2013-02-04, 22:02
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notna157
Lite OT, men blev sugen på Jailbreak nu. Har hört att man behöver dator för att starta upp enheten med jailbreak. Stämmer det? Behövs datorför att installera jailbreak?hur lätt är det att få bort jailbreak?
Ber om ursäkt om jag låter korkad, men jag har ingen koll på detta alls.

Du jailbreakar den via en dator JA, men du behöver inte dator varje gång du ska starta upp ipaden. Det är bara att göra en backup innan du jailbreakar vill du sedan ta bort det så gör du en återställning av ipaden och sedan slänger in din senaste backup.

Så med andra ord är det pissenkelt att både jailbreaka och återgå till en icke JB ipad.
Citera
2013-02-04, 22:44
Medlem
Hallå! Har ett par frågor ang iPad-köp som jag gärna skulle vilja få besvarade. Först av allt, så är det såhär att min syster åker till New York i mars/april någon gång för att shoppa. Jag har länge varit sugen på en iPad men tänkte nu göra slag i saken och verkligen inhandla en (genom henne då förstås). Har nån här tidigare handlat iPad i USA? Finns det något negativt förutom att man måste köpa en ny laddare här i Sverige som passar svenska kontaktuttag? Hur kollar man vilken affär som säljer iPad billigast i New York (antar att Applestore inte är billigast)? Hur gör man för att komma förbi tullen utan att de stoppar en? Räcker det med att kasta kartongen typ? Hur funkar det med garantin om den skulle gå sönder av sig själv när jag har den här i Sverige? Sorry för så många frågor men vill bara få alla funderingar besvarade!

Sen tänkte jag det här med om man ska ha 16GB eller 32GB. Jag kommer endast ha den hemma och på jobbet (bland annat därför jag valt bort iPad Cellular för jag har ju Wi-Fi både hemma och på jobbet) så jag börjar nästan fundera på om inte 16 räcker fast jag från början var säker på att jag skulle ha 32. Har redan en iPhone som jag tar bilder och lyssnar på Spotify genom, så det enda jag kommer ha min iPad till är väl surfning, något spel kanske och att göra arbeten på (Word, Powerpoint). Hur mycket minne tar ett par Word-arbeten tex? Kommer inte ha några filmer på iPaden tror jag.

Sist av allt så vill skulle jag vilja köpa till ett "tangentbord-case" så man på jobbet kan använda iPaden ungefär som en laptop. Stått och kikat på bland annat Logitech Ultrathin Keyboard Cover (http://reviews.cnet.com/2300-31747_7-10011594-31.html), men efter att ha sett Brydge (http://thebrydge.com/) är Logitech inte alls lika lockande. Brydge är så extremt snygg, har inbyggda högtalare, man kan vrida skärmen osvosv så den verkar helt överlägsen Logitech. Det finns bara ett stort problem: tangentbordet är på engelska! (dvs å, ä och ö finns inte med) Jag mejlade Brydge-teamet och frågade om de i framtiden kommer släppa en nordisk layout med våra bokstäver och såhär svarade de: "The Brydge does support an international toggle switch which will allow you to select different languages/keyboard styles as set through your iPad settings. At this point we don't plan on having additional physical keyboard layouts, but possibly will in the future and can keep you posted."

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Köpa Brydge med engelsk layout, välja en annan produkt tex Logitech Ultrathin Keyboard Cover eller vänta (månader? år?) och se om de kommer släppa en version med svenska alfabetet. Tror ni att man skulle bli helt galen efter ett tag om man köpte Brydge utan å, ä och ö?

Vänligen svara på alla mina frågor! Tack på förhand

EDIT. Kom nu på ett tillägg. Kommer förmodligen även ha några pdf-filer i "iBooks"-appen, tar de mycket plats?
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2013-02-04 kl. 23:15.
Citera
2013-02-04, 23:13
Medlem
mphummers avatar
Ska försöka svara på dina frågor!

Jag har själv aldrig köpt en apple produkt i usa men min syrra gjorde det för ett par veckor sedan. Tror inte priserna diffar så mycket men har hört att Best Buy ofta har erbjudanden på apple produkter kolla deras hemsida.

Kartongen kan du ha med men låt ipaden tex ligga i handbagaget finns många som faktiskt tar med sig sin ipad i kartongen när man reser. Garantin funkar oavsett vart i världen den är köpt det är bara att gå in på applestore i tex stockholm och prata med dom där.

