2012-09-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Du skall betala. Du verkar ha satt i system att betala räkningar för sent. "Andra brukar ge med sig" säger du. Jag avråder dig från att upphöra med att medvetet skjuta upp dina räkningar.

En gång är ingen gång men om det är så att du har slut pengar ring och säg det. Varje gång du skiter i en faktura så har de rätt att ta ut påminnelseavgift och även skicka vidare till inkasso.

Så, ja. betala. Om det blir en tvist om påminnelseavgiften så kommer du förlora. Sluta försöka hävda din rätt när du har gjort fel. Medvetet dessutom, som jag ser det.

Det intressanta i det här fallet är väl om CSN har rätt att ta ut detta slags förseningsavgifter? Jag har inte betalat i tid, det är sant, och jag skulle inte ha haft några invändningar mot att betala lagstadgad dröjsmålsränta. Det jag inte vill betala är denna straffavgift (motsvarande en effektiv årsränta på över 400 procent) som CSN av någon anledning benämner "påminnelseavgift".
Citera
2012-09-22, 16:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartlarare
Det intressanta i det här fallet är väl om CSN har rätt att ta ut detta slags förseningsavgifter? Jag har inte betalat i tid, det är sant, och jag skulle inte ha haft några invändningar mot att betala lagstadgad dröjsmålsränta. Det jag inte vill betala är denna straffavgift (motsvarande en effektiv årsränta på över 400 procent) som CSN av någon anledning benämner "påminnelseavgift".
Påminnelseavgiften är också tillåten enligt lag. Precis som inkassoavgift. Bara att hålla käften och betala. Roligt nog så blir påminnelseavgiften en del av skulden, vilket gör att om du inte betalar påminnelseavgiften i tid så har de rätt att skicka en ny påminnelse på återstående belopp (givetvis med en ny påminnelseavgift). Villkoret är förövrigt tydligt, om du inte betalat i tid så tillkommer påminnelseavgift, betalar du dag 6 så har påminnelseavgiften redan fallit ut.

Varför ska csn behandlas sämre än andra du har skulder till? Svaret är att det ska de inte, och de låter sig inte bli det.
Citera
2012-09-22, 16:18
Medlem
Hände mig en gång.

Betalade en räkning samma dag som förfallodatumet.

Någon dag senare får jag en påminnelseavgift. Betalade den samt räkningskostnaden igen för att vara på den säkra sidan.

Anser att det är bättre att betala för mycket än för lite.
Citera
2012-09-22, 16:49
Medlem
Citat:

Jag skrev lite fel i min förra post, men du förstod ändå!

Påminnelseavgiften är inte samma som ränta. Avgiften är för "det jobb det medför" för dem att inte få in pengar i tid. T.ex för jobbet att trycka en ny faktura, och ha någon som slickar igen kuvertet och lägger det på lådan.

Du är alltid ålagd att betala påminnelseavgift ifall du fått en sådan, det är alltså inte att likställa med ränta. Betala den så slipper du få ännu mer utgifter. Jag tycker inte det är någon idé att du bestrider detta för deras underlag är solklart och skulle det gå till rätten kommer du dömas att betala avgiften + merkostnader.
Citera
2012-09-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magirus
Hände mig en gång.

Betalade en räkning samma dag som förfallodatumet.

Någon dag senare får jag en påminnelseavgift. Betalade den samt räkningskostnaden igen för att vara på den säkra sidan.

Anser att det är bättre att betala för mycket än för lite.
Jo, pga det beteendet kan vi upprätthålla detta sjuka monetära system där man får ta ut avgifter utan kostnad...

Själv hoppas jag csn kommer brinna i helvetet för all framtid!
Citera
2012-09-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jo, pga det beteendet kan vi upprätthålla detta sjuka monetära system där man får ta ut avgifter utan kostnad...

Själv hoppas jag csn kommer brinna i helvetet för all framtid!

Så du tycker alla ska strunta i påmmielseavgifter? Då finns ju risken att det blir skattebetalarna som lastas detta, när det sedan går till rätten och advokater osv skall ha betalt.

Om gäldenären inte kan betala en struntsumma lär han inte kunna betala rättegångskostnader heller.
Citera
2012-09-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Påminnelseavgiften är också tillåten enligt lag. Precis som inkassoavgift. Bara att hålla käften och betala. Roligt nog så blir påminnelseavgiften en del av skulden, vilket gör att om du inte betalar påminnelseavgiften i tid så har de rätt att skicka en ny påminnelse på återstående belopp (givetvis med en ny påminnelseavgift). Villkoret är förövrigt tydligt, om du inte betalat i tid så tillkommer påminnelseavgift, betalar du dag 6 så har påminnelseavgiften redan fallit ut.

Varför ska csn behandlas sämre än andra du har skulder till? Svaret är att det ska de inte, och de låter sig inte bli det.

