Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-04-01, 18:28
Medlem
StigAllans avatar
Värmde en burk vita bönor och stekte några prinskorvar till lunch.
Antagligen lyckades jag underskrida 15 min.
Men jag gillar välstekt korv så det kan faktiskt ha tagit längre tid.
Citera
2005-04-02, 22:53
Medlem
Queen Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Nu ska jag komma med ett sådant där tråkigt och vuxet råd.

Gör i ordning stora mängder av några maträtter då och då och frys in.
När jag var riktigt seriös med den varianten så hade jag mat för en månad i frysen. Ris går också bra att frysa in så då har man helt färdiga matlådor att ta med sig till jobbet. Man får komma ihåg att ta ut dem och ställa dem i kylen kvällen innan bara.

Maträtter jag brukar göra så med är:

Köttfärssås (dock bör man koka pastan så den är färsk men det görs ju på 10 minuter alltså inom din tidsram)

Woka till något saftigt. Enklast är ju att köpa billig fläskfile att skära upp i bitar och steka på och sedan dränka dem i en Uncle Bens sås. Inte så billigt men ganska gott. Dock blir det lite arbete med att rengöra spisen efteråt då det kan stänka en del. Det går bra med dyr svensk fläskfile också men jag brukar köra med willys italienska. 44:90 / Kg

Fråga mamma, mormor eller farmor efter recept på lättlagade grytor. De äldre i släkten vet också hur man tillagar dem billigt. Det blir ofta väldigt gott också, du kan ju fråga om du får praoa i hennes kök första gången du tillagar den.

Korvstroganoff är ett annat alternativ. Det är inte så jättegott men bra att ha i slutet av månaden när pengarna är slut.

Linssoppa, vegetarisk och nyttigt. Rensar magen väldigt effektivt.

Chili con carne, inte vegetariskt med rensar också magen. Går säkert att göra den vegetariskt.

Jag brukar göra fem sådana här storkok varje månad. Ett för varje vardag. Brukar räcka till Lunch och middag. Man måste vara lite smart när man tar det bara så man inte behöver äta samma sak sista veckan. Mitt matbudget rekord är 600Kr för samtliga Lunch och middag på vardagar.

Helgerna kan man lyxa till det med att äta ute eller bli bortbjuden. Alternativt laga till något riktigt gott hemma.

Alla tips förutsätter att du har en microvågsugn hemma och på jobbet.
Att tillaga allt detta tar ca 3 timmar om du är effektiv. Det blir ca 40 måltider.

(3h*60min)/40=180min/40
180min/40=4,5
4,5= 4 min 30 sek per måltid

I snitt så har du lagt 4 minuter och 30 sekunder på varje måltid.
Det tar iof ca 20 sekunder att flytta maten från frysen till kylen kvällen innan den ska användas och 3 minuter som den ska stå i microvågsugnen. Då är det åtta minuter per måltid. Om du också använder engångsförpackningar att frysa in maten i och dessutom äter ur den så behöver du bara diska kniv och gaffel.

Recepten kan du säkert hitta på internet någonstans

Många vuxenpoäng på det
Nu lagar jag alltid matlådor till att ta med på jobbet.Passar på och gör mat som inte passar att göra i singelportioner(som paj,lasange osv.) och fryser in då.Men jag vill nog variera mer än fem sex olika middagar/luncher i månaden.
Citera
2005-04-05, 23:56
Medlem
rhodrys avatar
StigAllan är inte helt ute och simmar. Jag vill fortsätta!
När korvarna är välstekta så slår man bönorna över dessa, kryddar med diverse kryddor (vitpeppar räcker gott) och låter sig väl smaka av "cowboymiddag" (vilket min far alltid kallat det). Om man har en halv grönsak kan man nog krafsa i den också, typ paprika eller så. Jag reserverar mig för det sista då jag aldrig har provat.
Citera
2005-04-06, 10:41
Medlem
Säkre Sammys avatar
Bönor + kött...

stek köttet, häll i bönorna och krydda, servera... tar runt tio minuter.
Citera
2005-04-06, 10:47
Medlem
kookies avatar
Om du har köttfärs som inte är frusen så tar det ju inte allt för lång tid att göra Taco/Tortilla, och det är väl näringsrikt? Kött, ost, grönsaker, bröd (eller, nja).

Dessutom riktigt gott.
Citera
2005-04-06, 12:00
Medlem
Queen Ls avatar
Är ju tokig i tacos .
Citera
2005-04-07, 11:10
Medlem
Skaffa en fritös...sedan har du att göra. Det mesta kan friteras med gott resultat.
Citera
2005-04-07, 14:42
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
Vad har ni att bidra med i recpetväg som är ;
#hyffsat näringsrikt&nyttigt,
#någorlunda snabblagat
#billigt(gärna med råvaror som ofta är på extrapris,typ kassler,köttfärs osv...)
#gott
#och lämpligt att laga för ett singelhushåll då

Linspastasås:

0,5 dl röda linser

1-2 dl vatten

olivolja

0,5 gul lök

ev 1 pressad vitlöksklyfta

1 stor Morot

0,5 buljongtärning

1 lagerblad

lite tomatpuré

lite citronsaft

färsk basilika

1 paket pasta (vill du vara nyttig kan du ta fiber <--gott faktiskt)

* Skölj linserna

* Koka upp linserna i vattnet

* Hacka eller riv löken, fräs lätt i olivolja

* Skala och riv moroten

* Smula i buljongtärningen, lägg i lagerblad, lök, morot.

* Koka pastan enligt anvisning på paketet

* Låt koka 7 min, smaka av, krydda ev m salt.

* Koka 2 min, smaka av

* Krydda med tomatpuré, citronsaft och färsk basilika
Citera
2005-04-07, 18:08
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
Många vuxenpoäng på det
Nu lagar jag alltid matlådor till att ta med på jobbet.Passar på och gör mat som inte passar att göra i singelportioner(som paj,lasange osv.) och fryser in då.Men jag vill nog variera mer än fem sex olika middagar/luncher i månaden.

Jo det blir nog några vuxenpoäng men å andra sidan får jag mer tid över till att lägga på Flashback.

Vill man variera mer kan man alltid laga ännu fler rätter. Men det blir inte samma effektivitet i systemet. Har faktiskt funderat på att skriva datum och måltid på lådorna istället för maträtten. Skojigare med överraskningar. Dock måste man utarbeta ett system redan innan så man inte får samma mat 10 måltider i rad. Lite variation får man av att man äter ute cirka fyra måltider i veckan.

Dessutom ser jag det mer som föda än som gastronomiska upplevelser vilket underlättar systemet. Dessutom kan man jobba på att göra det billigare och snabbare varje gång, alltså se det som en utmaning.

Kom på en idé i skrivande stund varför inte gå ihop några stycken och göra en varsin rätt och sedan träffas och byta matlådor med varandra.
Då får man olika maträtter samtidigt som det säkert blir lite som en tävling att laga godaste maten. Den som tillagar äcklig mat utesluts såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in