men skulle helst slippa beställa därifrån. har frågat på ett par färgbutiker utan napp. är det värt att fortsätta leta, eller ska jag beställa från hobbybutiken som jag länkade till?
Lös upp ett mol järn (56g) i tre mol saltsyra (ca 3.1 dl 30%), tillsätt sen ~90ml 19.5% väteperoxid som oxiderar det hela till Fe(III). Det kanske kan användas direkt som lösningen man får om du ska etsa koppar. Se bara till att inget överskott H2O2 finns med, kan testas med ex. ett kopparspik varvid en lösning med H2O2 bubblar som fan. FeCl3 kan givetvis även kokas ned och kristalliseras, men sådant är ofta irriterande (övermättade lösningar, stötkokning, samt att vissa salter färgar glas).
Obs. att vätgas bildas vid upplösningen av järnet så gör det på ett väl ventilerat ställe långt ifrån tänkbara antändningskällor.
EDIT: Synten ovan ger 1 mol FeCl3 i lösning, motsvarar 162g vattenfri järn(III)klorid, eller 270g av hexahydratet.
Senast redigerad av Jomazi 2012-03-08 kl. 19:45.
Hej. Första gången jag ställer en fråga här på detta forum.
Men hoppas jag kan få ett hjälpande svar av någon kunning person här inne.
Är ett stort forum med många vädligt duktiga personer här inne. Har läst i detta forum i många många år. Med inte varigt medläm alls länge.
För jag har alltigt hittat svaren jag viljat ha i tidigare trådar i den tidzon jag behövt veta det
Har kollat runt på forumet men hittar inget nytt och bra svar gällande min kommande fråga.
Alltså ett svar som gäller nu efter 2012 års innfallande. Vart man kunnde få tag i det 2010 är inte intresant. Vet att matues sålde det för längsedan och skolkemi.dk
Så till frågan
Jag undrar vart jag kan köpa saltpetersyra i danmark som privatperson utan någon som helst licenser eller motsvarade innehavstillstånd.
Och saltpetersran måste vara 65% eller starkare. Jag skall ha det till kungsvatten. Och jag vill endas blanda saltpetersyra och saltsyra för få fram kungsvatten. Inget annat allternativ för framställning av kungsvatten
Vist kan jag köpa färdigt kungsvatten det ett alternativ men vart ?. Men har bara hittat det på tyska ebay som beställnigs vara.. och vill inte riskera att det försviner på vägen på grund av tullen m.m
Jag vill endas köpa det över disk hand till hand
För i sverige har jag hört att man kanse kan köpa det i färghandel om man har tillstånd eller till en del jordbruk m.m
Men jag har inga kontacker på något vis som kan köpa det åt mig.
Och jag har inte kunskapen och ork att göra egen saltpetrsyra med koppar m.m.. Vill endas köpa det färdigt eller som sagt fädrigt kungsvaten
Vad jag skall använda det till så skall jag göra eget kungsvatten för ta bort guldpletering och smälta ner guldet till små tackor. Och det blir inte ekonomiskt genomförbart om jag skall lämna in sakerna för jobbet. För det är för stora mängder kretskort och dylikkt som skall renas. Vill tjäna en hacka på jobbet.
Hoppas jag kan få ett svar innan folk kometerar min stavning å andra påståenden som jag har sakt i min text. vet att det inte är perfeckt förlåt. Men vill så gärna htt ett hjälpande svar på min fråga.
Jag söker utrustning som kan användas för att suga upp sura och basiska vätskor, och även lösningsmedel. Jag har tidigare använt en sprutflaska, men då jag inte är säker på vad för plast de består av vill jag hitta ett alternativ (självklart funkar en sprutflaska gjord av HDPE-plast utmärkt). Utomlands verkar "turkey baster's" vara populära, men jag har haft problem att hitta dessa i Sverige.
Hej!
Hade tänkt beställa lite aluminiumpulver, kaliumnitrat, visco och lite annat smått och gott.
Detta hade tänkt beställat från nån av de "klassiska" polackerna, men jag har lite dålig koll på vilka som bommat och sånt
Så jag behöver helt enkelt ett aktuellt svar på vilken som är bäst att beställa från i nuläget?
Det är inga stora kvantiteter som skall beställas, hela beställningen kanske landar på 4 kilo.
Jag söker en olja med högre densitet än vatten. Oljan skall användas i förevisningssyfte och i relativt stor mängd, runt en-två liter, så det får inte vara något som kostar hundratals kronor droppen. Någon som kan tipsa om vad för olja som är användbar och gärna också ett inköpsställe.