2012-08-11, 20:04
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88kalleanka88
Var har du fått denna info från?

Från lag boken som kopierade en bit ifrån till denna tråden ser du ju svart på vitt fakta direkt från brottsbalken att dom inte får visitera dig bara för nåra misstankar. Måste som sagt vara mer konkret bevis, vet inte hur bra bevis de måste vara dock.. kanske räcker de med en tshirt av ett marijuana blad?

Dom måste ju skriva en rapport och lämna in till sina chefer om dom ska visitera nån (för dom måste gripa/omhänderta personen för att få lov att visitera).. då kan dom inte skriva som anledning "han såg mysko ut" eller nått sånt.. måste vara bättre som "kännde doften av marijuana" "han hadde röda ögon" osv.

Visste du att typ 90% av alla folk som åker i fängelse för droger i USA hadde aldrig blivit tagna om dom bara visste hur lagen fungerade. Dom släpper in poliser i sina hem när dom inte måste, låter polisen lura dom, skrämma dom, går med på att låta poliser söka igenom bilen, ibland erkänner dom bara när polisen frågar "do u have any drugs? or do i have to call the dog over here?" o dom kan inte få en hund dit ens hursomhelst.

Alla dom 90% som sitter i fängelse nu trodde lagen funka på ett sätt de itne gjorde.. om dom visste hur den funka igentligen hadde dom inte blivit tagna.

Så darför vill ja liksom veta var du får din info ifrån eller om de bara e att du tror de funkar så.

Det du klistrade in säger egentligen inte ett skit, det berättar bara vad en enskild polisman får göra i samband med ett gripande. Om du som vanlig Svensson gör ett envarsgripande mitt ute på gatan så får du också skyddsvisitera personen du griper, även allt som denne har med sig / på sig.

Vad som är intressant är vad en polisman inte får göra, vilket du inte berörde alls.

Brottsbalken är måttligt intressant, brottsbalken är ju det centrala i rättssystemet kan man säga. Men det finns betydligt mer detaljerade lagordningar. Du missade kanske den mest betydande av dom alla just angående detta, Polislagen.

Citat:
En polisman som med laga stöd griper eller frihetsberövar någon får enligt 19 § polislagen kroppsvisitera någon i den utsträckning som är nödvändig av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål ska kunna tas om hand, eller för att hans identitet skall kunna fastställas.

En polisman får också kroppsvisitera någon för att söka efter vapen eller brottsverktyg eller föremål som kan antas bli förverkade

Det sista stycket är det jag är ute efter. Det är jävligt relativt från person till person angående att bedöma om någon ser misstänkt ut och kan ha brottsverktyg på sig. Och brottsverktyg kan vara mycket, och en sådan rapport är inte svår att skriva.
Citera
2012-08-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajstryparen
Det du klistrade in säger egentligen inte ett skit, det berättar bara vad en enskild polisman får göra i samband med ett gripande. Om du som vanlig Svensson gör ett envarsgripande mitt ute på gatan så får du också skyddsvisitera personen du griper, även allt som denne har med sig / på sig.

Vad som är intressant är vad en polisman inte får göra, vilket du inte berörde alls.

Brottsbalken är måttligt intressant, brottsbalken är ju det centrala i rättssystemet kan man säga. Men det finns betydligt mer detaljerade lagordningar. Du missade kanske den mest betydande av dom alla just angående detta, Polislagen.

Det sista stycket är det jag är ute efter. Det är jävligt relativt från person till person angående att bedöma om någon ser misstänkt ut och kan ha brottsverktyg på sig. Och brottsverktyg kan vara mycket, och en sådan rapport är inte svår att skriva.

Intressant poäng med envarsgripande för vanliga svensson.
Fast till och med dom måste ju ha bra orsak till det.. tror jag skulle få massor av problem om jag gick runt och slumpmässigt valde ut folk att göra envarsgripande på bara för skojj skull.
Jag vet jag sa ordet *tror* dära vilket inte e så bra igentligen...