Gällande storlek så skulle jag rekommendera 32gb, jag har en ipad 3 med 16gb och jag ångrar mig stort att jag inte tog 32. Har inte speciellt mycket spel men minnet går åt fort, du får ju ca 13gb att använda resten går till ios osv.

Gällande tangentbord så stod jag inför samma val som dig och valde tillslut logitechs, är så jävla nöjd och sjukt skönt med åäö (skriver från det nu) Skönt att det klickar fast med ipaden med magnet, tangenterna är sköna och finns en hel del snabbkommandon.

Idag kom ju även jailbreak och det finns olika appar som gör att man kan binda om tangenterna till olika saker så massa snabbkommandon går att använda vilket är super.

Hoppas detta gav dig lite mer info!
Citera
2013-02-04, 23:23
Medlem
S-cups avatar
En sak att tänka på med sådana där keybordfodral man fäster fast iPaden i är att det ofta bara går att ha den i ett läge (liggandes). Det är visserligen det läget jag använder oftast, en ibland vill man ha den i porträttläge och då är det jobbigt att behöva koppla bort ipaden.

Jag har haft den här en vecka eller två ( http://goincase.com/products/detail/origami-workstation-cl57934 ) och jag är ruskigt nöjd. Den är dock enbart ett fodral till apples tangentbord vilket gör att man behöver ett apple tangentbord samt att man bör ha ett fodral till iPaden om man är på resande fot.
Jag som gärna varierar mellan att ha iPaden i handen eller på bordet tycker det är en perfekt lösning (iPaden sitter inte fast, men det är ingen risk att den trillar ur). Värt att nämna är dock att jag redan hade ett iPadfodral samt ett tangentbord, så det blev ganska billigt för mig.

Angående storlek så kommer du klara dig med 16Gb (även om det kan bli knapert) om du inte tänker ha mycket musik/spel/filmer. Dokument/böcker/osv tar i stort sett inte upp någon plats alls, en hel bok utan bilder borde inte ligga på mer några få Mb.

Jag har 64Gb och har 8Gb ledigt, det som tar upp mest är musik (30), program (10) och bilder (4). Så för mig skulle 16 vara på tok för litet, men om du vet med dig att du inte tänker ha filmer/musik samt inte så många appar så kommer 16 vara tillräckligt.

Men jag skulle betala de hundralappar som kostar extra för att få 32. Dels för att du någon gång kommer åka tåg/flyg/whatever samt att du kanske får några tråkiga kvällar någonstans, då är det skönt med lite musik och filmer. Värt att tänka på är också att med tiden så kommer apparna att bli större allteftersom tekniken går framåt.
Redan nu är de ganska stora, här är några exempel:
Ett riktigt snyggt om det periodiska systemet - 1,77Gb
GTA Vice city - 1,32
Garageband - 700Mb
Pages (apples word) - 300
Någon random guide till Berlin - 200
De flesta (men långt ifrån alla) andra ligger runt 10-50Mb

Så om du har otur och gillar de appar som är stora så får du inte plats med många på 16Gb
Senast redigerad av S-cup 2013-02-04 kl. 23:34.
Citera
2013-02-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Ska försöka svara på dina frågor!

Jag har själv aldrig köpt en apple produkt i usa men min syrra gjorde det för ett par veckor sedan. Tror inte priserna diffar så mycket men har hört att Best Buy ofta har erbjudanden på apple produkter kolla deras hemsida.

Kartongen kan du ha med men låt ipaden tex ligga i handbagaget finns många som faktiskt tar med sig sin ipad i kartongen när man reser. Garantin funkar oavsett vart i världen den är köpt det är bara att gå in på applestore i tex stockholm och prata med dom där.

Gällande storlek så skulle jag rekommendera 32gb, jag har en ipad 3 med 16gb och jag ångrar mig stort att jag inte tog 32. Har inte speciellt mycket spel men minnet går åt fort, du får ju ca 13gb att använda resten går till ios osv.

Gällande tangentbord så stod jag inför samma val som dig och valde tillslut logitechs, är så jävla nöjd och sjukt skönt med åäö (skriver från det nu) Skönt att det klickar fast med ipaden med magnet, tangenterna är sköna och finns en hel del snabbkommandon.

Idag kom ju även jailbreak och det finns olika appar som gör att man kan binda om tangenterna till olika saker så massa snabbkommandon går att använda vilket är super.

Hoppas detta gav dig lite mer info!

