2012-08-06, 00:20
Medlem
IlDuceBerlusconis avatar
Hej,
jag har fått en intressant fråga framför mig. En person har av en annan person påståtts vara avliden. Jag har inte alla detaljer klara, men jag tror att det både uppgiftslämnaren och den påstått döde hade en affärsrelation. Som konsekvens av detta påstående har den påstått döde lidit ekonomisk skada. Hur angrips detta på bästa sätt?
Inledningsvis tänkte jag på förtal, men rekvisitet "...uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning..." känns inte helt uppfyllt. Tror ni som jag i det? Har också funderat på bedrägeri. Inser givetvis att informationen om de bådas affärsförhållande är väl knapphändig för att någon ska kunna uttala sig med säkerhet... Framför allt kanske man kan förvänta sig svårigheter i bevishänseende?
Och, eftersom att så många här på FB är så duktiga på juridik; känner ni till ngt rättsfall på området skulle det vara mycket välkommet!

Tack på förhand,

/T
Citera
2012-08-06, 01:02
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDuceBerlusconi
Hej,
jag har fått en intressant fråga framför mig. En person har av en annan person påståtts vara avliden. Jag har inte alla detaljer klara, men jag tror att det både uppgiftslämnaren och den påstått döde hade en affärsrelation. Som konsekvens av detta påstående har den påstått döde lidit ekonomisk skada. Hur angrips detta på bästa sätt?
Inledningsvis tänkte jag på förtal, men rekvisitet "...uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning..." känns inte helt uppfyllt. Tror ni som jag i det? Har också funderat på bedrägeri. Inser givetvis att informationen om de bådas affärsförhållande är väl knapphändig för att någon ska kunna uttala sig med säkerhet... Framför allt kanske man kan förvänta sig svårigheter i bevishänseende?
Och, eftersom att så många här på FB är så duktiga på juridik; känner ni till ngt rättsfall på området skulle det vara mycket välkommet!

Tack på förhand,

/T

tror att det faller då den som blivit utsatt för handlingen är avliden det var ju ett fall mobbning som fick den utsatte att ta sitt liv mobbarna gick fria då offret avlidit dessutom så kan vissa brott bara anmälas och drivas av offret

med all sannolikhet så faller det du skrivit under något ovanstående om inte svårt att bevisa när offret har dött
Citera
2012-08-06, 01:33
Medlem
IlDuceBerlusconis avatar
Vet inte om det var jag som uttryckte mig otydligt (tror iof inte det...) men givetvis är inte den "påstått döde" död. Isf hade det väl såklart inte varit ngt problem med att säga att han är död!
Men visst, du har rätt i att åtal om ärekränkning endast kan väckas av den som blivit kränkt. Den infon är ju dock inte alls relevant här.
Citera
2012-08-06, 08:37
Medlem
Bergakungens avatar
Man kan ju spekulera i om den som påstått dödsfallet har haft ekonomisk vinning av lögnen. I så fall kan något av bedrägeribrotten vara aktuellt.
Citera
2012-08-07, 13:50
Medlem
IlDuceBerlusconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan ju spekulera i om den som påstått dödsfallet har haft ekonomisk vinning av lögnen. I så fall kan något av bedrägeribrotten vara aktuellt.

Viss ekonomisk vinning har han troligtvis haft. Dock tror jag att det är svårt att styrka att så är fallet. Men är ni, som jag, av uppfattningen att förtal inte kan vara aktuellet?
Citera
2012-08-07, 13:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDuceBerlusconi
Viss ekonomisk vinning har han troligtvis haft. Dock tror jag att det är svårt att styrka att så är fallet. Men är ni, som jag, av uppfattningen att förtal inte kan vara aktuellet?

Det blir nog svårt att visa skaderekvisitet i så fall. I så fall måste påståendet om personens död kombineras med något som är kränkande eller missaktande. "Är han död tog han nog livet av sig, eftersom han hade tagit ut en stor livförsäkring" kanske kan vara förtal, men det är väl knappast möjligt att driva den frågan, ens om den vore sann.

Jag hade nog gått bedrägerivägen i så fall. Det är dessutom en anmälan som åklagaren aktivt måste ta ställning till, förtalet får den förment döde driva själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in