2014-10-15, 19:22
Medlem
hundensårs avatar
Jag tror att projektet är dödfött. Och orealistiskt. Kanske kan det fungera som ngt slag undergroundgrej för högerextrema.
Personligen anser jag att vissa saker bör förbigås med... balanserad tystnad från konstnärsvärlden.
Citera
2014-10-15, 20:03
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jag tror att projektet är dödfött. Och orealistiskt. Kanske kan det fungera som ngt slag undergroundgrej för högerextrema.
Personligen anser jag att vissa saker bör förbigås med... balanserad tystnad från konstnärsvärlden.

Det där resonemanget förstår inte jag??? Har du en aning om hur många mänskliga tragedier som har blivit dramatiserade på både det ena och det andra sättet. Jag tror inte riktigt du har tänkt igenom din kommentar för vad är det som är så självklart att dramatiseringen skulle bli någon sorts undergroundpropaganda för Breiviks handlingar och politik?

Ta Åsne Seierstads lysande bok om både Breivik, hans offer, Breiviks handlingar och rättegång, denna över 500 sidor tjocka bok tar inte ställning utan bara berättar som det var på ett neutralt, detaljerat och oerhört fängslande sätt. Det är med andra ord precis tvärtom, det finns så mycket konstnärligt och kulturellt man kan göra av hela den här tragedin att det inte går att beskriva i korta ordalag.
Citera
2014-10-15, 21:02
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det där resonemanget förstår inte jag??? Har du en aning om hur många mänskliga tragedier som har blivit dramatiserade på både det ena och det andra sättet. Jag tror inte riktigt du har tänkt igenom din kommentar för vad är det som är så självklart att dramatiseringen skulle bli någon sorts undergroundpropaganda för Breiviks handlingar och politik?

Ta Åsne Seierstads lysande bok om både Breivik, hans offer, Breiviks handlingar och rättegång, denna över 500 sidor tjocka bok tar inte ställning utan bara berättar som det var på ett neutralt, detaljerat och oerhört fängslande sätt. Det är med andra ord precis tvärtom, det finns så mycket konstnärligt och kulturellt man kan göra av hela den här tragedin att det inte går att beskriva i korta ordalag.

Har inte läst Seierstad. Kanske borde jag göra det.
Principiellt är dock ett iscensättande av Utöya för färskt och spekulativt. En skarp risk är att hamna i ogenomtänkta schabloniserande känslofällor. Tror det gemensamma mänskliga samfundet ännu saknar ord och verktyg för att egentligen beskriva vad som hände under några psykotiska timmar i Norge för bara tre år sedan. Vi behöver mogna innan dess.
Citera
2014-10-15, 23:15
Medlem
jamesdeans avatar
Det finns definitivt material till både filmer och TV-serie. En idé skulle kunna vara en film/serie som fokuserar på barnen som var på ön. T.ex en TV-serie där varje avsnitt följer en viss persons dagar/veckor fram till Utöya. Eller en film med flera olika sekvenser där man får följa olika människor som var på Utöya i veckorna fram tills de åkte till ön och sen se hur de seperata historierna binds samman när de olika karaktärerna väl träffas på ön.

En annan idé skulle kunna vara en serie eller film som handlar om Brevik som ungdom/ung vuxen, där man får se honom formas och hur han blev den han blev.

Det skulle alltså inte nödvändigtvis behöva handla om, eller ens innehålla, själva massakern i sig. Filmen/serien i det första stycket skulle kunna avslutas innan själva massakern, kanske att slutscenen är att Brevik sitter på båten på väg till ön. Brevik sitter på båten, det kommer personal och kollar biljetterna. Brevik visar sin biljett och ler. Rulla eftertexterna. Typ. Det skulle nästan kännas kusligare så, att man som tittare har lärt känna de här personerna och vet vad som är på väg att hända när man ser brevik le.
Citera
2015-04-03, 10:13
Medlem
aMagicMamas avatar
En 22 episoder lång tv serie om hans liv från barn till vuxen med alla händelser som har format hans person. det behöver inte vara stora händelser såklart, mycket med hans familj och sånt. Men inte så att han framstår som ett offer utan som en galen och ångestfylld typ.
I slutet av varje avsnitt får man se ett utav hans offer i en lycklig stund i hennes eller hans liv och där det slutar med att det spelas upp i slow motion till en känslosam melodi.

Måste förresten inte Breivik godkänna om han ska porträtteras?
Citera
2015-04-03, 11:41
Medlem
Intressant frågeställning.

Man kan jämföra med t.ex serien "Lasermannen" som blev väldigt lyckad. Breivik spelar väl i ungefär samma liga vad gäller personliga egenskaper (whacko som får idéer), låt vara att utfallet blev värre. En liknande dramatisering kan nog funka.

Det som behövs är nog en tids karantän för att tvätta bort de eventuella politiska övertonerna som florerat. Flera debattörer har ju på ett mycket motbjudande sätt försökt göra Breivik till "antifeminist" (!) och annat för att få fram sina egna poänger. När debattklimatet har förändrats tror jag att det finns bättre förutsättningar för att se Breivik och hans dåd i ljuset av sig självt, så att säga.

Tack för tipset om Seierstads bok. Det är en författare jag har verklig respekt för. Inte minst för den här kulturinsatsen:
https://www.youtube.com/watch?v=8wiWiyngBLg
Citera
2015-04-30, 19:48
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Skulle vilja se ett dataspel, där man kan få spela rollen som Breivik och så att säga gå i hans fotspår.
De flesta dataspel går ju ut på att skjuta ihjäl så många som möjligt, så vad Breiviks dåd mest
av allt liknar är just ett dataspel.
Vilket var självklart då Breivik var en flitig spelare själv.
Det är ju alltid bra att öva i en datasimulering först innan man agerar i verkligheten.
Själv spelade jag på 90-talet ett spel kallat "Blood".
Och nu efterlyser jag ett spel som är lika brutalt.

Det nya med Breivik var väl att han var en kvinnomördare i första hand, då kanske
70 procent av de han dödade var kvinnor.
Ett nytt dataspel som går ut på att Breivik är hjälten som skall döda så många kvinnor som möjligt
är också synnerligen relevant i det förfärliga matriarkat vi har.

Ett annat argument för en dokumentär i dataspelsform är ju att det inte finns några
videoupptagningar av de politiska avrättningarna.
Breivik missade att ha en videokamera på sig.
Hade jag varit Breivik, hade jag filmat hela förloppet och lagt ut på internet.
Det hade kunnat uppmuntra andra att göra liknande saker.
Om ett par år kommer det säkert filmer om Breivik som får många att betrakta honom
som en skadedjursutrotare.
I den filmen skulle jag vilja spela huvudrollen.

Jan Fyhrholdt
Citera
2015-05-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Skulle vilja se ett dataspel, där man kan få spela rollen som Breivik och så att säga gå i hans fotspår. (---)
Bortsett från det uppenbart sociopatiska i det här svaret, så väcker det en intressant tanke: är dataspel den ultimata formen av "alternate history"?

Svaret är förvisso enkelt om man ser till spel som Civilisation och dylikt, men i det här fallet blir det intressant för att det är så småskaligt. Skickliga spelare kommer förmodligen att lyckas ta sig vidare och nedkämpa även polisens insatsstyrka. Ytterligare någon kommer att ta sig i land och fortsätta förödelsen. Ger det något nytt ljus till berättelsen? Överlever Breivik i något av fallen?

Genom att dataspelifiera en händelse, så har vi gett den en mångfald av möjliga slut. Är det månne den fulländade formen av fiktionalisering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in