Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag har precis gått med i Kombilotteriet. Störst chans att bli miljonär av alla lotterier har jag förstått.
https://www.kombilotteriet.se/iuware.aspx?pageid=71
Det är en ren lögn. Faktum är att jag för cirka två år sedan anmälde kombilotteriet till Konsumentverket. Naturligtvis brydde de sig inte om min anmälan. Här är i alla fall vad jag då skrev:
Socialdemokratiska Kombilotteriet ljuger i sin marknadsföring. På sin hemsida
www.kombilotteriet.se utger de sig för att ge störst chans för att bli miljonär på en lott. Det är falskt.
www.unibet.com får inte marknadsföra sig i Sverige. Likväl så är det fullt lagligt för svenskar att spela på deras spel. Unibet är på många sätt en "svensk" leverantör av spel, trots ett marknadsföringsförbud.
Kombilotteriet har fyra miljonchanser på 180000 lotter. Unibet har sex miljonchanser på 2000000 lotter. Kombilotteriet tar 200 kr/lott, Unibet tar 25 kr/lott.
Räknar man om lottpriset så att de motsvarar varandra så blir chansen på en miljonvinst:
Kombilotteriet: 4/180000 = 0.0000222
Unibet: 6/250000 = 0.000024
Det är alltså 8.1% högre sannolikhet att få en miljonvinst på Unibet.
Jag hoppas att Konsumentverket vågar sätta konsumentens intressen högre än politiska särintressen. Reklamen är lögnaktig och vilseleder konsumenten. Unibet har inte en chans att försvara sig då det förmodligen skulle räknas som marknadsföring. Det luktar väldigt illa att landets styrande parti kan ljuga och dölja sanningen genom att förbjuda motpartens argument.