Har också blivit rekommenderad Best Buy så får kika där! $499, ca 3100:-, för iPad Retina 16GB Wi-Fi känns löjligt lite Okej, smart idé. Näe, det är ju klart, med tanke på alla som har en iPad idag så kan de väl knappast reagera när man kommer med en sån, men har ju hört hur hårda tullen i USA är så... Awesome, då behöver man inte oroa sig för det om man får en defekt produkt.

Fler har sagt det så jag börjar bli lite osäker. Men vad är det som tar mest plats på din iPad om inte spel och vad använder du din padda till? (film, musik, surfning?) Jag har 16GB på min iPhone och har ca 1,5GB ledigt, och då har jag både spel, bilder och musik på den.

Du är nöjd med det alltså, det låter ju lovande åtminstone. Men man kan ju inte ändra skärmläge med Logitech, dvs vrida bak eller fram skärmen utan den sitter fast - är inte det något som stör dig? Tror jag skulle kunna bli tokig på det. Jailbreak är såklart en självklarhet, såg även videon (du?) någon postade här i tråden om snabbkommandon och det verkar riktigt soft. Om jag skulle välja Brydge, skulle man inte kunna göra något kortkommando så man har å, ä och ö då? Så om man trycker på några andra knappar så kommer de bokstäverna upp istället.

Tack för ett jättebra svar!

Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
En sak att tänka på med sådana där keybordfodral man fäster fast iPaden i är att det ofta bara går att ha den i ett läge (liggandes). Det är visserligen det läget jag använder oftast, en ibland vill man ha den i porträttläge och då är det jobbigt att behöva koppla bort ipaden.

Jag har haft den här en vecka eller två ( http://goincase.com/products/detail/origami-workstation-cl57934 ) och jag är ruskigt nöjd. Den är dock enbart ett fodral till apples tangentbord vilket gör att man behöver ett apple tangentbord samt att man bör ha ett fodral till iPaden om man är på resande fot.
Jag som gärna varierar mellan att ha iPaden i handen eller på bordet tycker det är en perfekt lösning (iPaden sitter inte fast, men det är ingen risk att den trillar ur). Värt att nämna är dock att jag redan hade ett iPadfodral samt ett tangentbord, så det blev ganska billigt för mig.

Där har du en poäng! Dock kommer jag variera mellan att ha den i knät och i "fodralet", och när jag väl har den i fodralet med tangentbordet kommer det främst att vara när jag ska skriva något (arbete, mejl osv) så då gör det inte så mycket att bilden är liggande.

Hur är kvalitén på den där produkten? Ganska billigt pris må jag säga! Vad betalade du för tangentbordet till?

Tack för svar!
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2013-02-04 kl. 23:29.
Citera
2013-02-04, 23:39
Medlem
Audere-Est-Faceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Har också blivit rekommenderad Best Buy så får kika där! $499, ca 3100:-, för iPad Retina 16GB Wi-Fi känns löjligt lite Okej, smart idé. Näe, det är ju klart, med tanke på alla som har en iPad idag så kan de väl knappast reagera när man kommer med en sån, men har ju hört hur hårda tullen i USA är så... Awesome, då behöver man inte oroa sig för det om man får en defekt produkt.

Fler har sagt det så jag börjar bli lite osäker. Men vad är det som tar mest plats på din iPad om inte spel och vad använder du din padda till? (film, musik, surfning?) Jag har 16GB på min iPhone och har ca 1,5GB ledigt, och då har jag både spel, bilder och musik på den.

Du är nöjd med det alltså, det låter ju lovande åtminstone. Men man kan ju inte ändra skärmläge med Logitech, dvs vrida bak eller fram skärmen utan den sitter fast - är inte det något som stör dig? Tror jag skulle kunna bli tokig på det. Jailbreak är såklart en självklarhet, såg även videon (du?) någon postade här i tråden om snabbkommandon och det verkar riktigt soft. Om jag skulle välja Brydge, skulle man inte kunna göra något kortkommando så man har å, ä och ö då? Så om man trycker på några andra knappar så kommer de bokstäverna upp istället.

Jag har 16GB och det duger fint om man främst använder den hemma. Det funkar utmärkt att ha alla filerna på datorn sen streama till iPaden genom Air Video eller liknande.
Citera
2013-02-04, 23:44
Medlem
mphummers avatar
Citat:

Tack för svar!

Min används främst till Netflix, spotify, surf, mail, och lite spel. Men sen är det alltid så att man laddar ner ett par appar kanske synkar in någon spotifylista osv. Då går det riktigt fort att fylla upp minnet, sen är ju skärmen magisk så vissa spel som tex real racing är ju riktigt snyggt, sådana spel ligger på 1-3 gb styck.

