14 år senare och detta är fortfarande en av mina favorittrådar på FB. Tiderna har ändrats. Nu är jag själv man och över 30 och har därmed dålig koll på vad ungdomarna har för sig, men jag kan tala om vilka stilbrott jag själv hatar att se.
Tycker kvinnor i regel klär sig bra och har koll på proportioner, material osv. Män, särskilt 30 år och uppåt, ka klä sig käpprätt åt helvete. Skinny jeans som prompt dras på med en överhängande ölmage efter alla tryffelburgare med mikrobrygd öl. Totalt stilbrott och alla borde veta om att raka passformer döljer.
Det, enligt mig, största stilbrottet är när folk prompt ska ha på sig en överrock, men köper någon modern slimmad variant som slutar på halva låret. Inte bara ser det ut som att man har en klänning, men det är inte heller någon funktionell jacka överhuvudtaget. En överrock slutar under knäna, gärna halva smalbenet, och så är det. Punkt slut.
Överrockar åsidolagda - kostymen är väl dock det "plagg" som blir slaktat mest. Väldigt ofta ser jag män gå runt med kostym som verkligen inte sitter bra. Folk verkar tro att man slänger på sig en kavaj med byxor och skjorta och vips så har man en grym outfit. Nej... kavajen är inte alltför sällan för kort, för tajt, för smala slag, i polyester. Kavajen bör sluta under rumpan - man borde alltså inte kunna se de skinntajta kostymbyxorna glida upp i rövspringan. Hela poängen med en kostym (eller bara uddakavaj med uddabyxor) är att dölja sämre egenskaper och framhäva en snygg siluett. Ingen ser bra ut i en svart kavaj som ser ut vara i skala 1:2/3.
Därefter har vi byxorna som ofta slutar 3-4 cm ovanför skorna. Slipsen är ofta alldeles för smal och ibland kan också en clip on-fluga spetsa till det. Ackompanjera detta horribla satyg med en prasslig tech-jacka alternativt den knälånga klänningen beskriven ovan med en ryggsäck och det är full poäng.