2012-09-11, 10:22
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

IMAO, "Burk-Curt" visste vad han gjorde....

Burk-Curt! Vilken legend
Citera
2012-09-11, 10:55
Medlem
Att spara pengar på banken är mycket riskfullt om du ska göra det en längre period, det är stor risk att dina pengar får mindre köpkraft då inflationen är högre än räntan.

Om du ska spara en längre period, minst sju år, så rekommenderar jag antingen Avanza Zero, en indexfond utan avgifter, eller enskilda aktier. För 6000 kr skulle jag köpt aktier i två olika bolag som är stora, växande och inte har så stor risk. Börja gå till biblioteket och läs böcker om aktier så som The intelligent investor, hur varje svensk kan bli miljonär och böcker om Warren Buffett. Börja läsa ekonomibloggar så som http://40procent20ar.blogspot.se/, gör det för att se hur de tänker, inte för att härma deras investeringar.

Jag började själv med aktier för fem år sedan när jag var 17, med så lite som 500 kr. Jag är glad att jag började så tidigt, jag har lärt mig mycket. Nu är jag en bra bit över 6-siffrigtgränsen, inte för att aktierna gått upp jättemycket, utan för att jag investerat regelbundet.
Citera
2012-09-11, 13:43
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Att spara pengar på banken är mycket riskfullt om du ska göra det en längre period, det är stor risk att dina pengar får mindre köpkraft då inflationen är högre än räntan.

Om du ska spara en längre period, minst sju år, så rekommenderar jag antingen Avanza Zero, en indexfond utan avgifter, eller enskilda aktier. För 6000 kr skulle jag köpt aktier i två olika bolag som är stora, växande och inte har så stor risk. Börja gå till biblioteket och läs böcker om aktier så som The intelligent investor, hur varje svensk kan bli miljonär och böcker om Warren Buffett. Börja läsa ekonomibloggar så som http://40procent20ar.blogspot.se/, gör det för att se hur de tänker, inte för att härma deras investeringar.

Jag började själv med aktier för fem år sedan när jag var 17, med så lite som 500 kr. Jag är glad att jag började så tidigt, jag har lärt mig mycket. Nu är jag en bra bit över 6-siffrigtgränsen, inte för att aktierna gått upp jättemycket, utan för att jag investerat regelbundet.

Warren Buffet ja... han hade ju en far vid namn Howard Buffet, kongressman från Nebraska. Han höll ett tänkvärt tal om just guld i kongressen 5 juni 1948... håll tillgodo:
http://www.fame.org/pdf/buffet3.pdf
Citera
2012-09-12, 02:06
Medlem
zero73s avatar
Från Zerohedge:

11 års utveckling från 11 sept 2001 tom 11 sept 2012:

S&P500: 31%
DJIA: 38%
Guld: 538%
Citera
2012-09-12, 11:20
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Från Zerohedge:

11 års utveckling från 11 sept 2001 tom 11 sept 2012:

S&P500: 31%
DJIA: 38%
Guld: 538%

Man kanske få se historiken på lite längre sikt, ex Guld: 1980-2012= ca 120%
Citera
2012-09-12, 12:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Man kanske få se historiken på lite längre sikt, ex Guld: 1980-2012= ca 120%

Nu råkade ju guldet spika rätt hårt just 1980 pga av oljekrisen, extremt hög inflation + iranska revolutionen så just 1980 var ett dåligt exempel.
Citera
2012-09-12, 13:17
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Nu råkade ju guldet spika rätt hårt just 1980 pga av oljekrisen, extremt hög inflation + iranska revolutionen så just 1980 var ett dåligt exempel.

Jo, ja såg det på grafen men jag tror att guldet har stigit för snabbt.
Citera
2012-09-14, 23:53
Medlem
klyktattares avatar
Ts: Även om 6000:- kan verka som en pyttesumma är det iallafall en början. Ett bra initiativ och ännu bättre att du insett det så här ung. Jag var en ekonomisk idiot fram till 24 års ålder. Jag gör som du och siktar på att spara till boende. Kommer inte nå dit än på några år men har kommit en bit på vägen.

Jag är ingen expert på något vis men har gått från 0:- till 105000:- på 3-4 år. Kan tyckas som en lång tid men har fått hanka mig fram på timjobb (allt i från 3-10000:- i månaden) och haft turen att ha gratis boende mer eller mindre under den tiden.

I alla fall. Man får sätta undan så mycket man bara kan varje månad. Högräntekonto är bra som många sagt. Bättre än storbankerna alla gånger. Det gör dig inte rik men är bättre än ingen ränta. Fortsätt skyffla in pengar där varje månad och lev magert. Och skit i storbankerna. Forex t.ex kostar inte ett smack vare sig kort eller internetbank. Nackdelen är bristen på E-leg som krävs för att starta högräntekonto online.

