2012-08-11, 15:59
Medlem
Glorkass avatar
Det är ju bilden i sista rutan som kan uppfattas stereotyp. Att hävda att främmande namn är svåra att stava till går ju knappast att hacka på. Tecknaren har av nån anledning valt(kanske ironiskt, för hon är väl lite av en vänstertyp?) att rita den klassiska karikatyren av en afrikan, med bastkjol, hydda och ben genom håret. Motsvarigheten till att rita en fransman med basker, randig tröja och baguette under armen. Alla vet att en afrikan och en fransman inte ser ut så i verkligheten, men ändå förstår man vad som åsyftas. Problemet uppstår när en afrikan (afrosvenskarnas riksförbund?) i Sverige läser serien och blir förbannad....

Rätt uppenbart att hon inte menar nåt illa med serien, hade hon ritat ett afrikanskt barn i märkeskläder på en skateboard i en välbärgad Nairobi-villaförort så hade hon kommit undan... Men då hade ju serien varit lite märklig...

Hon kunde förstås ha ritat ett realistiskt fadderbarn, i en trasig t-shirt i en kåkstad, men det vetefan om hon hade kommit undan med det heller? Finns säkert folk som anser att det är en stereotyp att avbilda Afrika som fattigt.
Citera
2012-08-11, 16:13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Lise Myhre är kanske för gammal för att ha gått i PK skola?
Citera
2012-08-11, 16:27
Medlem
Ja det är verkligen rasistiskt att teckna en serie där den vita framställs som en idiot som inte ens kan stava till namn. Jag tar jävligt illa upp av denna nidbild som målas upp av oss vita europeer.

Undrar i vilken form en svart får avbildas för att vara godkänd av censurmänniskorna i vårt samhälle?? I kostym boendes i ett palats och sittande framför datorn emottagandes ett mail från brevskrivaren?? Kan sätta en miljon på att nån klagat då med och sagt att det är ett hån mot fattiga osv.

edit:fel
Senast redigerad av evanderross 2012-08-11 kl. 17:18.
Citera
2012-08-11, 16:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Knasigt av DN att beklaga publiceringen. Jag uppfattade serien som att huvudpersonen, Nemi, visade hur korkad och fördomsfull hon är. Det börjar bli jobbigt med den här dagisfrökenmentaliteten

Hade du läst fler Nemi-strippar hade du insett att hon vare sig är särskilt korkad eller ens fördomsfull. Eller jo, det är hon men då gäller det "vanliga tjejiga tjej-tjejer".
Citera
2012-08-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Jo, den är väl inte helt p.k. men ingenting jämfört med t.ex. "Tintin i Kongo"

Hur Tintin är relevant ser jag dock inte, då Tintin i Kongo skrevs 1931 och skrevs utifrån den bilden Herge hade av afrikaner. Då han aldrig varit där så gick han helt enkelt på vad som berättades till honom.

OnT: tror som en annan postare att det var den sista bilden som var för stereotypisk och inte att barnet hade ett konstigt namn.
Citera
2012-08-11, 18:28
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagodjuret
även om du inte tycker att det är olämpligt så är det väl inte jättesvårt att gissa vad dom syftar på?
Antingen är det att afrikaner har svåruttalade namn, eller att barnet avbildats på ett "kränkande" sätt.
Hur fan ska man då egentligen avbilda afrikaner? Riktiga foton eller?
Citera
2012-08-11, 18:30
Medlem
appe-s avatar
Jag förstår inte vad som är beklagligt? Vad är fel med strippen? Att man som svensk har svårt att uttala namnet på folk i icke-svensktalande länder är varken konstigt eller rasistiskt.

VEM anmäler något sånt här, och VEM försöker kväva så pass trivial humor?

Med all respekt till afrikaner som säkerligen har lika svårt att uttala våra namn, som vi har med deras.

Trrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaammmmmms.
Citera
2012-08-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Jag förstår inte vad som är beklagligt? Vad är fel med strippen? Att man som svensk har svårt att uttala namnet på folk i icke-svensktalande länder är varken konstigt eller rasistiskt.

VEM anmäler något sånt här, och VEM försöker kväva så pass trivial humor?

Med all respekt till afrikaner som säkerligen har lika svårt att uttala våra namn, som vi har med deras.

Trrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaammmmmms.

Det är avbildningen av fadderbarnet som anses kontroversiellt.

Glorkas svarar perfekt på detta.
Citera
2012-08-11, 18:32
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
Det är avbildningen av fadderbarnet som anses kontroversiellt.

Glorkas svarar perfekt på detta.
Ah, jag förstår. Det är klart att en stereotyp kan uppfattas negativt.
Citera
2012-08-11, 18:45
Medlem
Adversariuss avatar
Precis som Glorkas sade så känns det rätt onödigt att avbilda en afrikansk unge med bastkjol och benknota i håret utanför en basthydda, vilket jag förmodar är det som ansågs som olämpligt. De har, tro det eller ej, kläder i Afrika också.
Citera
2012-08-11, 19:18
Medlem
OP.Andersons avatar
Men det är ett fadderbarn så det ska ju inte ha särskilt mycket kläder på sig, så jag förstår inte vad problemet är. Om man skulle teckna en amerikan som fet så skulle ingen bry sig.
Citera
2012-08-11, 19:49
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Precis som Glorkas sade så känns det rätt onödigt att avbilda en afrikansk unge med bastkjol och benknota i håret utanför en basthydda, vilket jag förmodar är det som ansågs som olämpligt. De har, tro det eller ej, kläder i Afrika också.
Varför är det fel?

Nemi är tecknat i en simpel och övertydlig stil. Tecknaren ville i det här fallet illustrera ett fattigt fadderbarn från Afrika. Resultatet blev simpelt, tydligt och kanske lite komiskt.

En författare med en realistisk stil kanske hade målat en sorgsen unge med trasiga kläder och flugor krypandes i ansiktet.

Du hade kanske föredragit det senare alternativet, eller något annat helt och hållet. Svaret är att läsa en annan serie och ignorera det du inte gillar.
Senast redigerad av Sigma:R 2012-08-11 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in