Men det du länkade från polislagen stöder ju det jag länkade från brottsbalken?
Det står att dom får bara visitera med laga stöd där med ju? Eller missförstod jag?
akademisk svenska e inte så lätt hah

Undrar om man skulle till exempel beställa ett sporeprint som används till svamp odling, och paketet blir sökt igenom av tullen och dom noterar sporeprintet.. vilket dom vet används inte för nått annat än att växa olagliga svampar.. men sporeprintet e lagligt så dom kan itne stoppa.. men skulle de räcka för att dom kan godkänna en hussransakan? och hur lång tid kan dom vänta isf innan dom gör husrannsakan?

Dom kan inte göra husransakan bara för att dom ser dig umgås mycket med en känd kran dock antar jag.. om dom sett dig ge pengar till han och du får tillbaka en liten påse som dom inte kan se igenom.. kan dom då göra husrannsakan för det kan ju vara en misstankelse.. eller måste dom först gripa personen på bar gärning och see att de var tex marijuana som köptes.. först då får dom göra husrannsakan ?
Citera
2012-08-14, 21:15
Medlem
Du missar poängen herr ts, det handlar inte om vad poliser får eller inte får göra utan att dom vet att dom gör vadfan dom vill utan konsekveser...

Dom plockar in folk på pissprov helt utan anledning och gör husranskan innan dom fått var osv...

Ett extremfall var en rave fest på midsommarhelgen i sthlm där pollise dök upp lördagmorgon och såg vad som försegick...

Då senare på kvällen kom det en feting razzia och alla absolut alla på hela festen radades upp och fick lämna UP...

Folk i scenen kan bekräfta att jag inte ljuger.
Citera
2012-08-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heptan
Du missar poängen herr ts, det handlar inte om vad poliser får eller inte får göra utan att dom vet att dom gör vadfan dom vill utan konsekveser...

Dom plockar in folk på pissprov helt utan anledning och gör husranskan innan dom fått var osv...

Ett extremfall var en rave fest på midsommarhelgen i sthlm där pollise dök upp lördagmorgon och såg vad som försegick...

Då senare på kvällen kom det en feting razzia och alla absolut alla på hela festen radades upp och fick lämna UP...

Folk i scenen kan bekräfta att jag inte ljuger.

Vet inte om det stämmer att polisen får göra vad some helst utan konsekvens.
Jag har hört några historier med om hur polisen blivit straffade för saker dom gjort..
Fast det är när det blivit rättegångar i domstolen.. domstolen straffar poliser mer än vad polis chefer gör antar jag.

Och vad jag läst i denna tråden.. alltid när polisen gjort nått fel har inte nån gjort klagomål mot polisen... självklart det inte blir konsekvens då.
Man ska gå till deras chef och klaga.. finns ju poliser som ser till att poliser inte gör nått dumt... som militär polis typ.

Sen en till grejj jag VET är så i usa iallfall och jag kan slå vad om att de är så i sverige med..
om polis olagligen söker igenom din bil/hus.. och hittar nått olagligt... är det mycket större chans du kommer undan om du skaffar en hyffsad advokat.

funderar om de hadde varit smartare sätta denna tråden i juridik forumet eller nått..
Citera
2012-08-17, 16:09
Medlem
Codens avatar
Citat:
Vet inte om det stämmer att polisen får göra vad some helst utan konsekvens.
Jag har hört några historier med om hur polisen blivit straffade för saker dom gjort..
Fast det är när det blivit rättegångar i domstolen.. domstolen straffar poliser mer än vad polis chefer gör antar jag.

Och vad jag läst i denna tråden.. alltid när polisen gjort nått fel har inte nån gjort klagomål mot polisen... självklart det inte blir konsekvens då.
Man ska gå till deras chef och klaga.. finns ju poliser som ser till att poliser inte gör nått dumt... som militär polis typ.

Sen en till grejj jag VET är så i usa iallfall och jag kan slå vad om att de är så i sverige med..
om polis olagligen söker igenom din bil/hus.. och hittar nått olagligt... är det mycket större chans du kommer undan om du skaffar en hyffsad advokat.

funderar om de hadde varit smartare sätta denna tråden i juridik forumet eller nått..

Smartaste hade nog varit om du slutade röka på och skaffade dig en ordentlig utbildning istället men skitsamma.

Du måste omedelbart sluta titta på "polisfilmer från USA" lagarna i Sverige och USA är inte lika för fem öre när det kommer till vad dom får och inte får göra samt vad som gäller som bevis så sluta tro att det kan jämföras omedelbart.

