2007-04-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christofer_a
Där identifierade du nog det egentliga problemet, att stora delar av befolkningen sitter och skrapar lotter och försöker vinna på hästar för att bli rika istället för att jobba ihop pengar själva.

Chansen lär ju vara större att man kan dra igång ett företag och sälja det ett par år senare och bli rik än att man vinner några miljoner på lotto, men tanken är såklart att alla skall ha det lika illa ställt och inte ifrågasätta dom höga skatterna.

Det är därför vänsterpolitik inte fungerar i länder som USA där folk faktiskt vet att man kan bli rik om man jobbar hårt.

Idag gav jag bort en vara till Socialdemokraternas 1:a maj lotteri imorgon, i min stad. 1:a pris skulle det bli dessutom dock med lovorden att det framgick vart det var skänkt ifrån.

Mest underligt tyckte jag var att alla priserna var skänkta av företagare och privatpersoner. Alltså inte inköpta av lotterihållarna själva..

Dubbelmoral eller taktiskt riktigt då många i min kundkrets är vänster?
Citera
2007-04-30, 19:01
Moderator
impieteers avatar
Det måste ju vara lite pinsamt för dem med tanke på att ingen av de vanliga vänstersympatisörerna varit inne i den här tråden och påpekat att man sparkar på de som ligger ner om man rör (s) spelmonopol.
Citera
2007-04-30, 19:06
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meazury
Bra! Stötta de feta brittiska gubbarna som behöver med pengar att bygga slott med. Inte bra att stödja DJÄVULENS bolag, som ägs av folket och där allt överskott går till ungdomsrörelsen. Bra idé! Måste nog sprida den vidare...

PS. Det är inte Svenska Spels fel att de (vi) har så låga odds. Det är regeringen som bestämmer sådant.

Hellre det än att man stödjer S och deras förstörelselusta av Sverige
Dessutom använder de spelinkomsterna till suspekta objekt som att stödja omstörtande verksamhet i landet, import av invandrare exempelvis!
Citera
2007-05-01, 00:38
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Hellre det än att man stödjer S och deras förstörelselusta av Sverige
Dessutom använder de spelinkomsterna till suspekta objekt som att stödja omstörtande verksamhet i landet, import av invandrare exempelvis!

Svenska spel ägs av staten, inte av sossarna.
Citera
2007-05-01, 01:03
Moderator
Lobengulas avatar
Det är ju fullkomligt obegripligt att staten ska äga ett spelbolag. Förhoppningsvis renodlas statens verksamhet under Alliansens mandatperiod.

Spel och lotterier ska naturligtvis vara helt fria för vem som helst att driva. Staten kan ha en kontrollfunktion för att tillse så att spelarna inte blir lurade.

Lite offtopic så har jag fascinerats av de spel som finns på 3:an, 5:an och 6:an. Ni vet, det sitter en bimbo med ett ordspel och man ska ringa ett nummer. Rätt svar vinner 20000 kr. Ordet man ska gissa på är t.ex.: *AM. Rätt svar kan alltså vara: DAM, GAM, KAM, LAM, RAM, TAM.

Förhållandevis ofta så är det det sista alternativet som slutligen blir det rätta. Hur kan man som spelare veta att de inte ändrar rätta svaret? Vad är vinstchansen? Hur mycket av insatserna går tillbaka till spelarna? Vem får vinsten? Nä det är en helskum spelform som måste genomlysas.
Citera
2007-05-01, 13:15
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Svenska spel ägs av staten, inte av sossarna.
Efter 70 år sitter staten och sossarna ihop.
Citera
2007-05-02, 06:45
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag har precis gått med i Kombilotteriet. Störst chans att bli miljonär av alla lotterier har jag förstått.
https://www.kombilotteriet.se/iuware.aspx?pageid=71

Det är en ren lögn. Faktum är att jag för cirka två år sedan anmälde kombilotteriet till Konsumentverket. Naturligtvis brydde de sig inte om min anmälan. Här är i alla fall vad jag då skrev:

Socialdemokratiska Kombilotteriet ljuger i sin marknadsföring. På sin hemsida www.kombilotteriet.se utger de sig för att ge störst chans för att bli miljonär på en lott. Det är falskt.

www.unibet.com får inte marknadsföra sig i Sverige. Likväl så är det fullt lagligt för svenskar att spela på deras spel. Unibet är på många sätt en "svensk" leverantör av spel, trots ett marknadsföringsförbud.

