2012-09-19, 14:28
Medlem
FlamingoJenss avatar
Yoyo, har länge haft en cooltube liggandes här och skall nu koppla in den och behöver lite hjälp!

Har en 250w ballast och förstår inte hur jag ska koppla in från ballasten till cooltuben.

Jag har hittat hålen på sockeln PKT och CE, sen på bläcket finns det 2 kabelskor, blå och röd(antar jorden ska sitta här).

Hur ska jag veta vilkn kabel som ska in i PKT och CE? brun och blå är det.
Hjälp uppskattas!

Bild

http://i47.tinypic.com/ke6mgk.png

peace.
Senast redigerad av FlamingoJens 2012-09-19 kl. 14:34.
Citera
2012-09-19, 16:29
Medlem
Sam-hs avatar
Brun är fas och blå är nolla. Märkningen du nämner har ingenting med elkopplingen att göra. Så vitt jag ser så saknar du "kopplingsdonet" som går från sockeln. Där du då kopplar in din fas och nolla. Ska man döma av bilden kanske de blå/röda är kopplade till fas/nolla. Går det någon koppling bakom? Annars är det väl för jord. Min jordkabel hänger friskt i luften..

Edit: CE-märkning är en produktmärkning inom EES. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne (’i överensstämmelse med EG-direktiven’). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav. Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:

Produkten överensstämmer med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts
Citera
2012-09-19, 17:25
Medlem
FlamingoJenss avatar
Precis! har en 150w hps också och då har jag en "sockerbit" där jag kopplar in fas och nolla, och drar jorden till ja, bläcket, men på denna cooltube så finns ingen sockerbit och jag måste trycka in kablarna in i sockeln och skruva fast ovanifrån, men vilken som ska i vilket hål är fan en gåta.

Spelar det någon roll tro, att man bara drar in kablarna i hålen och hoppas på de bästa? :P
Citera
2012-09-19, 19:44
Medlem
icass avatar
Då det inte är märkt känns det som du inte har så mycket val.. Lycka till ...och överlev!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in