I Sverige råder fri bevisprövning så alla bevis en polis hittar är giltiga i en rättegång och det hjälper inte ett SKIT om beviset kommit fram på otillåten väg så länge polisen inte utövat brottsprovokation för DET är olagligt.
Det innebär INTE större chans för dig att slippa undan om du så har Sillen som advokat.

Polisen gör husis hos dig om dom vill göra det. Den enskilde polismannen har rätt att besluta om husis om det råder risk för att bevis kan undanröjas/brott håller på att begås. Kan inte den juridiska termen men det spelar mindre roll.
En polis behöver inte visa något papper och har rätt att kolla igenom dina fickor samt göra husis om han/hon misstänker brott och det går alltid att fejka genom att påstå att du ser drogpåverkad ut eller liknar en lyst person.

Spelar ingen roll om du gnäller i efterhand, polisen gör detta om dom vill och ingen kan hindra dom.

Case closed!
Citera
2012-08-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Smartaste hade nog varit om du slutade röka på och skaffade dig en ordentlig utbildning istället men skitsamma.

Du måste omedelbart sluta titta på "polisfilmer från USA" lagarna i Sverige och USA är inte lika för fem öre när det kommer till vad dom får och inte får göra samt vad som gäller som bevis så sluta tro att det kan jämföras omedelbart.

I Sverige råder fri bevisprövning så alla bevis en polis hittar är giltiga i en rättegång och det hjälper inte ett SKIT om beviset kommit fram på otillåten väg så länge polisen inte utövat brottsprovokation för DET är olagligt.
Det innebär INTE större chans för dig att slippa undan om du så har Sillen som advokat.

Polisen gör husis hos dig om dom vill göra det. Den enskilde polismannen har rätt att besluta om husis om det råder risk för att bevis kan undanröjas/brott håller på att begås. Kan inte den juridiska termen men det spelar mindre roll.
En polis behöver inte visa något papper och har rätt att kolla igenom dina fickor samt göra husis om han/hon misstänker brott och det går alltid att fejka genom att påstå att du ser drogpåverkad ut eller liknar en lyst person.

Spelar ingen roll om du gnäller i efterhand, polisen gör detta om dom vill och ingen kan hindra dom.

Case closed!

källa?
Citera
2012-08-18, 00:31
Medlem
Citat:
källa?
Jag har ingen källa att hänvisa dig till, men enligt min erfarenhet stämmer det Coden säger. Jag har inte personligen drabbats, men jag har ett par nära vänner som råkat ut för lagens långa arm. Kort och gott kan man säga att om polisen tror sig veta att du odlar, så slår de in din dörr.
Citera
2012-08-18, 00:33
Medlem
200kgs avatar
Misstanke om brott.
Citera
2012-08-18, 04:06
Medlem
vad händer om man monterar fällor innanför dörren typ som en yxa som faller ner eller nått så går polisen in och får en yxa i huvudet kan man åka dit för nått då?
Citera
2012-08-18, 08:05
Medlem
Citat:
Är du säker att dom inte hadde rannsakningsrätt?
dom kanske inte bara är tvungna att visa papperen äver om dom har det?
tror inte dom måste visa.

och misstänkt är inte tillräckligt för att söka igenom nån iaf inte i usa..
alltså.. jag har svårt att tro att sverige har sämre polis än usa.

plus att om dom inte behöver nån anledning..
då kan dom ju vända up o ner o rota i alla hem i hela sverige.. bara för o ha skojj..
inget som stoppar dom

ja skullevilja köpa en lag bok.. där man kan läsa alla lagar i sverige..
vet nån var de finns?

Och i Irak får man piskstraff. Vad fan har det med Sverige att göra?
En lagbok kan du låna på biblioteket eller så söker du bara på internet och hittar allt.
Citera
2012-08-18, 08:07
Medlem
Citat:
källa?

Det är väl snarare du som borde skaffa en källa till dina påståenden. Hur liten är du om du inte förstår att Sverige och USA är två helt olika länder?
Citera
2012-08-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon
Det är väl snarare du som borde skaffa en källa till dina påståenden. Hur liten är du om du inte förstår att Sverige och USA är två helt olika länder?

Jag har ju visat källa.. kopierat text direkt från polislagen och brottsbalken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in