2012-08-27, 01:24
Medlem
Excarnificos avatar
Nu är det här inte riktigt ett problem för mig, jag skapar tråden bara av nyfikenhet.

Jag har sådana konstiga känslor som inte riktigt går att beskriva och ingen som jag frågat verkar förstå/ha haft dem. Det började rätt plötsligt, en dag så kom det bara: när jag var ute och gick började det kännas som att... (den bästa men ganska löjliga beskrivningen jag kom på då) min hjärna flyter inuti skallen som i ett akvarium och slår mot "väggarna" när jag rör på mig. Och det kan jag alltså känna först var det bara konstigt och t.om. lite roligt, men nästa dag blev det lite värre och störde mig eftersom det kändes som att jag håller på att tappa balansen. Ibland kändes det som att jag kommer lyfta och flyga iväg nästan... Det höll i sig ganska länge, en vecka eller två, och störde mig bara mer och mer, eftersom jag går långa sträckor varje dag.

Nu så har det blivit mer sällsynt, men kommer däremot när jag inte ens rör på mig utan bara flyttar min blick. Och jag skulle nu beskriva det mer som att jag får en lokaliserad "yrsel" (typ) i området av ögonen, bakom ögonen och pannan.
Och glömde nämna hur länge det pågått: runt en månad.

Så jag vill veta om någon känner igen det här. Jag ska förresten definitivt inte ringa 1177 och fråga om en sådan skitsak

Jag har en stark känsla av att jag inte kommer få nån respons, men ville bara kolla
Citera
2012-08-27, 01:32
Medlem
Kan vara den s k kristallsjukan.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kristallsjuka---godartad-lagesyrsel/
Citera
2012-08-27, 01:59
Medlem
RobMayths avatar
Symptomen du beskriver har jag haft i ca 8 år nu. Det började med att jag helt plötsligt en dag var tvungen att gå hem från skolan för att jag blev väldigt yr och illamående.
Efter en tid när jag märkte att det aldrig försvann helt bokade jag tid hos hos en läkare och efter diverse undersökningar av alla dess slag kom de fram till att mitt balansorgan i örat slutat fungera. Dem hittade aldrig orsaken till det men jag fick förklarat för mig att det är väldigt ovanligt att folk blir drabbade av det och att jag förmodligen skulle vara tvungen att leva med det och det gör jag än idag.
Det var jobbigt i början men nu har jag vant mig vid det.
Chansen att du skulle vara drabbad är nog dock inte så stor.
hoppas du är skonad.
Ett plus var att jag fick 30 000kr för mitt lilla handikapp.
Senast redigerad av RobMayth 2012-08-27 kl. 02:07.
Citera
2012-08-27, 02:16
Medlem
surafiskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excarnifico
Nu är det här inte riktigt ett problem för mig, jag skapar tråden bara av nyfikenhet.

Jag har sådana konstiga känslor som inte riktigt går att beskriva och ingen som jag frågat verkar förstå/ha haft dem. Det började rätt plötsligt, en dag så kom det bara: när jag var ute och gick började det kännas som att... (den bästa men ganska löjliga beskrivningen jag kom på då) min hjärna flyter inuti skallen som i ett akvarium och slår mot "väggarna" när jag rör på mig. Och det kan jag alltså känna först var det bara konstigt och t.om. lite roligt, men nästa dag blev det lite värre och störde mig eftersom det kändes som att jag håller på att tappa balansen. Ibland kändes det som att jag kommer lyfta och flyga iväg nästan... Det höll i sig ganska länge, en vecka eller två, och störde mig bara mer och mer, eftersom jag går långa sträckor varje dag.

Nu så har det blivit mer sällsynt, men kommer däremot när jag inte ens rör på mig utan bara flyttar min blick. Och jag skulle nu beskriva det mer som att jag får en lokaliserad "yrsel" (typ) i området av ögonen, bakom ögonen och pannan.
Och glömde nämna hur länge det pågått: runt en månad.

Så jag vill veta om någon känner igen det här. Jag ska förresten definitivt inte ringa 1177 och fråga om en sådan skitsak

Jag har en stark känsla av att jag inte kommer få nån respons, men ville bara kolla

Jag förstår folk som inte söker vård för mindre grejer som stukningar, sår och sånt... men när det "känns som hjärnan flyter runt i ett akvarium och slår i väggarna" så kanske man ska kolla upp det. Hjärnan är ju en rätt så vital del, som man gärna vill ska fungera ordentligt.

Gå till doktorn ditt jävla pucko!
Citera
2012-08-28, 02:25
Medlem
Excarnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Kan vara den s k kristallsjukan.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kristallsjuka---godartad-lagesyrsel/

Det är en möjlighet, det stämmer rätt bra, men bara OM den där "yrsel" (eller just vertigo på engelska, finns kriterier för det) är just den "konstiga känslan" jag har. För den passar inte riktigt in, men jag är inte helt säker. Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av surafiskar
Jag förstår folk som inte söker vård för mindre grejer som stukningar, sår och sånt... men när det "känns som hjärnan flyter runt i ett akvarium och slår i väggarna" så kanske man ska kolla upp det. Hjärnan är ju en rätt så vital del, som man gärna vill ska fungera ordentligt.