Nja alltså jag använder aldrig min ipad stående utan det känns så mycket mer naturligt med landscape, allt annat är landscape när man har lite större skärm, tv, dataskärm osv. Tycker att vinkeln man får med tangentbordet är perfekt och kan faktiskt inte klaga på någonting. Har haft det i ca 1 vecka och har använt det några timmar per dag och har ännu inte behövt ladda det.

Du kan säkert ställa in så du kan binda så du får åäö, men jag tycker det bara är jobbigt att inte kunna se vart knapparna sitter. Det är ju inte belysta knappar så sitter man på en mörk plats kan jag tänka mig att det blir lite jobbigt.

Japp det va jag som postade videon och tyvärr är cydia toksegt just nu så har inte lyckats få ner appen ännu för test. Men det kommer göra mitt tangentbord så mycket mer funktionellt!

Lycka till med köpet, men återigen snåla inte ta 32gb jag lovar att du kommer ångra dig, jag gör det varje dag...
Citera
2013-02-04, 23:46
Medlem
rasmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Japp, det är så jag gör. Du öppnar filerna i Dropbox och kan exportera dem till valfri app. Den känner av filformatet och ger dig förslag på appar därefter. Enda nackdelen är att du kan bara exportera en i taget, så klart.

Perfekt! Tack! Fungerar den inbyggda ibooks? Alt. har du någon annan att rekommendera?
Citera
2013-02-04, 23:56
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Där har du en poäng! Dock kommer jag variera mellan att ha den i knät och i "fodralet", och när jag väl har den i fodralet med tangentbordet kommer det främst att vara när jag ska skriva något (arbete, mejl osv) så då gör det inte så mycket att bilden är liggande.

Hur är kvalitén på den där produkten? Ganska billigt pris må jag säga! Vad betalade du för tangentbordet till?

Tack för svar!
Kvaliteten känns något bättre än medel eller vad jag ska säga. Det är en sån där len, mjuk hårdplast (vet inte hur man ska förklara det). Enda nackdelen är att det är kardborrband som används för att sätta den på plats, hade hellre vilja ha magneter eller någon annan fiffig lösning. Med det är inte samma sorts luddiga kardborrband som man brukar använda, så det är åtminstone bra.
Helt klart en produkt jag kan rekommendera, men om man ska använda iPaden mer som en stationär dator så finns det troligtvis bättre alternativ.
En sak till är att man måste ha ett trådlöst tangentbord från apple, annars så fastnar den inte. Går såkalrt att ordna fullösningar med tejp eller något, men då kan man lika gärna göra något liknande från scratch.

Tangentbordet köpte jag för ett par år sedan, tror jag fick betala 5-600kr. Hade tröttnat på hundrakronorstangentbord, och det är verkligen en stor skillnad. Har för mig att apple säljer tangenbord med speciella knappar för iPads, de kostar 6-700kr har jag för mig.

(om du inte såg mitt redigerade svar angående 16 vs 32Gb så finns det att läsa högre upp. Den korta versionen är att du bör skaffa 32Gb)
Citera
2013-02-05, 00:02
Medlem
Istället för att svara alla enskilt så skriver jag bara här: tack för alla era svar! Ni har övertygat mig, 32GB får det bli. Man ska aldrig vara dumsnål. Tangentbord avvaktar jag lite med, men måste säga att det lutar åt Brydge... Så extremt snyggt och bra, dock ganska högt pris och inget å, ä och ö. Sista gången för alla: tack!
Citera
2013-02-05, 03:05
Medlem
rasmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Japp, det är så jag gör. Du öppnar filerna i Dropbox och kan exportera dem till valfri app. Den känner av filformatet och ger dig förslag på appar därefter. Enda nackdelen är att du kan bara exportera en i taget, så klart.

Härligt! Fungerar prima! Undrar dock hur smart det är att öppna "obetalda" böcker i ibooks med tanke på att man kopplat det mesta till sina personuppgifter? Borde man akta sig eller är det fler som bara kör på?
Citera
2013-02-05, 09:26
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Du jailbreakar den via en dator JA, men du behöver inte dator varje gång du ska starta upp ipaden. Det är bara att göra en backup innan du jailbreakar vill du sedan ta bort det så gör du en återställning av ipaden och sedan slänger in din senaste backup.

Så med andra ord är det pissenkelt att både jailbreaka och återgå till en icke JB ipad.

Härligt! Tack för infon. Utgår från att samma gäller iphone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in