2012-08-15, 00:32
Medlem
Hej,
Jag är intresserad av att veta lite mer om företagsobligationsfonder. Är det någon här som kan mycket om sådana och kan ge lite tips? Har en allmän fråga också: Påverkas obligationens avkastning av marknadsräntorna när man väl köpt en obligation/obligationsfond? Jag förstår att priset gör det men påverkas avkastningen? Med andra ord, ska man hoppas på stigande eller sjunkande räntor när man väl köpt en obligation?
Citera
2012-08-15, 00:44
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svingpling
Hej,
Jag är intresserad av att veta lite mer om företagsobligationsfonder. Är det någon här som kan mycket om sådana och kan ge lite tips? Har en allmän fråga också: Påverkas obligationens avkastning av marknadsräntorna när man väl köpt en obligation/obligationsfond? Jag förstår att priset gör det men påverkas avkastningen? Med andra ord, ska man hoppas på stigande eller sjunkande räntor när man väl köpt en obligation?
Du får ett halvvaket inlägg så ta det inte som en absolut sanning , köper du obligationer vill du att räntorna ska sjunka eftersom den räntan du är "garanterad" (om bolaget ej kursar) är högre relativt sätt till andra tillgångar i den klassen. Det beror på hur du räknar avkastningen, sjunker räntorna och du vill sälja din obligation får du mer för den, motsatt gäller om räntorna stiger. Även om den kupongen är samma procentuellt nominellt sett.

Tror jag :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in