2012-09-04, 12:12
Medlem
Kambodja deporterar Gottfrid efter att svenska myndigheter haft ett sammanträffande i morse med general Sok Phal, deputy police commissioner.
Citat:
“We will use the Immigration Law against him to deport him out of our country and Minister of Interior Sar Kheng will sign on the deportation request letter from the police commissioner soon,” Phal told the Post.

“We will have to just deport him, wherever he goes, we don’t know, but he has to be out of Cambodia,” Phal added.
Frågan är om han kommer till Sverige...
http://www.phnompenhpost.com/index.php/2012090458486/National-news/cambodian-authorities-to-deport-pirate-bay-co-founder.html
Citera
2012-09-04, 12:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Kambodja deporterar Gottfrid efter att svenska myndigheter haft ett sammanträffande i morse med general Sok Phal, deputy police commissioner.

Frågan är om han kommer till Sverige...
http://www.phnompenhpost.com/index.p...o-founder.html

Vart kan ha ta vägen med ett indraget pass och en internationell efterlysning hängande över sig.

Han kommer nog inte iväg på annat sätt än med svensk hjälp och då på ett plan till Sverige.
Citera
2012-09-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vart kan ha ta vägen med ett indraget pass och en internationell efterlysning hängande över sig.

Han kommer nog inte iväg på annat sätt än med svensk hjälp och då på ett plan till Sverige.
Nej det är nog ganska kört i praktiken även om allt går att lösa med en påse pengar i Kambodja...
Men här är det nog en fråga om dagar innan han står på Arlanda för vidare transport till Kronoberg.
Och i praktiken är det ju inte mer än åtta månader på kåken saken gäller. Fast nu blir det ju sluten anstalt och dåligt med permissioner och frigång. Eftersom han dragit iväg tidigare. Annars kunde han ju haft en relativt behaglig tillvaro på Kolmårdenanstalten....
Citera
2012-09-04, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej det är nog ganska kört i praktiken även om allt går att lösa med en påse pengar i Kambodja...
Men här är det nog en fråga om dagar innan han står på Arlanda för vidare transport till Kronoberg.
Och i praktiken är det ju inte mer än åtta månader på kåken saken gäller. Fast nu blir det ju sluten anstalt och dåligt med permissioner och frigång. Eftersom han dragit iväg tidigare. Annars kunde han ju haft en relativt behaglig tillvaro på Kolmårdenanstalten....

Han rymde väl inte från fängelset? Höll han sig bara borta från att inställa sig tror jag inte dom kommer straffa honom så hårt för det. Kanske ett par x-tra veckor på häktet, sedan Svartsjö typ, han är ju trots allt ingen narkotika eller rånare utan snarare en eko-brottsling liknande karaktär.
Det är min högst personliga gissning.
Citera
2012-09-04, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Har du varit i ett korrupt land någon gång? Finns inga som helst fördelar med korruption.

Ja, det har jag. Jag talar utifrån Svartholms intresse eftersom tråden handlar om honom. Inte dig. Han har säkert dragit fördelar av Kambodjas skick under sina 4 år där.
Beroende på utifrån vems perspektiv vi talar om finns det fördelar liksom nackdelar.
Citera
2012-09-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Han rymde väl inte från fängelset? Höll han sig bara borta från att inställa sig tror jag inte dom kommer straffa honom så hårt för det. Kanske ett par x-tra veckor på häktet, sedan Svartsjö typ, han är ju trots allt ingen narkotika eller rånare utan snarare en eko-brottsling liknande karaktär.
Det är min högst personliga gissning.
Jo han hamnar säkert tillsammans med andra som inte heller ses som direkt kriminella om man säger så...
Citera
2012-09-04, 13:39
Medlem
I mitt tycke ska han inte dömas om man jämför med google som tar andras material och tjänar pengar på annonser.

ex om jag är chef på en tidning som är ganska stor så hamna jag på googles sök dvs de tar mitt material och på det sätter tjänar de pengar igenom att visa information lättillgängligt.
Citera
2012-09-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomasproudasek
I mitt tycke ska han inte dömas om man jämför med google som tar andras material och tjänar pengar på annonser.

ex om jag är chef på en tidning som är ganska stor så hamna jag på googles sök dvs de tar mitt material och på det sätter tjänar de pengar igenom att visa information lättillgängligt.

Ditt tycke är registrerat och arkiverat hos intresseklubben, de har ett rätt stort arkiv så du är inte ensam. Det påverkar dock inte ett skit.

Han har för övrigt inte "rymt" från något fängelsestraff. Han uteblev från en rättegång pga påstådd sjukdom, eftersom "sjukdomen" inte kunde styrkas med accepterat läkarintyg ansågs hans tidigare dom ha vunnit laga kraft.

Vad jag vet har han inte delgivits någon inställelseorder för att börja avtjäna straffet så det finns ingen saklig grund att påstå att straffet ska avtjänas med någon annan säkerhetsklassning än vad som tänkts från början.

