Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Ett dygn: 24h
Jobb: 10h/dygn (max). Även om du tjänar 300kr i timmen så blir det 3000:-/dag vilket blir 60,000:-/månaden.
Sparande: Säg du sparar 10% av din lön i 40 år (25 år - 65 år) till en 5%-ig avkastning så har du max 7-8 miljoner (ej räknat exakt).
Det här var det fulaste. Tjänar man 60 000 kronor i månader får man väl ut typ 30 000 efter skatt (rätta mig den som vet)? Det vore ju idiotiskt att bara spara 10%, det vill säga 3000 i månaden då. Jag är van att leva på 5000-7000 kr/mån och har gjort så i flera år (inkl. premiumfoder och vet.räkningar för två katter). Det suger. Men, det räcker för att leva. Så i stället för din flummiga lösning så är lösningen i stället: lev snålt ett tag. Jag hade med lätthet kunnat spara 15- 20 000 per månad i stället för 3000/månad som i ditt exempel och ändå känna att jag hade en skön levnadsstandard. Tills man skaffar barn i alla fall. Men då finns det förhoppningsvis en till person som bidrar.
Sparar man 20 000 kr/mån i två år är man uppe i 480 000. Sparar man 15 000 i tre år efter det är man uppe i en miljon. Och det är innan vi pratar ränta. Då har man levt på 10-15 000 i fem år. Visst, det handlar inte om att vara rik, men det är fan en riktigt bra utgångspunkt i livet.
Får man däremot ut 15 000 efter skatt, vilket är vanligt idag, så kan man bara spara några tusenlappar per månad och då blir man givetvis aldrig rik. Man kommer aldrig kunna spara ihop något större kapital utan att det går ut över de månatliga utgifterna, utan sparandet blir i stället till sådant som semestern eller att flytta till en finare bostad - och sedan är resurserna slut igen.
Men ditt exempel var likväl löjligt.