Gå till doktorn ditt jävla pucko!

Haha, just en respons som jag tycker 90% av folk här får och såna råd ska lydas. I mitt fall dock är det inte så farligt som det låter, det är jag helt säker på! Jag har många olika andra symtom som när jag går till doktorn slutar med att de (efter några tester som visas alla normalt) råder mig gå hem och leva mitt liv och komma tillbaka om det blir värre. Och då är dessa ganska mycket seriösare, såsom återkommande feber. Så det känns onödigt att springa till doktorn, speciellt om det nu ÄR kristallsjukan som är ofarlig och går av av sig själv. Men om det här blir värre (som det var i början) kommer jag överväga ett läkarbesök...

Citat:
Ursprungligen postat av RobMayth
Symptomen du beskriver har jag haft i ca 8 år nu. Det började med att jag helt plötsligt en dag var tvungen att gå hem från skolan för att jag blev väldigt yr och illamående.
Efter en tid när jag märkte att det aldrig försvann helt bokade jag tid hos hos en läkare och efter diverse undersökningar av alla dess slag kom de fram till att mitt balansorgan i örat slutat fungera. Dem hittade aldrig orsaken till det men jag fick förklarat för mig att det är väldigt ovanligt att folk blir drabbade av det och att jag förmodligen skulle vara tvungen att leva med det och det gör jag än idag.
Det var jobbigt i början men nu har jag vant mig vid det.
Chansen att du skulle vara drabbad är nog dock inte så stor.
hoppas du är skonad.
Ett plus var att jag fick 30 000kr för mitt lilla handikapp.

Vad jobbigt men det är nog inte det jag har, möjligtvis även inte samma sorts känsla... om min liknade yrsel eller balansrubbning skulle jag säga det direkt, men det är liksom något annat... ett mysterium illamående har jag heller aldrig blivit.
Vad är dina begränsningar i livet med dessa problem? Kan du t.ex. spela en sport, eller röra på dig mycket? Och hur illa är det egentligen? Blev bara nyfiken för jag har aldrig hört talas om något sådant...
Citera
2012-08-29, 16:45
Medlem
RobMayths avatar
Det är inte så farligt eftersom jag är så pass van vid det nu förtiden och tänker inte på det så mycket.

Polarna brukar ofta påpeka att ser full ut när jag går omkring, att jag går snett fram och tillbaka på gatan men det är inget som jag tänker på själv. :P

När det är mörkt ute och ingen belysning kan det kännas obehagligt att gå omkring för det känns som jag ska ramla omkull.
Min syn är mycket sämre på långt håll än innan då allt ser suddigt ut.

balansen har också gått från bra till usel pågrund av detta och det var det som gjorde att jag övervägde att sluta spela både handboll och fotboll när jag var yngre. Det funkade helt enkelt inte att springa omkring som en yr höna på planen.:/

Det positiva är att jag aldrig blir åksjuk eller mer yr än jag vanligtvis är. Jag har aldrig blivit yr eller mått illa av för mycket alkohol vilket iorförsig har bidragit till att jag druckit lite för mycket ibland pågrund av att min kropp inte upplever de negativa konsekvenserna av det.
Citera
2012-08-29, 21:30
Medlem
Krafses avatar
Jag upplevde något liknande en gång! Helt plötsligt när jag stod och rensade en rabatt på jobbet så kändes det som om gravitationen blev helt jävla skev. Jag stapplade till lite åt höger och undrade vad FAN som just hände, sen försvann det.
Har inte märkt av det sen dess. Har funderat på att gå till läkaren men just nu känns det inte så akut (ja jag vet, jag är en idiot som inte orkar bry mig).

PS: Nope, det var ingen vanlig "blackout" man kan få av att resa sig för snabbt eller liknande, det kändes bara som att gravitationen blev alldeles sned.
Citera
2012-09-01, 12:59
Medlem
Excarnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag upplevde något liknande en gång! Helt plötsligt när jag stod och rensade en rabatt på jobbet så kändes det som om gravitationen blev helt jävla skev. Jag stapplade till lite åt höger och undrade vad FAN som just hände, sen försvann det.
Har inte märkt av det sen dess. Har funderat på att gå till läkaren men just nu känns det inte så akut (ja jag vet, jag är en idiot som inte orkar bry mig).

PS: Nope, det var ingen vanlig "blackout" man kan få av att resa sig för snabbt eller liknande, det kändes bara som att gravitationen blev alldeles sned.

Hmmm... Jag trodde sånt var normalt, har hänt mig flertal gånger och inte tänkte jag att något var fel för det Jag menar, jag tror att det händer alla och ÄR faktiskt normalt. De känslor jag får nu är annorlunda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in