Vi får väl se vad som händer, kanske smiter han in på Ecuadors ambassad någonstans på vägen och får asyl där.
Citera
2012-09-04, 18:45
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Han karkade väl så mycket att han tappade förståndet där borta? Det sista som han hade kvar?

Stämmer det även att han dansade runt mycket på taket samtidigt som han trippade ovanför lägenheten där han bodde? Vid den där cadillac-baren eller vad fan det var. Han måste ha i alla fall käkat det mesta.

Han borde komma hem och fixa den där Kalle Anka-sidan som han hostade.
Citera
2012-09-04, 20:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Intressant att det renderade större utrymme i amerikansk press än när Palme blev skjuten!
Personligen så skulle jag nog inte känna mig helt rättssäker i Kambodja, i dessa länder väger en utlännings ord lätt jämfört med en inföding, vid en eventuell rättstvist.
Tänk på att det NY Times infot kommer ifrån, väldigt va dom var intresserade av just detta, att en person ska hämtas på andra sidan jordklotet för att avtjäna 8 månader i Sverige, verkligen BIG NEWS!
Det tyder på att det var viktigt för dom att han åkte dit och kan möjligen ha hjälpt till lite.
Nej det verkar rättsosäkert i Kambodja.

Är det ingen som fått träffa honom där han sitter? Ambassadpersonal? Advokat? Vänner/familj? Han har ju varit frihetsberövad flera dygn nu.
Senast redigerad av Madagascar 2012-09-04 kl. 20:32.
Citera
2012-09-04, 20:31
Medlem
Är han verkligen ett geni? Vad hade han i betyg? Utbildning?

Om han är beroende av narkotika kommer han att få gratis statlig cold turkey..
Citera
2012-09-04, 20:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjock_och_Röker
Han karkade väl så mycket att han tappade förståndet där borta? Det sista som han hade kvar?

Stämmer det även att han dansade runt mycket på taket samtidigt som han trippade ovanför lägenheten där han bodde? Vid den där cadillac-baren eller vad fan det var. Han måste ha i alla fall käkat det mesta.

Han borde komma hem och fixa den där Kalle Anka-sidan som han hostade.
Han har väl skrivit här på forumet om sin kärlek till tjack? Undertecknad har sett att hans tänder är leopardfläckiga av lagningar, vilket är en säker indikation på långvarigt missbruk. Att inbitna tjackpundare dessutom kan drabbas av en förgiftning där de blir oerhört enkelspåriga (som Hitler var mot slutet) så är det inte så konstigt att han uppenbarligen tror på sin egen förträfflighet.

Och det är ju kul att se hur hans antikapitalism och girighet-är-ondska verkar rimma väl med att vilja ha ett större rum så att alla endollarssedlar får plats.
Citat:
Svenska eller inte, det är ju USAs sätt att vara världspolis som känns lite irriterande, ett land man sett upp till börjar man få lite kalla kårar av.
Nej. Nu smiter du från dina egna premisser. Antingen är man svensk medborgare, eller så är man det inte. Så vad är "svensk"?
Citat:
Jag är glad att du anser att det finns hopp om mig!
Tror du kanske att Bushs "Either you are with us or you are against us" passerar helt obemärkt?
Svenskarna åkte ju dit PGA den amerikanska inblandningen i traffic-ingen. Det fattar väl vem som helst att de riktigt skyldiga filippinarna hade mutat rätt folk och att dumsvenskarna torskade.
Orsaken till jämförelsen var för att någon USA regeringstjänsteman råkade befinna sig i Kambodja vid samma tidpunkt som de arresterade Anakata kanske inte var en tillfällighet.
Comprendo, Lilla rymdödlan?
Du kan alltid trösta dig med att du är långtifrån ensam om att inte fatta vad ett rättskydd innebär. Och nej, jag länkade inte till artikeln för att du skulle läsa den. Det gjorde jag bara för den personliga hederns skull.

Annars har du lika mycket att säga i denna fråga som de som tror att bebisar kommer med storken har att säga om föräldraskap.
Citat:
Intressant att det renderade större utrymme i amerikansk press än när Palme blev skjuten!
Personligen så skulle jag nog inte känna mig helt rättssäker i Kambodja, i dessa länder väger en utlännings ord lätt jämfört med en inföding, vid en eventuell rättstvist.
Tänk på att det NY Times infot kommer ifrån, väldigt va dom var intresserade av just detta, att en person ska hämtas på andra sidan jordklotet för att avtjäna 8 månader i Sverige, verkligen BIG NEWS!
Det tyder på att det var viktigt för dom att han åkte dit och kan möjligen ha hjälpt till lite.
Källa på det?

Och givet det andra du skriver så är det uppenbart att du är en funktionell analfabet. För det var ju himla lustigt att du plötsligt blev så medveten om rättsystemets betydelse...
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-09-04 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in