2013-09-06, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Nä hoppas du inte tog illa vid.
Jag har tyckt det var kul nämnligen, att en annan herre och du själv tidigare (ett-två år sedan) inte har gillat när jag har lagt fram SmcFanControl som förslag att dra upp hastigheten på fläkten.

När jag har gjort det förut så har jag hamnat i blåsväder mellan dig och den andra herren, men det har mest varit på kul vilket gör att jag alltid namner just er, dock att jag varenda gång glömmer bort namnet på den andra herren.

Tog inte illa vid mig utan blev mest lite fundersam på vad du menade.

Som jag redan skrivit så har jag vad jag kan minnas, opponerat mig mot att folk får för sig själva, eller via råd, att börja labba med fankontrollen själva om det inte finns direkta orsaker till det, bara för att de tycker att deras MacBook Pro är för varm och de oroar sig för det fast det är en helt normal temp som datorn är konstruerad för att tåla. Känns rätt onödigt för mig att själv ge sig in och labba då, men har man faktiskta problem att ha datorn på knäet för att den blir så varm (även om det är en normalt hög temp p g a belastningen av program) så är det ju en annan sak. Själv skulle jag nog välja att bara ha nåt enkelt att lägga emellan, som en tidning t ex.
Citera
2013-09-09, 03:51
Medlem
Får man fråga vad era temperaturer ligger på?

jag har en Mid 2010, som jag inte ens kan använda flash på, tempen går upp och jag får fel som ser ut som att det är något fel på grafikkortet. Allting funkar dock perfekt i Windows... och klarar alla test osv..

Min erfarenhet är att fläktsensorerna är helt värdelösa och man måste upp i riktigt höga temperaturer innan de börjar snurra om man inte har LubbusFanControll eller SmcFanControll.

Idlar aldrig lägre än 45C och max 100C

Funderar på att byta kylpasta dock, hela datorn har nyss varit uppskruvad så det finns inte direkt något damm.

Till TS
jag tror "våra" datorer är såhär. förstår inte hur man inte kan få svalare datorer idag utan att behöva fläkten uppe i 5k RPM
Citera
2013-09-09, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Får man fråga vad era temperaturer ligger på?

jag har en Mid 2010, som jag inte ens kan använda flash på, tempen går upp och jag får fel som ser ut som att det är något fel på grafikkortet. Allting funkar dock perfekt i Windows... och klarar alla test osv..

Min erfarenhet är att fläktsensorerna är helt värdelösa och man måste upp i riktigt höga temperaturer innan de börjar snurra om man inte har LubbusFanControll eller SmcFanControll.

Idlar aldrig lägre än 45C och max 100C

Funderar på att byta kylpasta dock, hela datorn har nyss varit uppskruvad så det finns inte direkt något damm.

Till TS
jag tror "våra" datorer är såhär. förstår inte hur man inte kan få svalare datorer idag utan att behöva fläkten uppe i 5k RPM

De temper du uppgav, idel 45 och max 100 är väl ungefär vad jag har på min MBP mid -09, och det är nog helt normalt beroende på vad man belastar datorn med, och alltså inget att oroa sig för. Ja i alla fall förstår jag inte varför man skulle oroa sig för 45 grader vid idle? Den tempen ungefär kan ju min dator ligga på en hel dag vid t ex surfning och då ligger fläktarna också på tomgångsvarvtalet 1900-2000 rpm och är helt ohörbara.
Citera
2013-09-10, 23:24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prive
Tjena!

Jag vet att det är normalt för en macbook att bli varm men ibland stiger min macbook pro retina 15'' 2.3ghz från 60-80grader bara när jag gör vanliga saker som skypar, spotify och dylikt..

är detta fortfarande normalt eller bör jag vara orolig???

Normalt, visst men bra är det inte.

Spotify är beroende av flash vilket är dåligt portat till osx och linux och skype är känt för att dra mycket cpu på macen, även när det bara idlar.

http://community.skype.com/t5/Mac/Skype-heat-fan-high-cpu-usage-issues-in-Lion-OSX/td-p/41264
Citera
2013-10-12, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Klicka på fliken processor, så listar du i fallande ordning de program som tar kraft:
https://dl.dropbox.com/u/5601617/Sk%C3%A4rmavbild%202012-08-12%20kl.%2017.48.33.jpg

Nu är min mac varm så inni i helvetes varm. Kör utan laddaren och har tittat på den fliken du länkar till, det enda som äter upp processorn är safari. webbinnehåll, den pendlar på mellan 30- 50, allt annat är dött, hade jag vetat hur man tar screen shot hade jag gjort det men någon kan förklara hur man gör det.
Citera
2013-10-12, 18:10
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Nu är min mac varm så inni i helvetes varm. Kör utan laddaren och har tittat på den fliken du länkar till, det enda som äter upp processorn är safari. webbinnehåll, den pendlar på mellan 30- 50, allt annat är dött, hade jag vetat hur man tar screen shot hade jag gjort det men någon kan förklara hur man gör det.

Screenshot: Shift Command 3. Shift Command 4 låter dig själv markera den skärmyta du vill printa.
Citera
2013-10-13, 08:09
Medlem
http://imgur.com/ryeW434
Senast redigerad av Klingende.Mynt 2013-10-13 kl. 08:27.
Citera
2013-11-09, 23:45
Medlem
Davvabois avatar
Om du sitter med den i knät eller liknande så är det stor sannolikhet att fläkt insuget täpps för o därför får datorn ingen kall luft!
Citera
2014-01-28, 15:08
Bannlyst
Ska datorjäveln blir stekhet för att man kör utan laddare?
Citera
2014-01-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Ska datorjäveln blir stekhet för att man kör utan laddare?

Nej, datorn blir inte stekhet för att man kör utan laddare utan för att den gör tyngre saker vilket gör att processor och grafikkort blir varma.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in