2007-06-21, 11:36
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Vad ska du med violett färg?Den kommer knappt synas ju.

Typ lila då.

//Klig
PS:Skrev i fel tråd DS.
Citera
2007-06-21, 11:39
Medlem
Dewunis avatar
Det blir knappt synlig lila färg. speciellt inte högt i himlen.
Citera
2007-06-21, 12:19
Medlem
kligs avatar
Citat:
Det blir knappt synlig lila färg. speciellt inte högt i himlen.

Okej, tack för svar.
Men fungerar det i en fontän då?

//Klig
Citera
2007-06-21, 12:25
Medlem
kligs avatar
Kan man lösa upp något annat än pingisbollar i aceton för att få NC-lack?

//Klig
Citera
2007-06-21, 12:26
Medlem
GalFisks avatar
du kan se skillnaden här, det som brinner dom första sekunderna är KNO3+socker, sen tar NaNO3+bensoat över: http://youtube.com/watch?v=9yP6IHaaeGc
Edit: jag gjorde en raket med KNO3+fruktsocker (ihopsmält) som stjärnor, dom syntes när det var mörkt men var inte särskilt imponerande.
Citera
2007-06-21, 12:30
Medlem
GalFisks avatar
Man kan använda rökfritt krut som består av NC, köpa NC i pulverform från SK, eller nitrera bomull själv med HNO3 (eller KNO3)+H2SO4.
Citera
2007-06-21, 12:32
Medlem
Kaliumnitrat

Testa ebay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=012&sspagename=STRK%3AME WA%3AIT&viewitem=&item=220123286100&rd=1&rd=1

Jag vet dock inte om det är tillåtet att skicka per post inom EU (verkar farligt!).
Citera
2007-06-21, 12:33
Medlem
Dewunis avatar
Dom flesta nitrater fungerar väl för att göra nitrer syra?

NH4NO3 borde väl vara ett av dom bättre alternativen?Fortsätter vara lättflytande.

Har för mig att det finns vissa plektrum som består av NC min kompis tände eld på ett av hans plektrum och det brann väldigt bra. men pingisbollar är väl billigare än plektrum?
Citera
2007-06-21, 13:09
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Dom flesta nitrater fungerar väl för att göra nitrer syra?

NH4NO3 borde väl vara ett av dom bättre alternativen?Fortsätter vara lättflytande.

Har för mig att det finns vissa plektrum som består av NC min kompis tände eld på ett av hans plektrum och det brann väldigt bra. men pingisbollar är väl billigare än plektrum?

Det med nitraterna stämmer. Är man lite extra finurlig använder man Ba, Sr eller Ca-nitrat, som då bildar ett mycket olösligt salt med sulfatet och man får på så vis ut dubbla mängden salpetersyra.
Citera
2007-06-21, 14:28
Medlem
wääuus avatar
Skulle väl gå att blanda t.e.x. koppar med strontium/litum vid rätt pH förhållanden.
Citera
2007-06-21, 14:37
Medlem
HOkks avatar
Det stämmer att salterna som bildas mellan sulfatjonen och av dig nämda joner är i princip olösliga i vatten, men tex. ba är dock löslig i koncentrerad svavelsyra vilket gör att lösningen blir tjock å kletig = jobbig att hantera. Hur det står till med Sr och Ca salterna vet jag ej, dom kanske går att använda? Men jag misstänker att det är något liknande med dem.

De bättre nitrat salterna att använda i det sammanhanget är väl kalium eller ammonium salterna?
Citera
2007-06-21, 14:46
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det med nitraterna stämmer. Är man lite extra finurlig använder man Ba, Sr eller Ca-nitrat, som då bildar ett mycket olösligt salt med sulfatet och man får på så vis ut dubbla mängden salpetersyra.

Jo men Ba är ju giftigt.Sr är ju hyfsat svårt att få tag på om man inte beställer från internet.och Ca går väl nästan bara att köpa stora mängder av?

Men håller med ganska finurligt om man vill ha HNO3.

Ammoniumnitrat är ju väldigt billig, och väldigt lättlösligt. Har sett väldigt bra resultat på nitrerade saker med AN.

Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
De bättre nitrat salterna att använda i det sammanhanget är väl kalium eller ammonium salterna?

Borde inte NaNO3 vara ett bättre val än kalium? p.g.a lättlösligheten, det är väl mer lättlösligt än kaliumnitrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in