2005-03-21, 23:42
Medlem
Darkvaders avatar
Vad är egentligen rätt dos? Om man inte får det så trånar man efter det men om det är för lättillgängligt och man tar alla tillfällen så fort de kommer så kan nog upplevelsen falla bort.
Man röker exempelvis en cigarett. Den smakar jättebra och man får en skön känsla av berusning i kroppen. Så fort den är slut så vill jag ta en till eftersom jag har ju ett helt paket liggandes. Man kan lätt tro att en till ska ge samma känsla men lite senare när man tar en till så blir det mest äckligt trots att man så gärna ville ha en till.

Tänker lite på en fysiologi föreläsning jag hade om hjärnan. Ett experiment med en mus hade genomförts. Tydligen ska ett lustcentra finnas i hjärnan, det är det som stimuleras och som frisläpper de ämnen ut i kroppen då vi känner välbehag. I detta experiment så hade en mus en liten pedal i sin bur som var kopplad till detta lustcentra i sin lilla hjärna genom sladdar som skickade elektriska signaler. Musen kunde själv trycka på denna pedal och därigenom själv ge sig stimulans. Vet ju inte exakt hur detta stimulerade musen på för sätt, kanske var det som om han hade sex eller som om han åt något smarrigt eller också gjorde något väldigt skoj eller kanske alltihopa på samma gång. Musen hade hursomhelst tryckt på pedalen nästan helt uteslutande…

I detta lustcentra finns signalsubstanser som är desamma som finns i de riktigt ”tunga drogerna”. Det är därför man kan se narkomaner som helt slutar bry sig om det yttre livet därför att alla känslor som man kan få av upplevelser får de genom sin drog. Sex, kärlek, närhet och vänskap, kunskap, konst m.m. allt kan de uppleva känslan av genom att ta sin drog.

Om man ska bli beroende av något här i livet så är det nog de ”riktiga” upplevelserna… Men nu ångrade jag mig lite efter att ha läst meningen ett par ggr. Beroende och missbruk är nog aldrig något att eftersträva. Sex kan ju exempelvis missbrukas har jag hört.

Men… jag undrar ändå lite över på vilket sätt en missbrukare lider?

Tycker ni att han går miste om världen utanför när han kan uppleva ”hela världen” genom sin drog?
Citera
2005-03-22, 06:40
Bannlyst
Det beror på vilken drog vi pratar om?
Alla droger är inte likadana, en heroinist lider så mycket mer, än en person som är fast i Ecstasy.

Om personen i fråga inte får tag i sina droger alltså.

En heroinist kan skita på sig, spy ihjäl sig och så vidare om han inte får tag i sin sil... medans en e-torsk kan bli paranoid, arg, ledsen o vägrar träffa folk,alltså folk skygg, och jävligt deprimerad om inte han får tag i sina saker... även verklighetsuppfattningen kan rubbas om denne inte får tag i sin E...

(Om han är en tung missbrukare av E alltså...)
Citera
2005-03-22, 08:55
Medlem
Cudas avatar
Har en kompis som gått på precis ALLT(inklusive horse) dom senaste 30 åren
och hans uppfattning är att den absolut jvlgste avtändningen dom första dagarna är alkohol. Annars beträffande lidande så har han haft 2 st hjärnblödningar p.g.a tjack och blev permanent döv på ena örat. Sen har vi ju det ständiga jagandet som är ett lidande i sig men man ska ha klart för sig att alla människor reagerar olika på olika droger.(Musik är bästa drogen)
Citera
2005-03-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuda
Har en kompis som gått på precis ALLT(inklusive horse) dom senaste 30 åren
och hans uppfattning är att den absolut jvlgste avtändningen dom första dagarna är alkohol. Annars beträffande lidande så har han haft 2 st hjärnblödningar p.g.a tjack och blev permanent döv på ena örat. Sen har vi ju det ständiga jagandet som är ett lidande i sig men man ska ha klart för sig att alla människor reagerar olika på olika droger.(Musik är bästa drogen)

WORD
..(orkar inte skriva mer)
Citera
2005-03-22, 12:58
Bannlyst
en knarkare blir ju efter ett tag rätt obalanserad och tappar lätt verklighetsuppfattningen. framförallt tycker jag centralstimulanter (E, tjack osv) och alkohol fuckar upp psyket även dagarna efteråt, så håller man på med det till och från kommer man in i en cirkel där man är på topp, sen hamnar i botten osv, så att man börjar må kasst även mellan rusherna (typ bli trött, deppig, lättirriterad osv) - på så vis blir missbrukarens psyke mer och mer "känsligt" och stört ju längre han håller på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in