2012-09-13, 09:33
Medlem
Hej!

Jag har sådana vita prickar på några utav mina naglar och vet inte vad det är... är det brist på något? exempelvis kalk?

Någon som vet?

Bild på det: http://tinypic.com/r/262uvd4/6

MVH
Senast redigerad av tidameza 2012-09-13 kl. 09:36.
Citera
2012-09-13, 09:49
Medlem
Hubbabubs avatar
Du har kanske en brist på Zink i din kropp
Citera
2012-09-13, 09:51
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidameza
Hej!

Jag har sådana vita prickar på några utav mina naglar och vet inte vad det är... är det brist på något? exempelvis kalk?

Någon som vet?

Bild på det: http://tinypic.com/r/262uvd4/6

MVH

Jag har hört att det är vitaminbrist, har själv likadana och äter typ inga grönsaker alls...
Citera
2012-09-13, 10:02
Medlem
Yoobas avatar
Det är en myt att de vita prickarna uppkommer av vitaminbrist. Man får såna märken om man har fått slag på nageln, ungefär som blåmärken på kroppen och finns inget att göra åt.
Citera
2012-09-13, 10:42
Medlem
-TheDon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yooba
Det är en myt att de vita prickarna uppkommer av vitaminbrist. Man får såna märken om man har fått slag på nageln, ungefär som blåmärken på kroppen och finns inget att göra åt.
Det är inte alls en myt, har exakt likadant på mig själv och jag testade äta zink tabletter och det försvann.
Citera
2012-09-13, 13:01
Medlem
stopbitchings avatar
Brukade ha det när jag var yngre, morsan sa alltid att det var vitaminbrist. Nu får jag det aldrig längre men tycker inte jag äter speciellt nyttigt.
Citera
2012-09-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yooba

På läkarspråk heter det leukonyki och kan ha många orsaker, men den absolut vanligaste orsaken är trauma, ett slag eller liknande på nagelmatrix. Keratinet packas inte som det ska och det gör att ljuset bryts annorlunda, något vi uppfattar som ett vitt märke. I vissa fall kan fläckar på naglarna bero på någonting annat, t.ex. en sjukdom.
Citera
2012-09-24, 23:30
Medlem
Hej igen allesammans,

Har kört en multivitamin tablett om dagen i flera månader och en zink tablett/dag i en vecka.

Inget resultat. Den är till och med lite större nu, men ungefär lika stort.

Vad tycker ni jag ska göra?
Citera
2012-10-08, 02:05
Medlem
Har kört med 1 zinc tablett + 1 multivitamin tablett om dagen i några veckor nu ... De vita prickarna på naglarna har fortfarande inte försvunnit... Hjälp tack?
Citera
2012-10-08, 02:30
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidameza
Har kört med 1 zinc tablett + 1 multivitamin tablett om dagen i några veckor nu ... De vita prickarna på naglarna har fortfarande inte försvunnit... Hjälp tack?

Höj ditt zinkintag, du bör ligga på 15-30mg/dag. Ligger du redan på 30mg och de inte försvinner så kolla upp med vårdcentralen om du stör dig jättemycket på det.
Citera
2012-10-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Höj ditt zinkintag, du bör ligga på 15-30mg/dag. Ligger du redan på 30mg och de inte försvinner så kolla upp med vårdcentralen om du stör dig jättemycket på det.

Jag ligger på 15mg/dag, då höjer jag till 30mg/dag och testar det istället!
Senast redigerad av tidameza 2012-10-10 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in