Annie (Lööf, C) möter Mats (Odell, KD), som vickar för Göran (Hägglund) medan han är i Brasilien och klimatfestar på stranden, nånstans i Rosenbads korridorer:
Annie:
- Heeej Mats! Vad roligt att du bytt glasögon, de där häftiga bågarna klär dig bättre, de är liksom mer... rektangulära eller nåt!
Mats
- Nä, det här är ju samma bågar som jag alltid haft(?)
A: - Men... Har du ändrat frisyr då? Jag tycker du ser så fräsch ut nu!
M: - Näe...
- Äh, då är det väl bara jag som är på gott humör idag då!
- Jahaa?
Du, Annie, jag måste prata med dig om gödselsubventionspropositionen 2012:01404b som ska läggas nästa vecka. 5.7 miljoner kronor skattelättnader för tolv kilometer kabel lagd på svenska åkrar, kan du inte gå med på det i utbyte mot att vi skaffar dig ett sånt där "Giraffe Desk" till ditt kontor här i Riksdagshuset? Jag blev så tråkad av grannarna på min semester hemma i Värnamo, jag behöver nånting att muta dem med till nästa år.
- Hmmmmmm, NEJ!
Inte mer än tre miljarder! Tre miljarder är allt jag kan ge dina kablar i Värnamo!
- Ööh, tre miljarder???
Okej??? Alltid hårt att förhandla med dig, men okej, jag ger mig då. Tre miljarder, lovar du det?
- Javisst, tre miljarder, det vet du väl att jag alltid håller alla mina löften, tjolahopp tjolahej tjola hoppsansa! Tre miljarder får du, det kan du slå dig i backen på. När jag fått mitt Giraffe Desk! (Tänk, jag har sparat 2.7 miljoner budgetkronor nu! Va tuff ja e!)
(Värnamo kommun bygger senare tre simhallar, och ishockeyrinkar i vild förtvivlan överallt tills de toppar elitserien. Mats Odell får en bronsstaty på centraltorget utanför Coop-Systemet-Socialförvaltningen-komplexet)
Senast redigerad av Fri 2012-10-08 kl. 22:08.