2005-03-19, 00:05
Medlem
tjoffemans avatar
Jag har frågat åtskilliga ingenjörer osv för att få klarhet i hur man definierar vridmoment utan att få en tillfredställande förklaring. Jag inser och fårstår skillnaden mellan tex 3 motorer på 1 Hkr varav den ena har ett litet vridmoment, den andra ett stort och den tredje väldigt stort. tex en glödstiftsmotor, en mopedmotor och en tändkulemotor. Så långt är allt klart. Men hur definierar man vridmoment egentligen......... vem kan
Citera
2005-03-19, 00:11
Medlem
MooGyMaNs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moment

tilläggas att det inte är en enhet i fysikalisk bemärkelse, snarare en storhet med enheten newtonmeter
Citera
2005-03-19, 00:22
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moment

tilläggas att det inte är en enhet i fysikalisk bemärkelse, snarare en storhet med enheten newtonmeter

Man tackar, men kan man inte förklara det på nåt enklare sätt
Citera
2005-03-19, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjoffeman
Jag har frågat åtskilliga ingenjörer osv för att få klarhet i hur man definierar vridmoment utan att få en tillfredställande förklaring. Jag inser och fårstår skillnaden mellan tex 3 motorer på 1 Hkr varav den ena har ett litet vridmoment, den andra ett stort och den tredje väldigt stort. tex en glödstiftsmotor, en mopedmotor och en tändkulemotor. Så långt är allt klart. Men hur definierar man vridmoment egentligen......... vem kan

Effekten (hästkrafter) är en funktion som beror på vridmomentet(Newtonmeter) och varvtalet(eg. vinkelhastighet, radianer/sekund).

effekt = vridmoment * varvtal

Om de tre motorerna ska ha samma effekt men olika vridmoment, måste alltså maxeffekten infinna sig vid olika varvtal.
Citera
2005-03-19, 04:27
Medlem
dIRe_s avatar
Vridmoment är nära besläktat med hävarm.

Säg att jag sitter på en gungbräda. Jag väger 900 newton och sitter 2 meter ut på den ena sidan av gungbrädan.

----------A----o-----

A är då mitten av gungbrädan och "o" är jag som sitter där, 2 meter ut. Momentet medurs vid punkt A = 2 * 900 = 1800Nm.

För att få gungbrädan i jämvikt så kan jag koppla en motor på 1800Nm (900N * 2m) som snurrar moturs till mitten av gungbrädan (A). Momentet vid punkt A blir då:

A = 2 * 900 - 1800Nm = 0, och då är brädan i jämvikt.
Citera
2005-03-26, 00:45
Medlem
Ein moment bitte

Sambandet mellan effekt, vridmoment och varvtal ser ut så här;

Mv [Nm] = 95.5x10^5 x P[W]/n[varv/s]

95.5x10^5 är en konstant bara, kolla på kvoten P/n (effekt/varvtal)
Så vridmomentet är proportionellt mot effekten, och omvänt proportionellt mot varvtalet. Tänk på en växellåda, växlar du ner till 2:1 får du dubbelt så mycket vridmoment (i en ideal låda, utan förluster) , men halva varvtalet.
Men effekten är densamma.

Dina tre motorer i exemplet, alla med maxeffekt 1 hk=736W;

Glödstiftaren varvar 30000 r/min
Moppemotorn varvar 5000 r/min
Tändkulemotorn varvar 100 r/min

Så får glödstiftaren 30000/100=300 ggr lägre vridmoment än tändkulemotorn,
och moppemotorn 5000/100=50 ggr lägre.
Citera
2005-03-26, 02:13
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Sambandet mellan effekt, vridmoment och varvtal ser ut så här;

Mv [Nm] = 95.5x10^5 x P[W]/n[varv/s]

95.5x10^5 är en konstant bara, kolla på kvoten P/n (effekt/varvtal)
Så vridmomentet är proportionellt mot effekten, och omvänt proportionellt mot varvtalet. Tänk på en växellåda, växlar du ner till 2:1 får du dubbelt så mycket vridmoment (i en ideal låda, utan förluster) , men halva varvtalet.
Men effekten är densamma.

Dina tre motorer i exemplet, alla med maxeffekt 1 hk=736W;

Glödstiftaren varvar 30000 r/min
Moppemotorn varvar 5000 r/min
Tändkulemotorn varvar 100 r/min

Så får glödstiftaren 30000/100=300 ggr lägre vridmoment än tändkulemotorn,
och moppemotorn 5000/100=50 ggr lägre.

Nu börjar det klarna, efter sisådär 20 år
Tack så väldans mycket. Det var ju ganska basic och inte speciellt invecklat, i alla fall principen. Och glad påsk !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in