2012-10-17, 13:53
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Varför gör du inte det? Och varför blir du så upprörd? Jag måste ha berört en öm punkt! Du intar en försvarshållning, kanske du inte är så pacifistisk trots allt. Då hade jag rätt då.
Nej du har inte berört någon öm ståndpunkt. Du trycker ned den i halsen på mig. Dvs du postulerar saker om mig. Jag har aldrig påstått att jag är en pacifist. Jag svarade på Gandhis ståndpunkt. Var det för svårt för dig?
Citera
2012-10-17, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej du har inte berört någon öm ståndpunkt. Du trycker ned den i halsen på mig. Dvs du postulerar saker om mig. Jag har aldrig påstått att jag är en pacifist. Jag svarade på Gandhis ståndpunkt. Var det för svårt för dig?

Jasså du är tjej....dra åt helvete då satans hora! Ni har ingenting inom filosofin att göra och du vet det.

För ni älskar inte sanningen för dess egen skull utan ni vill argumentera, därför körs ni även alltid ut ur filosofin. Så stick! Ni är upprörande för oss och ni borde veta bättre än att förljugna som ni är komma och störa oss män med trams som är meningslöst.

Här söker vi efter sanningen och tar fast på den... men du din äckliga fitta tänker bara på dig själv.
Senast redigerad av Tinman 2012-10-17 kl. 13:59.
Citera
2012-10-17, 18:45
Medlem
Jag tycker det är självklart att du ska försvara dej själv.Men jag förstår
inte varför du ska döda någon för att en politiker vill det.Är antimilitarism
samma sak som pacifism?
Citera
2012-10-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Är antimilitarism samma sak som pacifism?
Anti-militarism härrör från anti-statism, mestadels anarkistiskt doktrin som motsäger sig statens kontroll av militären/polisen - således skiljer sig anti-militarism nämnvärt från pacifismen.
Citera
2012-10-19, 22:30
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jasså du är tjej....dra åt helvete då satans hora! Ni har ingenting inom filosofin att göra och du vet det.

För ni älskar inte sanningen för dess egen skull utan ni vill argumentera, därför körs ni även alltid ut ur filosofin. Så stick! Ni är upprörande för oss och ni borde veta bättre än att förljugna som ni är komma och störa oss män med trams som är meningslöst.

Här söker vi efter sanningen och tar fast på den... men du din äckliga fitta tänker bara på dig själv.

Få dig ett liv och sluta störa forumkulturen. Det är så lugnt och trevligt i alla trådar intill du kommer med dina elaka personangrepp. Förklara gärna hur ditt inlägg bidrog med något vettigt. Jag hoppas att en av moderatorerna snart griper in överför dig, så inte du förstör hela avdelningen. Dessutom var inlägget du besvarade ett av de enda vettiga inläggen i tråden. Har du någon kritik av innehållet i det?
Citera
2012-10-21, 17:22
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikipikki
Antingen är man pacifist eller inte enligt mig, använder ni våld ibland så är ni ej pacifister.

Den som inte under några omständigheter använder våld, bör kallas radikalpacifist.

Christer
Citera
2015-08-09, 16:32
Medlem
Tänkte bumpa frågan igen år 2015.

Hur ställer ni er till min frågeställning?

Finns några pacifist här inne?

Mvh.
Citera
2015-08-10, 00:14
Medlem
Hade nog tagit hjälp av två grannar och omhändertagit mannen så att han får hjälp och kanske t.o.m. blir någorlunda läkt och frisk. Samt såklart eftersom en sådan man inte kan få vara "fri" ute i världen.

