2012-08-04, 11:40
Medlem
Tja. har en hankatt på drygt 2år snart, i början så var han lite vilsen i vårat hem och kissade lite varstans, men med tålamod och mycket "piss-off" så fick vi han att lära sig toalådan riktigt, och har sedan dess kissat enbart i den.

Nu de senaste 1-2 veckorna så har han börjat kissa i hallen (Där han kissade som mest när han var liten) igen, oftast på nätter och när vi inte ser, även fast kattlådan är i princip kliniskt ren.

Har funderat på en sak, och är relativt säker på att detta påbörjades IGEN, nu när vi köpte en ny soffa, och har lite fundering kring kanske detta är en protest ifrån han, soffan var nämligen väldigt ofta en säng för honom, samt en lekplats, det är nämligen så att våran katt kan leka apport, och det roligaste han visste var att man kastade en liten platsbit bakom soffan så hämtade han den, och la den, bokstavligen, i min hand, som ett tecken på att jag skulle kasta den igen.

Denna lek kunde fortgå under flera timmar, om jag orkade vill säga.

Kan det vara så att han känner att denna nya soffa, som inte är en hörnsoffa (Hörnsoffan gjorde ett hål i hörnet bakom soffan där han jämt lekte apport) inte är lika rolig? och skön att sova i ? och att han förlorat sin "lekplats"? och därav börjar kissa i hallen igen?

Om så är fallet, hur fan gör man för att vänja han vid denna? eller är de helt enkelt kört?

Mvh Xevic.
Citera
2012-08-04, 12:33
Medlem
MightyAnkas avatar
Jag tror att katter kan få för sig att kissa utanför lådan som protest. Det kan ju även bero på något annat såklart - urinvägsinfektion och/eller urinsten. Bara uppsöka vet om det blir värre! hoppas att ni får bukt med kattajäveln!
Citera
2012-08-04, 13:01
Medlem
pelle_snusks avatar
Är katten kastrerad? Det kan kanske hjälpa.

Det finns en sorts kattsand som består av små pressade pappersbitar - ser ut ungeför som centimeterlånga tjocka grå spaghettibitar. Miljövänligt och väldigt luktfritt. Våra katter gillar det. Jus nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men det finns i vanliga affärer.

Något vi testat med framgång är att spruta vatten på katterna när de sätter sig på fel ställe. Det bygger förstås på att man ser när katterna gör det, men efter ett par gånger har de fattat.
Citera
2012-08-04, 13:52
Medlem
Jag var på en föreläsning om katten och dess beteende för inte så länge sedan.
Om katten inte skulle tyckt om den nya soffan så hade den pissat på den.
Katter som pissar i hallen (eller i skorna i hallen som också kan förekomma) kan det bero på att människorna i huset har släpat in en främmande doft med era skor, eller att ni har klivit i någons utekatts piss och sedan fört in det i huset, vilket då blir som ett revir beteende för eran katt som bor inne.
Har också hört att utekatter kan känna av vart det bor innekatter någonstans och då kissar utekatterna på ytterdörren/på trappan utan för och då kliver människorna som bor i huset i pinket och för in lukten i huset hos innekatten som då genast brukar markera att detta är sitt revir genom att pinka där det luktar annat kattpink
Citera
2012-08-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasilF
...
Har också hört att utekatter kan känna av vart det bor innekatter någonstans och då kissar utekatterna på ytterdörren/på trappan utan för och då kliver människorna som bor i huset i pinket och för in lukten i huset hos innekatten som då genast brukar markera att detta är sitt revir genom att pinka där det luktar annat kattpink

Det där är nog att tillskriva katten lite för mycket intelligens.
Troligare är nog att "utekatten" känner doften av "innekattens" urin och därför försöker "markera över".
Citera
2012-08-04, 14:30
Medlem
Testa kastrera.... Hankatter markerar ofta om dom är okastrerade.
Citera
2012-08-04, 15:12
Medlem
När katter börjar ändra beteende och kissa utanför lådan, så måste man först utesluta att det handlar om sjukdom, och ta katten till veterinär och ta blodprov och urinprov. Många sjukdomar visar sig hos katten genom att de ändrar sitt beteende just med kattlådan.

Här är en artikel i ämnet med lite råd: http://www.kattstatus.se/sida19.html

När du har uteslutit sjukdom så kan det vara bra att titta över hans kattlåda. Han kan behöva två stora lådor med klumpbildande kattsand, gärna Extreme classic. Du kan med fördel ställa en låda i hallen där han gärna har kissat. Det är också viktigt att sprita rent i hallen så att det inte luktar av hans urin.

Katter protesterar inte, eller jävlas, mot sina kattägare genom att använda sin urin och avföring. De har inte samma förmåga till hämnd eller protest som vi människor har. Om man ska försöka hitta en lösning på ett kattproblem, måste man betrakta katten som det kattdjur det är, och inte som en liten människa som jävlas med en. Det här har inte något med en ny soffa att göra. Så utstuderade är inte katter. Men det som är viktigt är att ni fortsätter leka med honom och ge honom stimulans. Om soffan var utgångspunkt i er lek tidigare så får ni försöka hitta ett sätt så att han fortfarande kan leka och få utlopp för sin energi. Apporterandet visar vilken fin kontakt ni har med er katt, och det är viktigt för honom att fortsätta ha det så.
Citera
2012-08-28, 14:56
Medlem
stackars katt har ont eller så mår den inte bra fråga vetrinär om tips
jag har en söt liten kanininus som heter pute som krafsar för mycket och min kanininus är mitt allt efter mamse vad gör man med en söt kanin som motionerar hela natten krafsar och så ska man gå till vetrinär och be dom undersöka och snippa den söta lilla hannen under bedövning????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in