2012-08-04, 05:00
Medlem
aceblacks avatar
Hej. Jag tycker att det är ganska många intressanta trådar som slängs pga dålig trådstart. Exempelvis denna - https://www.flashback.org/p38642852#p38642852

Jag tycker faktiskt att det är onödigt att slänga den här typen av ämnen, även om trådstarten är dåligt så kompletteras den i många fall snabbt av andra informativa och intressanta inlägg, i det här fallet så görs detta direkt. Då tycker jag att det känns dumt att slänga tråden, jag menar, ingen var ju osäker på vad som skulle diskuteras. Tycker sånt händer allt för ofta och många intressanta ämnen försvinner helt på grund av detta.

Jag efterlyser helt enkelt lite mer finess av moderatorerna när det gäller detta. Har stört mig på det här under en längre tid nu. Jag menar, om det är uppenbart att andra användare blir förvirrade och inte vet vad som ska diskuteras, då är det helt rätt att slänga tråden, men när information faktiskt uppdateras och kompletteras så blir ju detta inget problem, eller?
Citera
2012-08-04, 05:17
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Hej. Jag tycker att det är ganska många intressanta trådar som slängs pga dålig trådstart. Exempelvis denna - https://www.flashback.org/p38642852#p38642852

Jag tycker faktiskt att det är onödigt att slänga den här typen av ämnen, även om trådstarten är dåligt så kompletteras den i många fall snabbt av andra informativa och intressanta inlägg, i det här fallet så görs detta direkt. Då tycker jag att det känns dumt att slänga tråden, jag menar, ingen var ju osäker på vad som skulle diskuteras. Tycker sånt händer allt för ofta och många intressanta ämnen försvinner helt på grund av detta.

Jag efterlyser helt enkelt lite mer finess av moderatorerna när det gäller detta. Har stört mig på det här under en längre tid nu. Jag menar, om det är uppenbart att andra användare blir förvirrade och inte vet vad som ska diskuteras, då är det helt rätt att slänga tråden, men när information faktiskt uppdateras och kompletteras så blir ju detta inget problem, eller?

Det är ju inte svårare att TS gör om och gör rätt?

Det där var en väldigt medioker trådstart som TS kunde ha lagt lite mer arbete i. Startar man en tråd så får man också ett ansvar på sig att formuleras TS på ett begripligt sätt och inte förlita sig på att andra ska fylla på med information som skulle ha varit i TS.
Citera
2012-08-04, 11:41
Medlem
epost72s avatar
Hur svårt är det att citera in en del av det man länkar till?
Om länken slutar fungera så blir det svårt att veta vad som diskuteras, dessutom ska man inte behöva klicka på en externlänk för att få en uppfattning om vad tråden handlar om.

Lite mer "finess" från användarna efterlyses.
Det ligger på TS att göra en så bra och informativ TS som möjligt utifrån de förutsättningar som finns.
Baserar man då en TS på något man läst så citerar man helt enkelt in det väsentliga i TS, eller så får man vackert acceptera att tråden riskerar att hamna i papperskorgen.

Många trådstarter är rent miserabla och det är bra att många av dessa kastas.
Citera
2012-08-04, 18:38
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Att just den här tråden åkte i PK berodde på att man inte ska behöva klicka på en extern länk för att förstå sammanhanget. Detta var ett återkommande problem i ABoK när jag modererade där, men de nuvarande moderatorerna har tagit tag i saken och skrivit ett informativt, allmänt meddelande:

Citat:
3. En trådstart bör innehålla en beskrivning av fallet, ev. ett kortare citat ur artikel (dock ej hela texten med tanke på 1.02) med källhänvisning samt ett diskussionsunderlag för givande diskussion.

Trådar som inte följer ovanstående kan komma att papperskorgas.

https://www.flashback.org/announcement.php?f=249

Alltså, en uppmaning till kvalitetshöjning från medlemmarnas sida som inte är speciellt svår att följa.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2012-08-04 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in