Det har ju kostat oss (problemet är att det inte finns ett enhetligt "oss") precis lika mycket som vi har tjänat. Dom som bygger tunnelbanan är ju också oss, så varje kostnad blir också en intäkt.
Citera
2012-09-29, 12:25
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserpoint
Så det rör sig alltså bara om cirka 100 mdr kronor för att ha byggt allt? Det låter som ganska lite enligt mig. Sen kostar ju drift också, men man hade ändå förväntat sig mer.

1mille/km gäller nog bara själva tunneln. Ska allt annat till så blir det nog mer.
Citera
2012-09-29, 12:33
Medlem
Napis avatar
1mille för en kilometer går nog aldrig ihop
Citera
2012-09-29, 12:39
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
1mille för en kilometer går nog aldrig ihop
Nä...haha...skrev fel i mitt senaste inlägg. En mille per meter ska det vara.
Citera
2012-09-30, 17:02
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg

Vi kan dra in en liten källa på detta också, där andra kostnadsuppgifter kring infrastruktur också tas med.

http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3378202.ece
Citera
2012-10-01, 08:19
Medlem
hazzos avatar
Normalt sett räknar man med en miljard per kilometer. Då ingår även depåer och spår dit som inte är en oväsentlig del av investeringen.
Citera
2012-10-10, 22:33
Medlem
lithionits avatar
har ingen kalkyl, men uppbarligen värt varenda krona eftersom det är som en livåder som håller stadens trafik under kontroll.

Det enda som är beklagansvärt är att man inte fört en mer offensiv politik och bygger ut tunnelbanan regelbundet i takt med staden. Att skjuta alla investeringar 10-20 år framåt gör bara att det kostar ännumer när det väl ska byggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in