2012-09-27, 21:50
Medlem
Om du sitter ner med din bankman för att diskutera ett bolån, ser han då endast saldo på dina konton eller ser han alla transaktioner? Tex om du får löneinbetalning varje månad, eller om pengarna kommer någon annanstans ifrån?
Citera
2012-09-27, 22:04
Medlem
Kan se det kan han garanterat se ifall han orkar/får kolla vet jag inte. men något större lån lär du inte få utan att de tar en kreditupplysning så då ser han ju hur mycket du tjänat de senaste 3 åren.
Citera
2012-09-27, 22:07
Medlem
perfas avatar
Ja.
Han ser dina senaste 12-24 månaderna(beroende på bank) med ett knapptryck, exakt vad du har gjort. Så ingen idé att försöka ljuga.
Citera
Medlem
micaeles avatar
Bankmannen [-kvinnan] kan givetvis se alla dina transaktioner på samma sätt som du själv ser dom. Vid större lån och liknande händelser är det nog inte ovanligt att dina transaktioner kommer upp som ett samtalsämne, då det är ett kvitto på dina månatliga inkomster och utgifter.
Jag har själv varit med om det, på Swedbank, men då har jag gett mitt personliga godtycke till att föra upp det på skärmen under samtal.
Citera
Medlem
Får han kolla då? Utan att fråga först.
Jovisst, kreditupplysing men det är en annan sak, en samlad taxering från Skatteverket.
Citera
2012-09-27, 22:08
Medlem
Tack för svar Perfa!
Citera
2012-10-18, 23:25
Medlem
riXs avatar
Var med om det på Swedbank för ett antal år sedan, skulle låna till första lägenheten.
Kommer inte ihåg om jag gav något godkännande, det gjorde jag säkert, men blev förbannad när jag blev kritiserad för mina inköp. Hon sa något i stil med "varför har du inte 100k på kontot när du tjänar så mkt, och här har du ätit ute flera dagar i veckan. Varför har du inte betalat in mer än lägsta belopp på CSN-lånet?".
Tog lånet på en annan bank och flyttade lönekonto och allt från Swedbank inom några månader.
Citera
2012-10-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riX
Var med om det på Swedbank för ett antal år sedan, skulle låna till första lägenheten.
Kommer inte ihåg om jag gav något godkännande, det gjorde jag säkert, men blev förbannad när jag blev kritiserad för mina inköp. Hon sa något i stil med "varför har du inte 100k på kontot när du tjänar så mkt, och här har du ätit ute flera dagar i veckan. Varför har du inte betalat in mer än lägsta belopp på CSN-lånet?".
Tog lånet på en annan bank och flyttade lönekonto och allt från Swedbank inom några månader.

Saknade du pengar till kontantinsatsen? Annars var det ett grovt övertramp, imo. Vad har hon att göra med din CSN-återbetalning? Det är väl ett lån som man inte ska amortera i förtid. Låt gå om du inte hade några andra skulder och en god inkomst. En del på bankerna verkar tro att har förmyndarskap över sina kunder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in