2012-09-19, 12:17
Medlem
Hej! Vi har ett projektarbete i skolan och vi bestämde oss för att göra en raygun och vår mentor sa att det var OK sålänge vi förbereder oss ordentligt och sköter det snyggt så nu frågar jag er vad vi kan behöva för att skapa denna och även lite tips om vad vi kan "forska" på genom detta experiment. Kort sagt så hade tänkt oss ett magnetfält som accelererar en projektil genom en pipa och sedan träffar en måltavla en distans fram.

Kan ju även säga att jag pluggar fysik på universitet och vi går just nu igenon el-lära termodynamik och mekanik. Vi kommer senare att gå igenom optik och atomfysik så att "forska" om dessa ämnen är målet

Tack på förhand
Senast redigerad av Jozhann 2012-09-19 kl. 12:21.
Citera
2012-09-19, 12:25
Medlem
Defunctuss avatar
Fet ide, hittade den stef for steg guide...

http://www.instructables.com/id/Build-a-Real-Ray-Gun-at-Home-1/
Citera
2012-09-19, 13:16
Medlem
jolindbes avatar
Sök på "rail gun" eller "railgun" här på FB så hittar du flera relevanta trådar. För jag antar att det är just en railgun du vill bygga, och inte en raygun.
Citera
2012-09-19, 13:20
Medlem
du kommer behöva ett kärnkraftverk för att kunna driva den så tycker du ska lägga ner ditt projekt xP
Citera
2012-09-19, 13:24
Medlem
Hygglo.FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torakami
du kommer behöva ett kärnkraftverk för att kunna driva den så tycker du ska lägga ner ditt projekt xP

Nej Nej! Bara du bygger in liten skala så borde det helt klart gå vägen. Tänk dig mini-ray gun.
Citera
2012-09-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jozhann
Hej! Vi har ett projektarbete i skolan och vi bestämde oss för att göra en raygun och vår mentor sa att det var OK sålänge vi förbereder oss ordentligt och sköter det snyggt så nu frågar jag er vad vi kan behöva för att skapa denna och även lite tips om vad vi kan "forska" på genom detta experiment. Kort sagt så hade tänkt oss ett magnetfält som accelererar en projektil genom en pipa och sedan träffar en måltavla en distans fram.

Kan ju även säga att jag pluggar fysik på universitet och vi går just nu igenon el-lära termodynamik och mekanik. Vi kommer senare att gå igenom optik och atomfysik så att "forska" om dessa ämnen är målet

Tack på förhand

raygun är inte ett projektilvapen. "ray" = stråle.

dock så ser jag inga problem med att bygga ett energivapen. köp ett gäng laser-pekare och de rätta optiska linser, så kan ni fokusera alla strålar till en enda "deathray"!!!
Citera
2012-09-19, 22:30
Medlem
Skulle rekommendera att försöka bygga en coilgun (också kallad gauss gun) istället, lite mer realistiskt än en railgun.

Här finns en tråd om några andra som har liknande idé: https://www.flashback.org/t1133154

http://en.wikipedia.org/wiki/Coilgun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in