Kombilotteriet har fyra miljonchanser på 180000 lotter. Unibet har sex miljonchanser på 2000000 lotter. Kombilotteriet tar 200 kr/lott, Unibet tar 25 kr/lott.

Räknar man om lottpriset så att de motsvarar varandra så blir chansen på en miljonvinst:

Kombilotteriet: 4/180000 = 0.0000222
Unibet: 6/250000 = 0.000024

Det är alltså 8.1% högre sannolikhet att få en miljonvinst på Unibet.

Jag hoppas att Konsumentverket vågar sätta konsumentens intressen högre än politiska särintressen. Reklamen är lögnaktig och vilseleder konsumenten. Unibet har inte en chans att försvara sig då det förmodligen skulle räknas som marknadsföring. Det luktar väldigt illa att landets styrande parti kan ljuga och dölja sanningen genom att förbjuda motpartens argument.
Citera
2012-07-26, 23:13
Medlem
Bumpar Gammal tråd!

Intressant ämne!

Vet du vad det är för Vinstchans på Svenska spel?

Har det hänt nånting med monopolet nu när regeringen har suttit ett bra tag?
Citera
2012-07-29, 11:17
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexunderground
Bumpar Gammal tråd!

Intressant ämne!

Vet du vad det är för Vinstchans på Svenska spel?

Har det hänt nånting med monopolet nu när regeringen har suttit ett bra tag?

Tror inte att det har förändrats ett dugg. För att det ska ske så krävs det att lotteri-kunderna är rationella och väljer de lotterier som ger högst väntevärde. Men är man rationell så köper man inga lotter alls, således handlar konkurrensen snarare om marknadsföring än om vilka produkter man erbjuder.
Citera
2012-07-29, 11:50
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Tror inte att det har förändrats ett dugg. För att det ska ske så krävs det att lotteri-kunderna är rationella och väljer de lotterier som ger högst väntevärde. Men är man rationell så köper man inga lotter alls, således handlar konkurrensen snarare om marknadsföring än om vilka produkter man erbjuder.

Allt jävla skit som vi sossar har bidragit till tar den moderatledda regeringen väl vara på!
Det som var bra däremot, under sossarnas tid i regeringställning, det ändrar de på till det sämre.
Citera
2012-07-29, 14:31
Medlem
black-swans avatar
Citat:
A-lotterierna är socialdemokraternas okända sedelpress. Socialdemokraterna tjänar årligen 80 miljoner kronor på lotterierna, vilket finansierar knappt hälften av verksamheten. Därmed är socialdemokraterna en av spelmonopolets verkliga vinnare.
Källa:http://www.dn.se/ekonomi/spelmonopolets-verkliga-vinnare-1.293590

Folkrörelsernas Lotteribyrå Ekonomisk förening heter Koncernmodern som även har dotterbolagen A-lotteriernas Utvecklings AB samt Folkrörelsernas Distribution i Stockholm AB.

Siffror de bästa (2008) respektive sämsta (2005) siffrorna för A-lotterierna AB under åren 2008-2005
Omsättning (tkr): 35 641 - 22 925
Res. e. fin.netto (tkr): 5 312 - 570
Summa tillgångar (tkr): 44 140 - 11 829
Summa Skulder (tkr): 34 560 - 11 845

Källa: Affärsdata

Enligt deras redovisning fick SAP in 53 280,9 (tkr) från lotteriverksamhet.
Källa: http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/ekonomi/Int%C3%A4ktssammanst%C3%A4llning%20Socialdemokrate rna%202008.pdf

De andra två dotterbolagen kammar in någon miljon per år. Det handlar dock knappast om några 80 miljoner till SAP (och SSU) som det står angivit i artikeln. De summor jag räknat på understiger med marginal de 53-80 miljoner som de inkasserar årligen. Hur resterande pengar kommer till SAP vet jag inte, men det är av lägre relevans.
Citera
2012-07-29, 15:57
Medlem
Robin Woods avatar
En bra idé med lotteri, vilket nationella skulle börja med också!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in