2012-08-22, 16:11
Medlem
Hej!

Nu är det som så att jag ska köpa en bostad väldigt snart och behöver kontanter till handpenningen.
Då jag inte vill ta tilläggslån för handpenningen så vill jag passa på att sälja guldet jag och frugan har.
Då blir det samtidigt en investering och jag förlorar inte värdet på guldet iom att dem satsas på bostaden.

Vi har följande:
22 karat guld smycken; 90 gram
21 karat guld smycken; 76 gram

Vi har varit på 2 lokala guldförsäljare som erbjöd 320 kr per gram för 21 karat guldet.
Vill inte bli lurad så ni som kan guldmarknaden, hur mycket borde den reala priset på rent guld vara för 21 k guld & 22 k guld?
Erbjöd dem bra pris för 21 k?

Tacksam för svar snarast!
Citera
2012-08-22, 16:29
Medlem
Ostkroks avatar
Nu är jag ingen haj på detta område men en enkel googlesökning gav mig detta:
http://www.guldpengar.se/
21K = 326kr grammet
22K = 328kr grammet

Så visst borde du får mer!
Citera
2012-08-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Nu är jag ingen haj på detta område men en enkel googlesökning gav mig detta:
http://www.guldpengar.se/
21K = 326kr grammet
22K = 328kr grammet

Så visst borde du får mer!

Jo tack, har kollat på liknande sidor förr, men jag antar väl att dem sätter priset utifrån deras vinstmarginaler osv.

Har någon koll på hur man värderar karat priset?
Citera
2012-08-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killen77
Jo tack, har kollat på liknande sidor förr, men jag antar väl att dem sätter priset utifrån deras vinstmarginaler osv.

Har någon koll på hur man värderar karat priset?
Spotpris idag: 350kr/g
22-karat (91.6%) 320,6kr/g
21-karat (87.5%) 306,25kr/g

Om du blev erbjuden 321kr/g för 21karat guld så borde det vara ett bra erbjudande!
Citera
2012-08-22, 20:27
Medlem
Meleagers avatar
Jag skulle avråda dig från bådera delar.

1. Guld trycks ner ordentligt nu och kommer springa iväg när tiden är inne. Våra fiatpengar blåses upp mer och mer och internationellt sett går i in i tuffa tider. När båten gungar ordentligt ska du vara glad om du har guld/silver som backup. Guld/silver kommer alltid vara den sista utposten vad gäller "valuta". Så spara guldet.

2. Sveriges kreditbubbla har peakat och dröjer inte lång tid innan bostadspriserna faller 30-40%. Ditt lån kommer överstiga bostadens värde och banken kommer kräva mellanskillnad och du får det svettigt eller kan rentav inte betala alls.

Sverige lever i en kredit&bostadsbubbla långt större än den på 90-talet.

Men jag är inte sanningen, så skapa alltid din egen bild av verkligheten.
Citera
2012-08-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meleager
Jag skulle avråda dig från bådera delar.

1. Guld trycks ner ordentligt nu och kommer springa iväg när tiden är inne. Våra fiatpengar blåses upp mer och mer och internationellt sett går i in i tuffa tider. När båten gungar ordentligt ska du vara glad om du har guld/silver som backup. Guld/silver kommer alltid vara den sista utposten vad gäller "valuta". Så spara guldet.

2. Sveriges kreditbubbla har peakat och dröjer inte lång tid innan bostadspriserna faller 30-40%. Ditt lån kommer överstiga bostadens värde och banken kommer kräva mellanskillnad och du får det svettigt eller kan rentav inte betala alls.

Sverige lever i en kredit&bostadsbubbla långt större än den på 90-talet.

Men jag är inte sanningen, så skapa alltid din egen bild av verkligheten.

Precis, jag håller med här spara guldet istället det ser ut som att bostadspriserna kommer att sjunka inom snar framtid då har du förlorat på lånet och köpet.

Fast som sagt ta beslutet själv och efterforska noga.
Senast redigerad av TheKey 2012-08-22 kl. 20:33.
Citera
2012-08-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Spotpris idag: 350kr/g
22-karat (91.6%) 320,6kr/g
21-karat (87.5%) 306,25kr/g

Om du blev erbjuden 321kr/g för 21karat guld så borde det vara ett bra erbjudande!

Tänk på att spotpriset är priset för att köpa värdepapper som representerar en viss mängd guld. Även om det låter märkligt är priset för fysiskt guld i form av t ex mynt och tackor i dagsläget aningen högre än spotpriset.
Citera
2012-08-26, 12:54
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meleager

Du glömde "kanske" eller "jag tror" eller liknande...
Citera
2012-08-26, 13:08
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Du glömde "kanske" eller "jag tror" eller liknande...

Kanske han har en spåkula som fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in