Sälj saker på Tradera/Blocket (krängde ett tv-spel jag hade liggandes för 6 papp här om dagen!!!) t.ex. gamla kläder, böcker, skivor, filmer, osv... Hyr loppisbord (har du tur och mycket bös liggande ger det 5-600:- i vinst/gång) och sätt in vinsten på sparkontot. Så här har jag gjort lite då och då och bit för bit ökat på kapitalet. Får du en liten summa pengar vid födelsedagar t.ex, sätt in direkt på sparkontot. Underskatta heller inte att panta alla burkar och flaskor du får tag på. Många bäckar små. Man får vara kreativ helt enkelt.

Just nu är jag t.ex arbetslös vilket fuckade planeringen lite men har en fet buffert att ta av och håller mig flytande genom att sälja via Tradera och loppis (ironiskt att all skit man hamstrade på sig förr och slängde pengar på lönar sig nu så här många år senare).

Lycka till med ditt sparande. Du verkar ha huvudet på skaft så det här fixar du.
Citera
2012-09-15, 01:03
Medlem
klinger75s avatar
Jag tycker inte du ska fundera så mycket på hur du ska placera , det viktigaste är att du byffer upp en buffert . Du har som du beskriver inga slöktar som du kan låna pengar av utan du behöver en summa pengar om du kan ha till oförutsedda utgifter .

om du kan lägga undan 1000kr i månad av 6000 är det superbra jag skulle råda att i detta läge inte bry dig om annat än ett sparkonto. Det viktiga är att du har en buffert.

Sen tycker jag du ska skaffa dig ett extra jobb det tjänar tre syften , du tjänar pengar, du får arbetslivsefarenhet och du kan odla ditt kontaktnät.

för att bli framgångsrik är ett kontakt nät mycket viktigt.
Citera
2012-09-15, 20:57
Medlem
Citat:
Skulle inte köpa bostad idag om jag vore dig. Vi har en rejäl sättning i bostadspriserna framför oss - tvärtemot vad alla mäklare och säljare gärna framhärdar. Bjuder på en tabell från självaste scb:

Kommer inte köpa den i dag om vi pratar tid givetvis, det lär dröja många år innan man kommer upp i större summor och då får man ju se om priserna har rört sig något. Jag tvivlar att det ser ut som nu om 10-15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin

Låter som ett bra tips! Är emellertid osäker om 6000:- är tillräckligt mycket för aktier, känns som att jag borde ta ett sparkonto tills jag kommer upp i säg 40-50.000:- i alla fall och då skulle jag nog köra 50/50 eller liknande. Känns inte helt bra att ha allt det lilla man har i aktier som man dessutom helst inte vill plocka ut (visst är det samma med sparkonto också, men det brukar ofta vara avgiftsfritt). Kanske har jag fel inställning, men det är så det känns just nu. Imponerande att du har lyckas få ihop såpass mycket som så ung! Började du jobba direkt efter gymnasiet? Jag kommer definitivt börja med aktier så fort jag kommer upp i lite mer.

Tack för alla tipsen hittills! Ser nu att SBAB har sänkt sin sparränta, är Hoistspar det bättre valet? Skulle gärna vilja gärna ha internetbank.. Har inte hört talas om Hoist förut därav osäkerheten, men eftersom dom tydligen har insättningsgaranti så borde man väl inte vara orolig.
Citera
2012-09-15, 21:55
Medlem
Foerfattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Låter som ett bra tips! Är emellertid osäker om 6000:- är tillräckligt mycket för aktier, känns som att jag borde ta ett sparkonto tills jag kommer upp i säg 40-50.000:- i alla fall och då skulle jag nog köra 50/50 eller liknande. Känns inte helt bra att ha allt det lilla man har i aktier som man dessutom helst inte vill plocka ut (visst är det samma med sparkonto också, men det brukar ofta vara avgiftsfritt). Kanske har jag fel inställning, men det är så det känns just nu. Imponerande att du har lyckas få ihop såpass mycket som så ung! Började du jobba direkt efter gymnasiet? Jag kommer definitivt börja med aktier så fort jag kommer upp i lite mer.

Tycker du gör helt rätt i att vänta för att sedan kunna skapa den en hyfsad portfölj direkt. Jag gjorde detsamma, avsatte 10.000 kronor direkt efter gymnasiet varje månad tills jag hade 100.000 att köpa aktier för. Numera avsätter jag 10.000 i månaden in på mitt aktiekonto för att köpa fler aktier. Jag är nu 21 år och har lite över 270 tusen kronor på mitt aktiekonto, stadig lön(22.000 i snitt i månaden.) och bor hemma, har som mål att innan 25 vara "miljonär." och tillsist kunna använda mina sparpengar till att tjäna mitt levnadsbröd i framtiden (DT:a).

Men om du är intresserad av aktier, så har du ju faktiskt nu tid att börja läsa massor av olika böcker om aktiemarknaden och börsen INNAN du faktiskt börjar spara i det.

Det är mitt råd.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in