Ts: Även om 6000:- kan verka som en pyttesumma är det iallafall en början. Ett bra initiativ och ännu bättre att du insett det så här ung. Jag var en ekonomisk idiot fram till 24 års ålder. Jag gör som du och siktar på att spara till boende. Kommer inte nå dit än på några år men har kommit en bit på vägen.
Jag är ingen expert på något vis men har gått från 0:- till 105000:- på 3-4 år. Kan tyckas som en lång tid men har fått hanka mig fram på timjobb (allt i från 3-10000:- i månaden) och haft turen att ha gratis boende mer eller mindre under den tiden.
I alla fall. Man får sätta undan så mycket man bara kan varje månad. Högräntekonto är bra som många sagt. Bättre än storbankerna alla gånger. Det gör dig inte rik men är bättre än ingen ränta. Fortsätt skyffla in pengar där varje månad och lev magert. Och skit i storbankerna. Forex t.ex kostar inte ett smack vare sig kort eller internetbank. Nackdelen är bristen på E-leg som krävs för att starta högräntekonto online.
Sälj saker på Tradera/Blocket (krängde ett tv-spel jag hade liggandes för 6 papp här om dagen!!!) t.ex. gamla kläder, böcker, skivor, filmer, osv... Hyr loppisbord (har du tur och mycket bös liggande ger det 5-600:- i vinst/gång) och sätt in vinsten på sparkontot. Så här har jag gjort lite då och då och bit för bit ökat på kapitalet. Får du en liten summa pengar vid födelsedagar t.ex, sätt in direkt på sparkontot. Underskatta heller inte att panta
alla burkar och flaskor du får tag på. Många bäckar små. Man får vara kreativ helt enkelt.
Just nu är jag t.ex arbetslös vilket fuckade planeringen lite men har en fet buffert att ta av och håller mig flytande genom att sälja via Tradera och loppis (ironiskt att all skit man hamstrade på sig förr och slängde pengar på lönar sig nu så här många år senare).
Lycka till med ditt sparande. Du verkar ha huvudet på skaft så det här fixar du.