Tja. har en hankatt på drygt 2år snart, i början så var han lite vilsen i vårat hem och kissade lite varstans, men med tålamod och mycket "piss-off" så fick vi han att lära sig toalådan riktigt, och har sedan dess kissat enbart i den.
Nu de senaste 1-2 veckorna så har han börjat kissa i hallen (Där han kissade som mest när han var liten) igen, oftast på nätter och när vi inte ser, även fast kattlådan är i princip kliniskt ren.
Har funderat på en sak, och är relativt säker på att detta påbörjades IGEN, nu när vi köpte en ny soffa, och har lite fundering kring kanske detta är en protest ifrån han, soffan var nämligen väldigt ofta en säng för honom, samt en lekplats, det är nämligen så att våran katt kan leka apport, och det roligaste han visste var att man kastade en liten platsbit bakom soffan så hämtade han den, och la den, bokstavligen, i min hand, som ett tecken på att jag skulle kasta den igen.
Denna lek kunde fortgå under flera timmar, om jag orkade vill säga.
Kan det vara så att han känner att denna nya soffa, som inte är en hörnsoffa (Hörnsoffan gjorde ett hål i hörnet bakom soffan där han jämt lekte apport) inte är lika rolig? och skön att sova i ? och att han förlorat sin "lekplats"? och därav börjar kissa i hallen igen?
Om så är fallet, hur fan gör man för att vänja han vid denna? eller är de helt enkelt kört?
Mvh Xevic.