Jag har ett antal gånger råkat ut för att ett inkassoföretag skickat sin påminnelse ungefär samtidigt som jag betalat räkningen. När jag då (givetvis) bestrider deras påminnelse, med hänvisning till att skulden redan är betald, vilket vid behov kan visas genom en kopia på kvittot, så har de hittills alltid lagt ner ärendet utan knot. Då handlar det ändå om företag som lever på att få folk att betala påminnelseavgifter och tjäna så mycket pengar som möjligt på att folk av olika skäl inte vill eller kan betala i räkningar tid.

Din avslutande retoriska fråga är alltså felställd. Frågan är snarare vilka regler som gäller här och om CSN har något slags egna, strängare regler och om dessa i så fall är lagliga.

En intressant följdfråga är hur länge de skulle kunna vänta med att skicka ut sin "påminnelse" med tillhörande avgift. Skulle de till exempel kunna skicka påminnelsen flera månader efter att betalningen är gjord och bokförd och fortfarande inkassera påminnelseavgiften på 200 kr?
Citera
2012-09-22, 17:03
Medlem
Citat:
Jag har ett antal gånger råkat ut för att ett inkassoföretag skickat sin påminnelse ungefär samtidigt som jag betalat räkningen. När jag då (givetvis) bestrider deras påminnelse, med hänvisning till att skulden redan är betald, vilket vid behov kan visas genom en kopia på kvittot, så har de hittills alltid lagt ner ärendet utan knot. Då handlar det ändå om företag som lever på att få folk att betala påminnelseavgifter och tjäna så mycket pengar som möjligt på att folk av olika skäl inte vill eller kan betala i räkningar tid.

Din avslutande retoriska fråga är alltså felställd. Frågan är snarare vilka regler som gäller här och om CSN har något slags egna, strängare regler och om dessa i så fall är lagliga.

En intressant följdfråga är hur länge de skulle kunna vänta med att skicka ut sin "påminnelse" med tillhörande avgift. Skulle de till exempel kunna skicka påminnelsen flera månader efter att betalningen är gjord och bokförd och fortfarande inkassera påminnelseavgiften på 200 kr?

Att andra bolag har strukit skulden är irrelevant här.

Ja, de kan fakturera dig flera månader efteråt. T.om år. 3 år!
Citera
2012-09-22, 17:11
Medlem
Citat:
Jag skrev lite fel i min förra post, men du förstod ändå!

Påminnelseavgiften är inte samma som ränta. Avgiften är för "det jobb det medför" för dem att inte få in pengar i tid. T.ex för jobbet att trycka en ny faktura, och ha någon som slickar igen kuvertet och lägger det på lådan.

Du är alltid ålagd att betala påminnelseavgift ifall du fått en sådan, det är alltså inte att likställa med ränta. Betala den så slipper du få ännu mer utgifter. Jag tycker inte det är någon idé att du bestrider detta för deras underlag är solklart och skulle det gå till rätten kommer du dömas att betala avgiften + merkostnader.

Jag förstår att påminnelseavgiften i grunden är till för att (med vinst) täcka merarbetet det innebär att administrera och skicka påminnelsen. Men merarbetet var ju helt onödigt i detta fall, eftersom de skrev och skickade ut påminnelsen efter att betalningen hade bokförts hos dem. Därmed är det inte längre en påminnelseavgift i egentlig mening utan mer ett slags ockerränta, varför jag också har bestridit avgiften.

(Det kommer f.ö. inte att medföra några kostnader för mig att ärendet skickas vidare till förvaltningsrätten.)
Senast redigerad av snartlarare 2012-09-22 kl. 17:24.
Citera
2012-09-22, 17:15
Medlem
Citat:
Att andra bolag har strukit skulden är irrelevant här.

Ja, de kan fakturera dig flera månader efteråt. T.om år. 3 år!

Källa på det?
Citera
2012-09-22, 17:27
Medlem
Citat:
Källa på det?

Här har du en källa http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Skulder/Om-du-inte-betalar/Preskription/
Citera
2012-09-22, 17:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Att andra valt att efterskänka skulden är irrelevant för det är inget prejudikat och inget tvingande. Beroende på hur överlåtelsen av skulden gick till så kan du faktiskt vara tvungen att betala hela beloppet (inklusive allt) till inkassobolaget, för att också kräva tillbaka pengar från bolaget du först betalade till. Skulder och skuldebrev.

Csn har interna regler och policys. Det stämmer. Dessa är också 100% lagliga. Csn rör sig inom lagrummet. Att csn då ändå väljer att hantera förseningar annorlunda än andra bolag du träffat på är inget som gör csns handlingar mindre lagliga. Min fråga var därför helt korrekt formulerad.

Svaret på din följdfråga rör preskriptionstid av skulder. Den kräver ett antal år utan att något nämns om skulden. Att en gång om året skicka dig en faktura med ännu en påminnelseavgift (och tickad ränta) är tillräckligt för att bryta så att tiden börjar ticka om från 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in