Citat:
Ursprungligen postat av mezaint_butelj
har kommit över en liter färgborttagningsmedel med gbl.. take off heter den.. på burken står endast INNEHÅLL: GAMMA-BUTYROLAKTON.. frågan är nu innehåller den bara det då?? det är en lite seg klar kanske något ljusgul vätska. luktar lite sött lösningsmedel.. massa annat skräp i?
GBL ska vara en nästintill färglös vätska med oljig konsistens, kanske lite ljusgul.
Låter som du kan ha tur där, ska du koka så är det i princip bara att ta 30 gram NaOH (Natriumhydroxid), lös upp den i 100 ml Absolutvodka eller annan ren 40%:ig sprit, därefter tillsätter du 65ml Gamma Butyrolakton.
Sen kokar du det i en rostfri kastrull, du ska koka det tills det blir en tjockflytande vätska, som nästan vill stelna. Då tillsätter du några milliliter vatten och slutar koka, och bör ha en så koncentrerad GHB lösning du kan få utan att det är i fast form.
Kolla pH värdet med sådana här pH remsor man brukade ha på kemin i plugget, det ska vara 7 - d.v.s neutralt, om det inte är det kan du antingen tillsätta lite mer GBL och koka en stund till och upprepa denna procedur tills överskottet av NaOH reagerat, eller så kan du neutralisera överskottet av NaOH genomk att tillsätta lite syra (Exempelvis citronsyra löst vatten eller svag saltsyralösning, men citronsyra är bättre smakar godare eftersom NaOH + HCl = NaCl, dvs SALT!!!!).
Receptet ovan är korrekt, men jag ber er observera att det är olagligt att tillverka GHB i Sverige och det är inget som jag uppmanar till och har själv inte pysslat med det sen det blev förbjudet, och nej jag har ingen GBL och jag vet inte var man får tag i det heller.