Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-19, 13:18
Medlem
Du måste röra dig på stora ytor och så kan du inte gå på samma ställen flera dagar i rad utan du måste utvidga dig ganska snabbt samt jobba hårt och våga rota fast folk ser.
Citera
2012-08-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glodhett
Sant. "smakar" man på det är det nog snarare 1 burk var 5 minut kanske i snitt. Dvs 12 kronor i timmen och typ snarare 100kronor per dag...

Det låter ju onekligen som att du ger dig in i det för pengarnas skull.
Citera
2012-08-19, 14:45
Medlem
glodhetts avatar
100 spänn om dagen går att leva på om man inte har andra kostnader att ta hänsyn till än mat och kanske en öl eller 2. Men mer än så lär det inte räcka till. Och nej jag tänkte inte skaffa ny karriär men är helt klart intresserad av att skaffa mig "förstahands" kunskap i vissa ämnen genom att prova saker, och besöka ställen andra bara hört och läst om.
Citera
2012-08-19, 14:47
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Bästa måste väl vara att "följa" festivaler och marknader etc, nu efter att panten dubbats kan det ev vara lönande. Svårast är väl själva pantandes, hur handskas med volymer om 5000 burkar i veckan?

På vissa ställen i Sverige finns det panterier. Man lämnar in så många burkar man har, en maskin pantar åt en, och pengarna sätts in på ens bankkonto. Man kan till och med få burkarna och flaskorna hämtade gratis om man inte kan få iväg dem till panteriet själv.

http://panteriet.se/

Det gäller dock att man bor i södra Sverige, för det verkar bara finnas där. Bor man någon annanstans finns det nog inte mycket annat att göra än att gå och panta för hand.
Citera
2012-08-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glodhett
Funderar på att ge mig ut och samla burkar en dag eller två.
Inte för att jag har ekonomiska problem men för att få en inblick i hur en burksamlares vardag ser ut.
Hur känns det när andra människor ser mig rota i papperskorgar? Hur mycket eller lite pengar kan man omsätta per dag? Vad tror ni? Om man bor i STHLM borde ju utbudet på burkar vara ganska okej?
Vad drar jag in per dag tror ni?

Tycker du att det känns pinsamt så investera i reflex kläder á la vägverket Ingen kommer titta snett på dig då, ser ju faktiskt ut som att du arbetar med renhållninng
Citera
2012-08-19, 16:24
Medlem
Blockchoklads avatar
Ser välvårdad ut borde det väl gå att få in en hel del burkar genom att knacka dörr? Kanske inte uppskattas av alla visserligen.
Citera
2012-08-19, 16:29
Medlem
bombaccis avatar
Bara jag som tvivlar på uppgifter om att man tjänar 3-500kr per dag som detta?

Det finns många som samlar, många tar hem sina burkar. Jag tar ibland hem mina burkar ibland slänger jag dem i papperskorgen, brukar sällan se speciellt många burkar. Att någon skulle hitta 3-500 burkar per dag låter helt otroligt ( om man inte är på festival). Skulle snarare tro att man kan hitta mellan 50-100 burkar per dag ( i de stora städerna om man är villig att arbeta med det 8-10 h per dag).
Citera
2012-08-19, 16:44
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Tycker du att det känns pinsamt så investera i reflex kläder á la vägverket Ingen kommer titta snett på dig då, ser ju faktiskt ut som att du arbetar med renhållninng

Eller så klär man sig i Spermaharen-t-skjorta så tänker folk att det är en ironisk grej

(Ska tillägga att jag inte tycker burksamlande är det minsta skämmigt, och jag har själv lekt med tanken. Som barn sysslade man ju med det, och en skön känsla när man hittade ett "kantarellsnår" med flaskor!)
Citera
2012-08-19, 16:46
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Något som många burksamla ofta missar är återvinnignsstationerna. Många svenssons som har mycket pengar bryr sig inte om att panta burkar eller flaskor så de slänger allt i återvinningen.

Om behållarna är ganska fulla så kan det gå att plocka burkar med handen. Om inte så får du ordna ett verktyg, det kan t ex fungera med en pinne med en vass spik i änden, som du spetsar burken med.

Det ska gå att panta med ett hål på, så länge du inte förstör streckkoden bara. Samma med plastflaskor.

Men du kan också ha med ett verktyg med gripklo, t ex en så kallad snigelplockare.
Det där funkar klockrent kan jag intyga. När sista veckan i månaden har kommit kan man lätt smita ner dit o tömma en container. Dock blir man ju ett burkmongo eller klassad som supelalko när man dyker upp med en kasse om 150-200 burkar
Citera
2012-08-19, 16:46
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Bara jag som tvivlar på uppgifter om att man tjänar 3-500kr per dag som detta?

Det finns många som samlar, många tar hem sina burkar. Jag tar ibland hem mina burkar ibland slänger jag dem i papperskorgen, brukar sällan se speciellt många burkar. Att någon skulle hitta 3-500 burkar per dag låter helt otroligt ( om man inte är på festival). Skulle snarare tro att man kan hitta mellan 50-100 burkar per dag ( i de stora städerna om man är villig att arbeta med det 8-10 h per dag).

Ska ju också tilläggas att det här väl i högsta grad är en säsongssyssla under de varmare månaderna.
Citera
2012-08-19, 16:50
Medlem
Damacys avatar
Jag bor i Stockholm och nu på sommaren så är det mycket folk som går runt i parker och frågar efter burkar och flaskor bland människor som är ute och grillar eller har picknick. Det blir ju lite win-win eftersom att pantsamlarna får sina pengar samt att vi som är ute slipper ta hand om allt skräp när vi är klara.

Såg en kille i Tantolunden som hade flera sopsäckar fulla med burkar, blev säkert ganska bra timlön för honom.
Citera
2012-08-19, 17:03
Medlem
retardusmaximuss avatar
Det är svårt att få med sig burkar värda så pass mycket pengar. Jag var nyligen ute i skogen med ett gäng vänner och samlade alla burkar och flaskor och släpade med mig hem. Fick ynka 35 kronor för en 1/3-full stor svart sopsäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in