2005-03-28, 15:21
Medlem
Tjenare,

Är lite nyfiken på hur liberalerna på flashback förhåller sig till den nya mjukvarupatentlagstiftningen som komissionen försöker införa.

www.ffii.org < kolla!

Det verkar inte finnas nåt folkligt stöd för införandet. Europaparlamentet har ju försökt rösta bort förslaget tre gånger eller nåt sånt, fast nu har komissionen uppenbarligen bestämt sig för att demokrati inte gäller i det här fallet.
i sverige är moderater och socialdemokrater för - resten emot.

Personligen (med min ringa kunskap inom detta område) är jag kritiskt mot detta. Jag har lite svårt för idén om att man ska kunna patentera kod eller programeringsteknik. Många av exemplen som ffii.org pekar på är ju dessutom rent ut skrattretande. Att kunna trycka på en knapp? att titta på en film i en webläsare?

Dessutom blir jag drabbad personligen också, använder fri programvara dagligen. (jag använder inte windows)

www.ffmpeg.org
www.mozilla.org
Är några av programvarorna jag använder.

vad tycker ni?
Citera
2005-03-28, 15:59
Medlem
smartypantss avatar
Mjukvarupatent är fel och onödigt. Patent på reella mjukvaruprinciper kan man iofs tänkas sig, men det täcks redan av vanöiga patentprinciper, och det finns redan copyright på kod. Mjukvarupatent resulterar i idiotpatent på saker som inte har verkshöjd.
Citera
2005-03-28, 16:04
Medlem
Håller med fullständigt. Det är sjukt med mjukvarupatent.

Hur skulle det se ut om någon hade patenterat alla sorteringsalgoritmer och dyl.
Citera
2005-03-29, 18:54
Medlem
Så himla fel. Transaktionskostnaderna riskerar att bli sjukt höga om man nu inte jobbar på nått stort bolag som har avtal med de flesta andra patentinnehavare.
Citera
2005-04-06, 04:09
Medlem
Kan iaf säga att om detta går igenom så kommer jag skicka in en miljard patentansökningar på varenda liten kodsnutt jag någonsin har skrivit.. och leva på royalties resten av livet...

Helt vansinnigt förslag, ungefär som att man skulle kunna patentera vissa meningar i ett vanligt skriftspråk... tänk er förlagsverksamheten när varje bokförläggare måste kolla patenten på varenda mening i varje bok...
Citera
2005-04-06, 09:23
Medlem
Polluxs avatar
Ett liberalt samhälle är till stor del beroende av konkurrens vilket detta förslag motarbeter så självklart är många av oss emot detta.
Citera
2005-04-08, 20:38
Medlem
M2ks avatar
Det ondskefulla imperiet slipar patentvapnen

Enligt Lawrence Lessig som är en i vida kretsar inte helt obekant juridikprofessor vid Stanford-universitetet, styrelseledamot i Electronic Frontier Foundation och en visionär på det upphovsrättsliga området, förbereder Microsoft ett fullskaligt krig mot öppen källkodrörelsen, och det förgörande vapen mjukvarujätten kommer att begagna sig av är patent.

Lessig förde fram sina tankar i ett tal han höll på den nyss avslutade Open Source Business-konferensen i San Francisco. Anförandet kan enligt uppgift sammanfattas med att Microsoft, vare sig man vill det eller ej, är ett ondskefullt imperium och ett hot mot världen fullt i klass med de som brukar torna upp sig i James Bond-filmer.

Rapporteringen från konferensen förtäljer inte om Lessigs ord nådde öronen på den representant för det ondskefulla imperiet som också höll ett anförande, men som valde att tala om likheterna mellan traditionella kommersiella projekt och öppen källkodsatsningar hellre än att föra fram skarpa skillnader i ljuset.

Sin övertygelse om att Microsoft förbereder ett fullskaligt krig mot öppen källkod grundar Lessig på att Microsoft är ett monopol, vilket är fastslaget av en domstol. Microsofts monopolställning hotas av öppen källkodrörelsen och i ett historiskt perspektiv är det ett faktum att monopol under inga förutsättningar kan acceptera hot och att de satsar allt vad de kan för att skydda sin ställning. Dessutom är det en skyldighet monopolföretaget har mot aktieägarna, påpekade juridikprofessorn.

Lessig säger sig höra ett sugande ljud från Redmond och det är ljudet av Microsoft som suger upp varenda patentjurist som universiteten i USA kan få fram.

http://www.uppsnappat.se/?url=ledare.jspx

F*rbannade monopolister!!! P2p-krig, webbläsarkrig, patentkrig - fria rörelser hotas, i länder som bekänner sig till öppenhet och demokrati? Surt, sa' räven om rönnbären.

`leve det fria ordet´
Citera
2005-07-20, 12:12
Medlem
Svagheten med patent...

...(som kommer alla små till del i detta fall) är att man inte kan patentera det som redan är allmänt känt. Det betyder att open-source-kod som redan är publicerad någonstans, på sajter eller i lärobäcker, inte kan patenteras. Det finns visst t.o.m. några sajter som tagit fasta på detta och i "sabotagesyfte" för glatta livet publicerar så mycket kod de någonsin kan! Det innebär att ingen kan plötsligt patentera Linux och lägga beslag på det.

Så skriv kodsnuttar, lägg ut dem på en hemsida och låt det ligga där. Då blir koden ej patenterbar.
Citera
2005-07-20, 16:24
Medlem
Wenoms avatar
Beror väl helt på hur inkomplexa saker man kan patentera, en simpel sak... typ kompression i allmänhet kan givetvis inte patenteras, men något mycket större, säg ett operativsystem, är ju bara en samling av "små kodsnuttar", men att sno något sådant är ju klart omoraliskt, finns det nån magisk gräns mellan dessa två exempel?
Citera
2005-08-02, 19:21
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wenom
Beror väl helt på hur inkomplexa saker man kan patentera, en simpel sak... typ kompression i allmänhet kan givetvis inte patenteras, men något mycket större, säg ett operativsystem, är ju bara en samling av "små kodsnuttar", men att sno något sådant är ju klart omoraliskt, finns det nån magisk gräns mellan dessa två exempel?

Antag att ditt företag tillverkar en produkt som har någon finess som kunderna gillar. Är det då stöld av mitt företag att implementera samma finess i våra produkter? Om du syftade på piratkopiering så är det inte stöld, varken i moralisk eller juridisk mening.
Och "något mycket större" skyddas redan, som det bör, av upphovsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in