Fast hade kanske tappat besinningen totalt, tagit baseball-träet och gått lös som fan på han. Fast förhoppningsvis hade jag varit mer besinnad och metodisk än så. Anfallet kanske hade slagit slint t.ex. av att mannen har en revolver eller liknande och så blir mitt barn plötsligt faderslöst. Eller kanske det hela beror utav en karmisk "utfördelning" (kanske karma i dess typiska idé är verklighet, och att våldtäkten är en slags "utbalansering" eller liknande, och att jag bara skapar ännu mer våld-karma i världen genom att lägga mig i). I ett hinduiskt samhälle så hade folk nog mycket väl kunnat förhålla sig så. Kanske har de rätt. Kanske är de totalt avtrubbade & osolidariska och samvetslösa. Vem vet egentligen.

Förhoppningsvis hade jag dock kunnat hantera mig någorlunda idealistiskt och inte låtit mig själv gå berzerk. förhoppningsvis...

Kanske det bästa vore dock att låta det förjävliga ske och låta mannen gå, hur konstigt det än må verka. Konstig och väldigt bestörande tankegång..
Senast redigerad av DeLu.in.the.clouds 2015-08-10 kl. 00:29.
Citera
2015-08-11, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLu.in.the.clouds
Hade nog tagit hjälp av två grannar och omhändertagit mannen så att han får hjälp och kanske t.o.m. blir någorlunda läkt och frisk. Samt såklart eftersom en sådan man inte kan få vara "fri" ute i världen.

Fast hade kanske tappat besinningen totalt, tagit baseball-träet och gått lös som fan på han. Fast förhoppningsvis hade jag varit mer besinnad och metodisk än så. Anfallet kanske hade slagit slint t.ex. av att mannen har en revolver eller liknande och så blir mitt barn plötsligt faderslöst. Eller kanske det hela beror utav en karmisk "utfördelning" (kanske karma i dess typiska idé är verklighet, och att våldtäkten är en slags "utbalansering" eller liknande, och att jag bara skapar ännu mer våld-karma i världen genom att lägga mig i). I ett hinduiskt samhälle så hade folk nog mycket väl kunnat förhålla sig så. Kanske har de rätt. Kanske är de totalt avtrubbade & osolidariska och samvetslösa. Vem vet egentligen.

Förhoppningsvis hade jag dock kunnat hantera mig någorlunda idealistiskt och inte låtit mig själv gå berzerk. förhoppningsvis...

Kanske det bästa vore dock att låta det förjävliga ske och låta mannen gå, hur konstigt det än må verka. Konstig och väldigt bestörande tankegång..

Intressanta tankar.

Själv så tror jag inte ett skvatt på Karma. Men det är inte det viktiga, varför jag bumpade tråden igen är dels för att våldet ökar i vårt samhälle, samt det att egoism och girigheten ökar bland befolkningen (de tysta slavarna) likt räntan på Kamprads förmögenhet.

Kom igen Pacifister Ni vågar ta en diskussion här.

Mvh.
Citera
2015-08-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wikipikki
Tänkte bumpa frågan igen år 2015.

Hur ställer ni er till min frågeställning?

Finns några pacifist här inne?

Mvh.
Men du har ju redan fått svar? Pacifism och radikalpacifism är inte samma sak.

Att undvika våld, och förespråka den fredliga vägen, är inte samma sak som att göra ett statement om att aldrig någonsin bruka någon som helst våld under några omständigheter.

Pacefisten skulle alltså generellt reagera precis som vilken annan människa som helst, inte orimligen banka ner förövaren, om denne bedömde att situationen krävde eller rättfärdigade det.
Citera
2015-08-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Men du har ju redan fått svar? Pacifism och radikalpacifism är inte samma sak.

Att undvika våld, och förespråka den fredliga vägen, är inte samma sak som att göra ett statement om att aldrig någonsin bruka någon som helst våld under några omständigheter.

Pacefisten skulle alltså generellt reagera precis som vilken annan människa som helst, inte orimligen banka ner förövaren, om denne bedömde att situationen krävde eller rättfärdigade det.

Radikalpacifism, finns det ens ett sånt begrepp? Ok jag är inte insatt i pacifistträsket speciellt mycket kan jag erkänna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in