Jag och min sambo har börjat spara till en bil i 100 000-kronorsklassen. Vi har för tillfället 50 000 tillsammans på våra lönekonton. De här pengarna vill jag ha i ett sparkonto där det är fria uttag, då vi har en gammal bil som förr eller senare kommer bli obrukbar.
Jag vill däremot inte ha ett sparkonto i den bank vi har nu (en av de fyra stora), då det finns sparkonton i mindre banker med så mycket bättre ränta (Ikano m.fl).
Det jag behöver veta är om min bank kommer se att jag har ett sparkonto hos någon annan? Om några månader ska jag förhandla ner priset på bolånet, och då har jag känslan av att det är en fördel att ha allt samlat i samma bank, då jag blir mer attraktiv som kund för banken. Detta oavsett om jag kommer stanna kvar i min nuvarande bank, eller byta till en som ger mig en bättre boränta.
Det kommer ju såklart ligga som en post på transaktionshistoriken att jag fört över pengar till en annan bank, men om jag inte nämner det till banken så borde de väl inte få reda på att jag "vänsterprasslar"?
Ja, så klart kollar de dina konton och ser transaktion till annan bank om de skall bestämma en ny låneränta.
Men vänd på det, det är du som har förhandlingssitsen. När du skall förhandla om bolånet så begär du en bättre ränta och då vill de gärna att du samlar tillbaka dina sparkonton till deras bank igen, så kan de ge dig ränterabatt.
Men.. utan att veta vilken storbank du har, så har i alla fall min bank ränte- och andra rabatter baserat på hur många funktioner du har hos de.. (bolån, lönekonto, pensionsspar, försäkringar etc).
Så jag var "tvungen" att ha mitt lönekont där om jag ville ha högsta rabattsatsen, men jag var tydlig med att om de inte höjer räntan på sparkontot så kopplar jag autogiro till mitt tidigare sparkonto med högre ränta i annan bank. Och de hade de inga rabattregler för.
Men tänk även på, att sparränta på ca 50 000 kr på ett år.. småpengar som varken gör till eller från i bilköpet. Så prioritera förhandlingen av bolånet. Du kan ju även belåna upp lite till på bostaden då ni skall köpa bil.