Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Påminnelseavgiften är också tillåten enligt lag. Precis som inkassoavgift. Bara att hålla käften och betala. Roligt nog så blir påminnelseavgiften en del av skulden, vilket gör att om du inte betalar påminnelseavgiften i tid så har de rätt att skicka en ny påminnelse på återstående belopp (givetvis med en ny påminnelseavgift). Villkoret är förövrigt tydligt, om du inte betalat i tid så tillkommer påminnelseavgift, betalar du dag 6 så har påminnelseavgiften redan fallit ut.
Varför ska csn behandlas sämre än andra du har skulder till? Svaret är att det ska de inte, och de låter sig inte bli det.
Jag har ett antal gånger råkat ut för att ett inkassoföretag skickat sin påminnelse ungefär samtidigt som jag betalat räkningen. När jag då (givetvis) bestrider deras påminnelse, med hänvisning till att skulden redan är betald, vilket vid behov kan visas genom en kopia på kvittot, så har de hittills alltid lagt ner ärendet utan knot. Då handlar det ändå om företag som lever på att få folk att betala påminnelseavgifter och tjäna så mycket pengar som möjligt på att folk av olika skäl inte vill eller kan betala i räkningar tid.
Din avslutande retoriska fråga är alltså felställd. Frågan är snarare vilka regler som gäller här och om CSN har något slags egna, strängare regler och om dessa i så fall är lagliga.
En intressant följdfråga är hur länge de skulle kunna vänta med att skicka ut sin "påminnelse" med tillhörande avgift. Skulle de till exempel kunna skicka påminnelsen flera månader efter att betalningen är gjord och bokförd och fortfarande inkassera påminnelseavgiften på 200 kr?